مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی حوزه خواهران افتتاح شد
کد خبر: 3779680
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی حوزه خواهران افتتاح شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرکز مشاوره و خدمات‌پژوهشی حوزه خواهران عصر امروز 18 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران افتتاح شد.

مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی حوزه خواهران افتتاح شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه خواهران در این مراسم در سخنانی گفت: بیش از 50 تن از استادان برجسته حوزه علمیه قم در رشته‌های تخصصی مختلف برای حضور در این مرکز و ارائه مشاوره پژوهش به خواهران طلبه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این ایده به دنبال ارائه گزارشات ناخوشایند از وضعیت علمی ـ پژوهشی خواهران طلبه در نقاط مختلف کشور مطرح شد، افزود: به علت نبود راهنمایی دقیق بین طلبه، استاد و کارگروه‌های پایان‌نامه و به تبع عدم تبیین و انتخاب موضوع و ... این معضلات وجود داشت و از طرف دیگر برخی طلاب برای یک تحقیق پایانی ناگزیر به سفر کردن به مرکز استان و حتی قم از نقاط دوردست می‌شدند و دچار مشکلات فراون بودند که با تدبیر اندیشیده شده کارشناسان این مرکز، به راهنمایی طلاب خواهند پرداخت.

حصاری با اشاره به استفاده از 50 نفر از کارشناسان و متخصصان پژوهش در این مرکز افزود: کارشناسانی که با فضای دیجیتال و منابع نرم‌افزاری آشنا هستند و می‌توانند به طلاب کمک کنند، در این مجموعه به کار گرفته خواهند شد.

معاون پژوهش حوزه خواهران اضافه کرد: فاز اول این مرکز به صورت آزمایشی در چند شهر از جمله قم اغاز می‌شود، ولی این خدمات در تمامی استان‌ها توسعه خواهد یافت تا در سال‌های آتی شاهد کارهای تحقیقاتی بسیار غنی و با استاندارد مطلوب باشیم.

حصاری اظهار کرد: در کنار این مرکز، شش رونمایی از محصولات پژوهشی دیجیتالی نیز انجام می‌شود.

طرح «هر استان، یک پایگاه پژوهشی»

در ادامه نصاری، مسئول پایگاه پویش حوزه خواهران در مورد محصولات پژوهشی دیجیتالی گفت: یکی از این بخش‌ها پایگاه پویش است که هزار و 800 چکیده مقاله همچنین 13 هزار و 850 اثر در این پایگاه به صورت مکانیزه وجود دارد و طلاب با سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

وی افزود: طرح «هر استان، یک پایگاه پژوهشی» در حوزه خواهران تعریف شده و همه استان‌ها خواهند توانست اخبار خود را به صورت دستی در این پایگاه وارد کنند.

وی با بیان اینکه این طرح سه سال طول کشیده است، افزود: این طرح، امسال در هفت مدرسه اجرا می‌شود؛ البته در هر پایگاه، 9 بخش از جمله بانک چکیده پایان‌نامه‌ها بر اساس گرایش، بانک آثار و محتوا، بانک پایان‌نامه‌های دفاع شده، آثار علامه حلی که بیش از 80 درصد نمره گرفته‌اند؛ همچنین بانوی کرامت و آثار گروهی رشد و بولتن‌های کرسی‌های آزاداندیشی تعبیه شده است.

نصاری با بیان اینکه هزار و 200 کرسی آزاداندیشی در حوزه خواهران برگزار شده که از میان آن، کرسی‌های دارای مجوز در این پایگاه نشر می‌یابند، تصریح کرد: در سال 97، دوهزار و 170 خبر پژوهشی در استان‌ها در دسترس همه علاقه‌مندان قرار داده شده است.

در خاتمه این مراسم، مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی حوزه خواهران در دفتر مرکز تحقیقات زن و خانواده با حضور حجت‌الاسلام بهجت‌پور افتتاح شد؛ این بخش در قالب چند اتاق است که در هرکدام مشاوره در زمینه‌های مختلف از جمله کلام و فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، روش‌شناسی، تاریخ و سیره و ... به طلاب خواهر ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور، در این مراسم به صورت  نمادین به ارائه مشاوره در مورد «مهندسی انذار» به یکی از خوهران طلبه پرداخت و گفت: وقتی قرار است شما در مورد مهندسی بحث کنید باید به اجزای پازل این بحث در دوره صدر اسلام بپردازید و آن را بر دوره و زمانه کنونی منطبق کنید.

وی افزود: طلاب باید مسئله و نیاز را از امروز در بیاورند و آن را با استناد به قرآن و منابع علمی مورد نیاز دیگر تحقیق کنند؛ مثلا در بحث انذار، علاوه بر قرآن باید سراغ مردم‌شناسی برویم و به دنبال روش ایجاد فرهنگ در بین مردم و یا کنار زدن فرهنگ نادرست در جامعه باشیم.

بهجت‌پور اظهار کرد: قرآن را باید با نگاه مهندسی در این بحث قرائت کرده و پیام آیات را در بحث انذار لیست کنید. همچنین باید تفاسیر قرآن با رویکرد تاریخی و اسباب نزولی و رویکرد تحولی هدایتی دیده شود. همچنین تاریخ سیره پیامبر(ص) هم لازم است و به انضمام آن آشنایی با قاعده جری و تطبیق از موارد لازم است.

انتهای پیام

captcha