لایحه بودجه 98 تفاوت معناداری با گذشته ندارد/ فرار مالیاتی خیانت است/ استقلال بانک مرکزی؛ مطالبه جدی رهبری
کد خبر: 3780268
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
خطیب جمعه تهران:

لایحه بودجه 98 تفاوت معناداری با گذشته ندارد/ فرار مالیاتی خیانت است/ استقلال بانک مرکزی؛ مطالبه جدی رهبری

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با بیان اینکه نگاه به نظام بودجه‌ریزی در کوتاه‌مدت باید تغییر یابد، گفت: ارزیابی بسیاری از صاحب‌نظران و مرکز پژوهش‎های مجلس آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه 98 با سال‌های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز 21 دی ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در ابتدا با اشاره به دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: در این باره گو‌شه‌ای از پیام تسلیت رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی را قرائت می‌کنم؛ «او نمونه‌ کم‌نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود. سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیت‌های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم». برای آن عالم مجاهد که سال‌ها در این سنگر و در خدمت نظام اسلامی تلاش کرد از خدای متعال غفران و رحمت و برای ناخدای خدامحور انقلاب اسلامی، رهبر عالی‌قدر انقلاب از خداس سبحال طول عمر همراه با عزت و اقتدار مسئلت داریم.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به لایحه بودجه کشور است. لایحه بودجه تبیین‌کننده نقشه راه یک کشور در طول یکسال است. بعضی از تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی بیان می‌کنند نقشه راه را به ما بگویید، بودجه سالانه کشور را ارائه دهید تا ما تحلیل خود را از حوزه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه نقش بودجه تعیین‌کننده است، گفت: بنده توصیه‌هایی برای دولت محترم داشتم که به نظر کارشناسان مورد توجه قرار نگرفته است. ارزیابی بسیاری از صاحب‌نظران و مرکز پژوهش‎های مجلس آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه 98 با سال‌های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: البته اقدامات شفاف‌سازی شکل گرفته و قدم‌هایی کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه‌ها برداشته شده است، اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست. ما سخت نیازمند به تحول در این حوزه هستیم.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه نگاه به نظام بودجه‌ریزی در کوتاه‌مدت باید تغییر یابد، گفت: نکاتی که رهبر معظم انقلاب در حوزه بودجه بیان کردند بیانگر ضرورت و اهمیت این تحول است. باید در این راستا در سه حوزه سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی و نظام بانکی کشور شاهد تحول جدی باشیم.

وی ادامه داد: اگر سیاست‌های مالی، اصلاحات ساختاری پیدا نکند در سال‌های پیش رو با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. اگر سیاست‌های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت بر نخواهد بست. اگر نظام بانکی اصلاح نشود رشد نقدینگی زائیده از بی‌انضباطی نظام بانکی برای کشور چالش‌های جدی اقتصادی خلق می‌کند.

ابوترابی فرد اظهار کرد: در حوزه اصلاح سیاست‌های مالی باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم. این ساختار قابل قبول نیست و صاحب‌نظران اظهار می‌دارند بین 40 تا 50 درصد فرار مالیاتی داریم که بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان و حتی بیشتر از آن است. البته اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست. جامعه در حال رشد یا رکود می‌تواند پرداخت‌های مالیالتی دالشته باشد و باید هم داشته باشد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: امروز یکی از شاخص‌های در تعریف حکمرانی خوب، نظام مالیاتی فراگیر، جامع و عادلانه است که با آن فاصله بسیار زیادی داریم. دریافت مالیات از کسانی که سود کسب کرده‌اند باید متناسب با آن سود در هر سال باشد. نرخ مالیاتی نباید افزایش پیدا کند. اما فرار مالیاتی در کشور یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند.

وی یادآور شد: دو بنگاه اقتصادی را تصور کنید که یکی مالیاتش را پرداخت می‌کند و دیگری فرار مالیاتی دارد. این دو بنگاه نمی‌توانند با هم رقابت کنند. ما به قدرت رقابت در جامعه آسیب می‌زنیم و فساد اقتصادی تولید می‌شود. ثانیا پایه‌های مالیاتی باید افزایش پیدا کند. کشورهایی که خود را از تورم نجات دادند نگاه ویژه به پایه‌های مالیاتی داشتند. ما از بسیاری از حوزه‌ها مالیات دریافت نمی‌کنیم.

ابوترابی‌فرد ابراز کرد: برخی از افرادی که دستگاه قضایی آنان را به منزله افراد متخلف در نظام اقتصادی کشور محاکمه کرد ده‌ها حساب بانکی داشتند و منابع مالی کلانی جابجا می‌کردند بدون اینکه یک ریال مالیات پرداخت کنند. این چه نظام اقتصادی و مالیاتی است؟

وی با بیان اینکه دستگاه مالیاتی کشور برای دریافت عادلانه مالیات نیازمند به اطلاعات است، گفت: همه دستگاه‌ها باید اطلاعات را طبق قانون در اختیار دستگاه مالیاتی قرار دهند؛ باید اصلاح ساختار مالیاتی دستور کار اول کشور باشد و نمایندگان مجلس بدون کمترین تعرض به حقوق افراد به این حوزه به طور جدی بپردازند.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: مراقب باشید مبادا یک ریال از یک برادر و خواهر مسلمان دریافت شود که حرام و خلاف موازین شرعی و قانونی و خیانت به نظام و ملت است. همانطور که فرار مالیاتی خیانت به کشور و ملت است و حقوق ضعفا تضییع می‌شود.

وی اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به این حوزه پرداخته و نمایندگان مجلس آن را مورد توجه قرار دهند و پایه‌های جدید مالیاتی را خلق کنند.

ابوترابی فرد دومین قدم در اصلاح سیاست‌های مالی را کاهش هزینه‌ها در کنار افزایش درآمدهای واقعی خواند و گفت: نمی‌توان بدون کاهش هزینه‌ها قدمی برداشت. کشور همسایه ما که در آغاز اصلاحات اقتصادی متوسط تورم 50 تا 60 درصد را تجربه می‌کرد با مدیریت هزینه‌ها قدم‌های اصولی برداشت. پس هزینه‌ها را مدیریت کنید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: افزایش حقو‌ق‌ها متناسب با منابع واقعی بودجه تعریف شود. نمایندگان مجلس توجه داشته باشند افزایش حقوق با دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی و بانک‌ها یعنی کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و خیانت به ملت ایران. اینها واقعیات اقتصادی است. ما در ظاهر پیام می‌دهیم که حقوق‌ها را 10 تا 20 درصد افزایش دادیم اما در پس این پرده پیام این است که 30 تا 40 درصد ارزش پول شما را پایین آوردیم. این چه اقدامی است؟. کاهش هزینه‌های عمومی جزو مسائل اصلی باشد.

ابوترابی‌فرد در ادامه به قرائت میزان اعتبارات یک نهاد طی سال‌های 93 تا 95ر پرداخت و گفت: این نهاد در سال 93، 75 میلیارد تومان بودجه مصوب داشت. غالباً اعتبار تخصیص یافته کمتر از میزان مصوب است. اما به این نهاد در عمل 97 میلیارد تومان تخصیص یافت که 28درصد رشد را نشان می‌دهد. مدیران اینگونه کشور اداره نمی‌شود. نهادی که می‌خواهد برای نظام خلق قدرت کند باید مصالح و منافع ملت ایران را ببیند.

وی ادامه داد: این نهاد در سال 94، 119 میلیارد تومان بودجه مصوب داشت که با وجود مشکلات اقتصادی در کشور در عمل بیش از 130 میلیارد به آن اختصاص پیدا کرد. کدام ضابطه و قانون این اجازه را می‌دهد؟ در سال 95، 147 میلیارد تومان بودجه مصوب شد و در عمل بیش از 160 میلیارد تومان به این نهاد اختصاص پیدا کرد. نهایتاً در طول سال 93 تا 98 اعتبارات هزینه‌ای و اختصاصی این نهاد، 225 درصد رشد پیدا کرده است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مدیران کشور شما دغدغه فرزندان و خانواده خود را دارید. فرزندان و خانواده شما در صورتی می‌توانند آینده مطمئن داشته باشند که هزینه‌های کشور مدیریت شود. در برابر افزایش هزینه‌ها بایستید که نمی‌تواند راه را هموار کند.

ابوترابی‌فرد کاهش بدهی‌های دولت را اقدام دیگر برای اصلاح سیاست‌های مالی دانست و گفت: نمی‌شود با افزایش بدهی‌های دولت شاهد کاهش تورم باشیم و این امکان ندارد. باید هزینه‌های دولت کاهش یابد تا بدهی‌ها کاهش پیدا کند؛ باید درآمدهای مشروع مالیاتی افزایش پیدا کند تا بدهی‌ها کاهش بیابد.

وی با بیان اینکه در این چند سال شاهد رشد بدهی‌های دولت هستیم، گفت: در بودجه امسال برای استقراض، فروش اسناد مالی و خزانه، 50 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. یعنی 50 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از فروش اسناد مالی بدست می‌آید. این می‌تواند برای رشد اقتصاد منشأ اثر باشد اگر با نسبت صحیح نسبت به تولید ناخاص داخلی استقراض شود و در حوزه‌هایی که خلق ثروت می‌کند هزینه شود نه در حوزه‌های جاری.

ابوترابی فرد بیان کرد: از این میزان استقراض، متاسفانه 33 هزار میلیارد تومان باید بابت پرداخت اصل و سود بدهی‌هایی که در سال 98 سررسید می‌شود اختصاص دهند. این در سال 98 افزایش می‌یابد. نباید فاصله بین استقراض با تولید ناخالص داخلی به کمتر از 40 درصد افزایش پیدا کند. این روال منتهی به کاهش این فاصله می‌شود. در قانون برنامه پیش‌بینی شده تا پایان برنامه این فاصله نباید کمتر از 40 درصد باشد.

خطیب جمعه تهران درباره اصلاح نظام بانکی گفت: استقلال بانک مرکزی امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری است. افزایش نظارت قانونمند و سیستمی بانک مرکزی بر همه بانک‌های دولتی و خصوصی ضرورت اصلی و کلیدی انقلاب و نظام است. تجدید ساختار مالی و عملیاتی بانک‌ها امروز مطالبه جدی نمازگزاران است.

وی ادامه داد: امروز این نیاز قطعی است. پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها که تمام درآمدهای حاصل از نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود پیشنهاد درستی است. دولت اگر نیاز دارد 14 میلیارد دلار برای کالاهای ضروری و اساسی را از صندوق توسعه دریافت کند و اگر هزینه‌ها با منابع تطبیق پیدا نکرد مجدداً می‌تواند از منابع صندوق توسعه به صورت شفاف با روش‌های مناسب و نظارت بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور استفاده کند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: اما باید به دنیا پیام دهیم که شما در اندیشه کاهش فروش نفت ما هستید اما ما در اندیشه قطع رابطه هزینه‌های جاری با منابع نفتی هستیم. این پیام الهام‌بخشی است. امیدوارم نمایندگان مجلس آینده را ببینند. اگر شما منافع بلندمدت ملت را ببینید خدا در دنیا و آخرت همراه شماست. در حوزه‌های انتخابیه هم آبرومند خواهید بود حتی اگر رأی نیاورید. ملاک تصمیم نباید رأی باشد بلکه باید منافع بلندمدت ملت ایران، کاهش تورم، تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی با کاهش هزینه‌هاست.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه اول نماز جمعه با دعوت همگان به تقوای الهی گفت: امیدوارم در پرتو نور عقل، علم و وحی به تقوا آراسته شویم و همه ابعاد هستی فردی و اجتماعی ما نماد ارزش‌های متعالی قرآن و عترت باشد.

وی با اشاره به آیه شریفه « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم» گفت: این آیه جامعه آراسته به ایمان را مخاطب قرار داده است؛ کسانی که در مدرسه قرآن و وحی زانو زده‌اند. این آیه بیان می‌دارد که آموزه‌های وحیانی و فرامین رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نقشه راه شما باشد.

ابوترابی فرد اظهار کرد: انسانی که سخن خدای متعال را استماع می‌کند و به مبدا و معاد ایمان دارد، زنده است. کسانی تحت انذار پیامبر(ص) قرار می‌گیرند که حیات عقلانی و معرفتی دارند و در مرتبه‌ای از حیات علمی هستند و به همین دلیل خداشناس می‌شوند و پیامبر (ص) را می‌شناسند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: کسانی با تذاکرات پیامبر(ص) بیدار می‌شوند که مرتبه‌ای از خشیت و معرفت و علم را دارند. اما بعد از انکه به مدرسه وحی راه یافتند به قله‌های حیات دست پیدا می‌کنند که با حیات گذشته قابل مقایسه نیست و این حیات هم قله‌های رفیع علم است.

وی اظهار کرد: خداوند اولین انسان را در این جایگاه رفیع از علم و معرفت قرار داد. این علم؛ معرفت و دانش است که حضرت آدم را در قله‌ای از برتری نسبت به سایر پدیده‌ها قرار داد.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: انسان کامل، انسان عالم است و انسان دارای حیات وحیانی، انسان عالم است. یعنی اگر جامعه در مدرسه قرآن حضور پیدا کند به مدارج عالی علم و معرفت می‌رسد. خسیت از خدا ثمره علم و معرفت است. معرفتی که دستاورد عمل صالح است.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: عمل صالح است که راه را برای تعالی معرفتی و ایمانی انسان و قرب او به هستی مطلق هموارمی‌کند. انسان صالح از نگاه قرآن «کلمه طیبه» است که به سوی نور مطلق، علم و قدرت نامحدود پیش می‌رود.

وی افزود: جامعه‌ای که در مسیر قرآن حرکت می‌کند چنین افقی در انتظار اوست. این نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت که دنیای استکبار را در حیرت فروبرده و در موضع انفعالی قطعی قرار داده دستاورد عمل صالح است . این عمل صالح دستاورد معرفت خدا، اطاعت از پیامبر(ص) و تسلیم شدن در برابر وحی است.

ابوترابی فرد بیان کرد: این نور ایمان در قلب زینب کبری(س) است که او را در این جایگاه رفیع قرار داده است و او را به نماد علم، استقامت، بصیرت و صبر و همه ارزش‌های والای انسانی تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید عاشورا را بشناسید باید زینب(س) را بشناسید. این نور وحی است که در جان شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) تجلی یافته است. مردان سلحشوری که همه دنیای استکبار را در برابرعظمت انسانی خود به تسلیم و پذیرش شکست واداشتند.

وی ابراز کرد: جامعه نورانی شده به نور وحی، علم و معرفت در همه عرصه‌های زندگی عالمانه، عاقلانه و با هدف مشخص قدم برمی‌دارد و اگر به توسعه و پیشرفت فکر می‌کند کاملا نگاهش با نگاه غربی متفاوت است. آنجا انسان را در لذت‌جویی و لذت‌طلبی فردی مادی و بریده از خدا خلاصه می‌کنند . این لذت‌طلبی با توسعه اقتصادی پاسخ داده می‌شود و همه نهادها برای رسیدن به این هدف تعریف شده‌اند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: اما توسعه و پیشرفت در جامعه وحیانی تربیت انسان متعالی متکاملی است که به ارزش‌های والای انسانی آراسته است و به تمام نیازهای فردی خود پاسخ می‌دهد نه فقط به غریزه جنسی. این الگو انسان خداگونه تربیت می‌کند و لذا اقتصاد در جامعه اسلامی هدف نیست بلکه ابزاری است برای تعالی و تکامل انسان و جامعه اسلامی و رسیدن به معرفت و علم.

وی اضافه کرد: اقتصاد و توسعه برای تربیت انسانی است که در راه امیرالمومنین علی(ع) گام بردارد. لذا بایستی برای حرکت و تعالی جامعه و استحکام و اقتدار انسان و جامعه انسانی و اسلامی به حوزه اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. خدای متعال می‌فرماید قوام و قیام جامعه به اقتصاد درست است؛ اموال خودتان را به دست سفیهان نسپارید، اموالی که خدا موجب قیام شما قرار داده است.

ابوترابی فرد تأکید کرد: باید با اقتصاد سالم، مولد، دانش‌بنیان روی پای خود بایستید نه اقتصاد متکی بر نفت، هزینه و مصرف حداکثری. اقتصاد مبتنی بر دانش، علم، معرفت، تولید و مدیریت صحیح مصرف راه تعالی و سعادت است. در آستانه بررسی لایحه بودجه، مجلس باید به این حقیقت چشم بدوزد.

انتهای پیام

captcha