شهردار منتخب شورای شهر اراک حائز شرایط قانونی نیست
کد خبر: 3780179
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

شهردار منتخب شورای شهر اراک حائز شرایط قانونی نیست

گروه سیاست و اقتصاد – استاندار مرکزی گفت: شورای شهر اراک نباید در انتخاب شهردار وقت‌کشی کند، در جلسه‌ای با اعضای شورا تمامی موارد و توصیه‌ها را متذکر شدم، اما هیچ توجهی از سوی اعضا به این توصیه‌ها نشد. انتخاب شورا مورد حمایت ماست، اما گفتیم که کسی را انتخاب کنند که حائز شرایط باشد. فرد انتخاب‌شده از سوی شورای شهر به عنوان شهردار آینده به احتمال قوی حائز شرایط قانونی نیست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی امروز 20 دیماه در شورای اداری استان که در سالن الغدیر استانداری مرکزی برگزار شد، با اشاره به اینکه متأسفانه اخبار خوبی از بودجه ۹۸ استان مرکزی به گوش نمی‌رسد گفت: رشد اعتبارات هزینه‌ای استان‌ها در سال آینده حدود ۳۲ درصد است که این رقم در استان مرکزی حدود ۲۹ درصد است.
وی اظهار کرد: در رشد اعتبارات سایر استان‌ها شاهد افزایش خوبی هستیم، تهران بیش از 132 درصد افزایش رشد اعتبارات استانی داشته است، اما رشد اعتبارات استان مرکزی حدود ۷ درصد است این در حالی است که برای استان قم رشد ۲۰ درصدی در نظرگرفته شده است درحالی که مساحت و جمعیت قم کمتر از استان مرکزی است.
آقازاده تصریح کرد: در مقابل استان‌های مشابه نباید سهم کمی برای استان ما در نظر گرفته شود و مجمع نمایندگان استان باید نسبت به این وضعیت واکنش جدی نشان دهند، دستاوردها و‌ موفقیت‌های استان در حوزه صنعت و کشاورزی نباید منجر به تهدیدی در اختصاص بودجه شود. حتی کاهش ۱.۵ درصد نرخ رشد بیکاری در استان نیز نباید امتیازات منفی به دنبال داشته باشد و با توجه به انقباضی بودن لایحه بودجه در سال ۹۸ نباید استان بیش از حد تحت فشار و محدودیت واقع شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: با توجه به پیش‌رو بودن دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که باید ایام و سالگردی ویژه و خاص برگزار شود، ستاد برگزاری دهه فجر استان نیز فعال شده است و کمیته خاصی جهت بهره‌برداری و افتتاح رسمی پروژه‌های عمرانی آغاز به کار کرده است و همه مسؤلان دستگاه‌ها مکلفند که تمامی پروژه‌های عمرانی خود را به ستاد معرفی کنند. باید تلاش شود علاوه‌ بر دهه فجر تا پایان سال پیشرفت امور و بهره‌برداری از پروژه‌ها را شاهد باشیم.
این مقام مسئول در خصوص وضعیت پرواز اراک - تهران و بالعکس هم گفت: به دلیل عدم حمایت دستگاه‌ها اگر انجام این پرواز به همین رویه فعلی ادامه داشته باشد، ظرف یکی دوماه آینده پرواز تعطیل می‌شود چراکه پروازها تقریبا با صندلی خالی انجام می‌شود. هشدار می‌دهم که اگر پرواز تعطیل شود یکی از راه‌های توسعه استان مسدود خواهد شد و نباید اجازه داد که این ظرفیت از دست برود نباید اجازه داد پرواز تعطیل شود.
وی در ادامه افزود: دستگاه‌ها ملکفند در این پرواز مشارکت و برنامه‌ریزی داشته باشند تا مأموریت‌ها و حضور میهمانان در استان از طریق پرواز و برای روزهای دوشنبه انجام گیرد در غیر این صورت اجبار خواهیم کرد که دستگاه‌های اجرایی تعدادی از صندلی‌های پرواز در هر هفته را پر کنند، اگر متوقف شوند قطعا تا 10 تا 15 سال آینده مجدد راه‌اندازی نمی‌شود.
آقازاده در ادامه بر لزوم توجه به ‌وضعیت مناسب‌سازی فضای شهری ویژه جانبازان و معلولین تأکید کرد و افزود: متاسفانه سالانه ۶۰ هزار نفر در حوادث رانندگی دچار مجروحیت می‌شوند، همچنین هشت سال دفاع مقدس بیش از یک میلیون جانباز برجای گذاشت و این آمار نشان‌دهنده آن است که در بحث مناسب‌سازی باید اقدام جدی صورت گیرد و متاسفانه شهرداری‌ها نیز در این راستا عقب و ادارات نیز کم‌کاری داشتند، حتما به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود که روند مناسب‌سازی ادارات خود را در پیش گیرند و بر اجرای این مصوبه نظارت خواهیم داشت.
استاندار مرکزی همچنین به 20 دی ماه سالگرد شهادت مرحوم امیرکبیر نیز اشاره و اظهار کرد: 19 دی ماه سالگرد رحلت مرد سازندگی ایران را نیز هست، رهبری در مورد شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرمودند: «هیچ کس برای من هاشمی نمی‌شود»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر فرماندهی جنگ، فرمانده سازندگی کشور نیز بود و این نشان می‌دهد که وی همواره زنده است و حتی در روزهای مظلومیت، حلم و مردانگی و شجاعت او باعث شد که در تاریخ و قلب ایران و ایرانی برای همیشه جای داشته باشند.
وی در بحث برف‌روبی محورهای مواصلاتی استان مرکزی ضمن قدردانی از زحمات اداره کل راهداری گفت: خوشبختانه تا امروز بارش‌های خوبی در استان دریافت شده و این بارش‌ها نیز ادامه خواهد داشت، فرمانداران و شهرداری نیز باید آمادگی لازم را خاصه در طول ایام دهه فجر داشته باشند و در کنار راهداری‌ اهرم حمایتی و کمکی باشند، قصوری در این راستا پذیرفته نمی‌شود چراکه مردم باید بتوانند به راحتی حمل و نقل داشته باشند.
استاندار مرکزی در بخشی از سخنانش گفت: داود تاجران شهردار سابق شهر اراک که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شد در جلسه شورای اداری ضمن قدردانی از زحمات یک ساله وی در شهرداری اراک که با وجود همه مشکلات مالی بخشی از پروژه‌های نیمه‌ تمام و مسکوت را فعال و برخی را به بهره‌برداری رساند، متاسفانه روند انتخاب شهردار جدید اراک با تأخیر مواجه شد، شورای شهر اراک در انتخاب سرپرست شهرداری انتخاب خوبی داشته است چراکه علی‌رغم برخی حواشی ایجاد شده در زمان بازنشسته شدن داوود تاجران، سرپرست شرایط را تحت کنترل درآورد و به روان‌سازی برنامه‌ها کمک کرد، باید تا انتخاب شهردار از این سرپرست با توجه به روزها و ماه‌های سخت پیش‌رو حمایت کرد چراکه تا پایان سال باید حداقل۶۰ میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت کند.
وی تأکید کرد: شورای شهر اراک نباید در انتخاب شهردار وقت‌کشی کند، در جلسه‌ای با اعضای شورا تمامی موارد و توصیه‌ها را متذکر شدم، اما هیچ توجهی از سوی اعضا به این توصیه‌ها نشد، انتخاب شورا مورد حمایت ماست، اما گفتیم که کسی را انتخاب کنند که حائز شرایط باشد، در هفته جاری در تهران با معاون وزیر کشور جلسه داشتم، فرد انتخاب‌شده از سوی شورای شهر به عنوان شهردار آینده به احتمال قوی حائز شرایط قانونی نیست این اصرار از سوی شورای شهر برای چیست؟ شهر و شهروندان چقدر باید ضرر کند؟ موارد تذکر داده شد، اما توجهی نشد.
آقازاده بیان کرد: پس از این انتخاب تعداد اعضای شورا که به شهردار منتخب رای داده بودند گفتند که ما می‌دانیم این انتخاب رد می‌شود، اما مجبوریم در پروسه سازمانی این چنین عمل شود. این چه کار و روندی است؟ این چه پروسه سازمانی، باند و جناحی است که تمام شهرو شهروندان را درگیر تأخیر کرده است؟ این رفتار شورای شهر اراک مصداق وقت‌کشی است و این رفتار را نمی‌پذیریم. درست است که قانون این اختیار را به شورا داده، اما شورا هم باید شرایط را رعایت کند و متاسفانه امتیاز منفی در این راستا دریافت کرد و در انتخاب بعدی باید جبران کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: شورا منتخب مردم است و باید نظر مردم را دریافت کند، نمی‌توان که در پشت درهای بسته و براساس اطلاعات غلط مباحث سیاسی را به موضوعات مدیریت شهری داخل کرد و این رویه به هیچ عنوان پذیرفته نیست. تا امروز شورا را حمایت کرده و باز هم حمایت خواهم کرد، اما باید متوجه باشند که صحبت‌های من در دفاع از مردم و قانون است.
استاندار بیان کرد: از زحمات یک ساله داوود تاجران در اراک قدردانی می‌کنم و امید است در انجام وظایف خود رضایت مردم، مسیر اصلاح، صلاح و فلاح را در نظر گیریم و فارغ از نگاه‌های سیاسی و گروهی عمل کنیم چراکه این نگاه برای کشور ضرر به دنبال دارد و هرآنچه در طول 40 سال متضرر شدیم حاصل این نگاه سیاسی در امور بوده است، ما امانت‌دار هستیم و باید امانت خود را به خوبی حفظ کنیم.
انتهای پیام

captcha