مذاکرات ایران با طالبان با هدف تأمین امنیت داخلی افغانستان و مرزهای شرقی
کد خبر: 3779674
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
محمدحسن آصفری عنوان کرد:

مذاکرات ایران با طالبان با هدف تأمین امنیت داخلی افغانستان و مرزهای شرقی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش پیش‌دستانه مذاکرات ایران با طالبان در ممانعت از توافق جریاناتی مانند داعش با طالبان گفت: مطمئنا اولویت ایران در این گفت‌وگوها آن است که با بهبود روابط میان طالبان و دولت مرکزی ضریب امنیت داخلی افغانستان افزایش یابد و به تبع آن امنیت مرزهای شرقی کشور نیز تثبیت شود.

محمد حسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از مذاکرات ایران با طالبان به ویژه همزمان با اعلام اخباری مبنی بر خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و احتمال انتقال داعش به افغانستان، گفت: امروز مرزهای شرقی کشورمان با تهدیداتی از سوی برخی گروه‌های تروریستی مانند جندالشیطان مواجه است و جریانات برانداز تلاش می‌کنند که مرزهای شرقی ایران را ناآرام کنند. در این شرایط ارتباط و گفت‌وگو جریانات و گروه‌ها در کشورهای همسایه می‌تواند تا حدود زیادی امنیت مرزهای ما را تقویت و تثبیت کند.

وی با بیان اینکه مذاکره با جریان طالبان هم از این منظر قابل تحلیل است، گفت: امروز که جریان داعش در عراق و سوریه از بین رفته در حال لشکرکشی به سمت افغانستان به منزله یک پایگاه جدید است و از سوی دیگر با توجه به حضور منافقین در کردستان عراق، حضور داعش در مرزهای شرقی امنیت هر دو سوی کشور را با خطرات زیادی مواجه خواهد ساخت. براین مبنا ارتباط با طالبان می‌تواند به جلوگیری از هرگونه توافق این جریان با گروه‌های برانداز علیه جمهوری اسلامی ایران را بگیرد و این پیش‌دستی ما در رابطه با طالبان می‌تواند تا حدودی به تأمین امنیت مرزها و جلوگیری از اقدامات تروریستی کوچک در این منطقه منجر شود.

آصفری اظهار کرد: البته به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران جریان طالبان بایستی به امنیت داخل افغانستان و کشورهای همسایه کمک کنند و جلوی اقدامات جریانات تکفیری مانند داعش را بگیرند و این خواسته مسئولان ما در این مذاکرات از این جریان خواهد بود.

وی درباره اهمیت ایفای نقش ایران به عنوان حلقه واسط طالبان و دولت مرکزی گفت: این نکته بسیار مهمی است و مطمئنا اولویت ایران در این گفت‌وگوها آن است که با بهبود روابط میان طالبان و دولت مرکزی ضریب امنیت داخلی افغانستان افزایش یابد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: تقویت و تثبیت امنیت افغانستان تا حد زیادی باعث کاهش اقدامات تروریستی و ناامن‌کننده در مرزهای شرقی کشورمان می‌شود. لذا ایفای نقش میانجی‌گرانه از سوی ایران در افغانستان، به صلح میان جریان طالبان با دولت مرکزی می‌انجامد و جمهوری اسلامی ایران از این طریق می‌تواند نقش امنیت‌آفرین خود را در منطقه بار دیگر به منصه ظهور برساند.

انتهای پیام

captcha