استعداد قاریان هندی از نظر صدا و تجوید مطلوب است
کد خبر: 3780433
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
داور مسابقات ملی قرآن هند در گفتگو با ایکنا:

استعداد قاریان هندی از نظر صدا و تجوید مطلوب است

گروه بین‌الملل ــ یکی از قاریان ایرانی که در داوری مسابقات ملی قرآن هند حضور پیدا کرده بود، استعداد شرکت کنندگان در این رویداد معنوی از نظر صدا و تجوید را مطلوب و بالاتر از سطح انتظارش ارزیابی کرد.

رضا محمدپور، قاری ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در هند با یادآوری اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن هند به داوری پرداخته است، درباره سطح این مسابقه و ارزیابی قاریان هندی گفت: انتظار من این بود که سطح تلاوت‌ها پائین باشد، ولی این طور نبود و می‌توان تلاوت‌ها را در سطح متوسط ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه اولین بار در سال 1375 به هند سفر کرده، از نزدیک با قاریان هندی دیدار داشته و پای کرسی تلاوت آنها نشسته است، اظهار کرد: تعداد اندکی از مسابقه دهندگان در سطح پائین تلاوت می‌کردند و باقی قاریان در سطح متوسط بودند. تعدادی از افراد نیز به صورت حرفه‌ای قرآن را قرائت می‌کردند و با سبک‌های جدید آشنا بودند.

محمدپور در ادامه این مطلب بیان کرد: قاریانی که در سطح ضعیف و متوسط هستند را می‌توان با تمرین و تلاش به سطوح بالاتر ارتقاء داد. این افراد از نظر صدا و تجوید استعدادهای مطلوبی دارند. با این حال، در حوزه لحن و به ویژه وقف و ابتدا با ضعف روبرو بودند که می‌توان این ایرادها را رفع کرد.

وی در پاسخ به ارائه راهکار برای ارتقای قاریان هندی توضیح داد: پیشنهاد می‌کنم که با حضور اساتید ایرانی و با همکاری رایزنی فرهنگی و نهادهای جمهوری اسلامی ایران در هند، به ارتقای سطح قاریان هندی بپردازیم. البته این امکان برای همه قاریان امکانپذیر نیست و باید تعداد محدودی انتخاب شوند که به صورت دوره‌ای آموزش ببینند. در این صورت قطعاً شاهد ارتقای سطح آنان خواهیم بود.

محمدپور افزود: گاه حتی یک راهنمایی کوچک می‌تواند به میزان چند سال، یک قاری را ارتقا دهد و به پیش ببرد. همچنین می‌توان برای منتخبان این مسابقات که برای حضور در جشنواره قرآنی ایران اعزام می‌شوند،‌ دوره‌ای چند روزه گذاشت تا با نحوه داوری در مسابقات آشنا شوند.

انتهای پیام

captcha