لزوم توجه بیشتر نویسندگان به ابعاد مختلف دفاع مقدس
کد خبر: 3780589
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶

لزوم توجه بیشتر نویسندگان به ابعاد مختلف دفاع مقدس

گروه فرهنگی ـ عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران با بیان اینکه درست است که در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس فعالیت‌های مطلوبی صورت گرفته است ولی شرط انصاف آن است که حماسه‌ای چنین عظیم نادیده گرفته نشود و خصوصاً نویسندگان بیش از پیش به ابعاد مختلف این رویداد عظیم بپردازند.

لزوم توجه بیشتر نویسندگان به ابعاد مختلف دفاع مقدس

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، راضیه تجارزاده، نویسنده و عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران امروز، 22 دی‌ماه در همایش تجلیل از همسران جانبازان که در کانون بسیج جوانان شهرستان اراک برگزار شد، گفت: از کودکی علاقمند به داستان‌نویسی بودم اما بعد از انقلاب آثارم متولد و عرضه شد و حدود سی سال است که درباره موضوعات مختلف می‌نویسم اما بیشتر آثارم زنان در حوزه دفاع مقدس است. انقلاب شکوهمند اسلامی همراه خود هزاران حادثه و واقعه آورد واقعه‌هایی گاه شگفت‌آور و حوادثی گاه متأثر‌کننده، این چرخه تا به امروز چرخیده است.
وی ادامه داد: هنوز مردم در‌گیر انقلاب بودند که جنگ ایران و عراق رخ داد، جنگ با ابعادی گسترده و از جهتی ویران‌گر و آسیب‌زا بود ولی با رهبری امام خمینی(ره) و حضور مردم لایه دیگری در دل این جنگ پیدا شد اگر که با چشم بصیرت نگاه شود به قول حضرت زینب(س) ما رأیت الا جمیلاً جز زیبایی چیزی نداشت.
این نویسنده تصریح کرد: یعنی عظمت در نگاه است نه چیزی که بدان می‌نگرند، زیبایی در نگاه انسان است نه در دیدنی‌ها آنکه بر چشم نظام احسن به هستی می‌نگرد از این نگاه خیلی چیز‌های مهم دیده می‌شود. بستگی دارد با چه زوایه‌ای به هستی و حوادث اطراف نگاه کنیم.
تجارزاده گفت: جنگ هشت ساله‌ای که صدام به نیابت از ده‌ها کشور دنیا به راه انداخت برای زمین‌گیر کردن انقلاب اسلامی بود اما این مردم دلیر و هوشمند ایرانی بودند که به نوای رهبرشان پاسخ دادند و برای حفظ آب و خاک این کهن‌سرزمین و ارزش‌های دینی با دست تهی جنگیدند و سر افراز بیرون آمدند. عده‌ای با شهید شدن، جانباز شدن و عده‌ای هم سلامت اما به هر حال نامشان حتی در گمنامی مانده است و عملشان مس وجود خیلی‌ها را طلا کرد.
عضو انجمن قلم ایران افزود: نویسندگانی بودند که همراه با وقوع انقلاب اسلامی دست به قلم بردند تا بنویسند اما جنگی که در گرفت باعث شد قلم‌ها بیشتر جنگ را توصیف کنند امروز که آسیب‌شناسی صورت گرفته پژوهشگران بر این شده‌اند که جای جبران دارد گرچه در زمینه دفاع مقدس بیشتر از این‌ها باید مستند‌نگاری، یادداشت‌نویسی، زندگی‌نامه‌نویسی و داستان کوتاه عرضه شود و به هیچ نویسنده‌ای نمی‌توان گفت باید چنین بنویسی اما شرط انصاف آن است که حماسه‌ای چنین عظیم نادیده گرفته نشود.
تجارزاده بیان کرد: امثال همت‌ها، باکری‌ها، چمران‌ها، بروجردی‌ها، بابایی‌ها، شیرودی‌ها و ... کم نبودند در شرایطی که ادبیات غرب ضدقهرمان می‌سازد و قهرمانانش پر از زشتی‌ها و تباهی است‌. جا دارد الگو‌سازی از قهرمانان واقعی خود را دست کم نگیریم. ضمن این‌که نیمه پنهان شهدا ما وقتی جانبازان زنان مادران و خواهرانشان هستند ندیدن این طیف و بیرون نکشیدن گفتنی‌هایشان بخشی از حقیقت جنگ ما را به خاک می‌سپارد.
وی گفت: تاریخ را کسانی می‌نویسند که دست به قلم دارند نویسنده آینه‌گردان واقعیت است به شرط داشتن بصیرت، در آن صورت نه با سردادن تنها شعار بلکه با پیدا کردن شعور مخاطب می‌‌تواند وی را با حقایق آشنا کند. ادبیات دفاع مقدس باید روح را به اعتلا ببرد، تسلط نویسنده به فن و ارائه ساختاری از اصول کار است.
تجارزاده اظهار کرد: برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا اگر حرفی برای گفتن دارید مطالبه‌گری کنید و بخواهید در این زمینه با شما مصاحبه شود در صورت اجابت خواسته شما مصاحبه‌گر و نویسنده همکاری کنید چون نیمه پنهان ما شمایید.
انتهای پیام

captcha