تجلیل از قضات برتر استان مرکزی
کد خبر: 3780621
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲

تجلیل از قضات برتر استان مرکزی

گروه اجتماعی – با حضور دادستان انتظامی قضات از 14 قاضی برتر استان مرکزی تجلیل شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمد موحد دادستان انتظامی قضات، امروز، 22 دی ماه در آیین تجلیل از قضات برتر استان مرکزی که در سالن شهید بهشتی دادگستری استان برگزار شد، گفت: آسیب قضات ما در استا‌ن‌ها کمتر از یک درصد است، 99درصد قضات در سلامت کامل اخلاقی، عملکردی و رفتاری هستند؛ در بازرسی انجام شده در استان مرکزی همین آمار را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه شئون ما همان شئون انبیاء(ع) ائمه(ع) است، به فرازی از سخن امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره که می‌فرمایند؛ «شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ وَ قَولُکُم حَکم وَ حَتم، وَ رَاءیُکَم عِلم وَ حِلم وَ حَزم، منزلت شما حق و راستی و مدارا و محبت است، و سخن شمادستور لازم الاجراست؛ و اندیشه شما دانش و بردباری و عاقبت اندیشی است» استناد کرد.
موحد بابیان اینکه صدور حکم غیر‌قابل فهم هم تخلف بوده و هم حق افراد را تضییع می‌کند، اظهار کرد: رأی باید به جامعه روح عدالت‌خواهی را القا کند. پرورش روح عدالت خواهی باید در رأی ما متبلور باشد، اگر صدور رأی با این شاخصه‌ها همراه نباشد رأی اسلامی نیست، در پرورش روح عدالت خواهی همه سهیم هستند از این بین سهم قضات از همه بیشتر و سنگین تر است.
این مقام مسئول گفت: قضا دارای اهمیت و قداست است، اهمیتش در قالب توجه قاضی به آبروی افراد در خانواده و محله صدق می کند. قاضی به اموال و اقراض مردم مسلط است و نباید بی توجهی کند، برخی آراء و دستورات سبب از هم گسیختگی خانواده می شود. قضات تا آنجا که می توانند در جرائم غیر عمد برخورد خشن نداشته باشد و رأی حبس طولانی مدت صادر نکنند.
حجت الاسلام موحد ادامه داد: اگر قاضی در مسیر پیغمبر(ص) و وصی پیغمبر نباشد شقی خواهد بود، قداست قضا را باید توجه کرد و حضرت امیر(ع) در این‌باره فرمودند؛ «یَدُاللهِ فَوْقَ رَأْسِ الْحاکِمِ، قاضی وقتی در مسیر خدا حرکت می کند دست خدا بر سرش است» قضات در نظر داشته باشند مادامی که در مسیر حق حرکت می کنند در پناه حضرت باریتعالی هستند و اگر از این مسیر خارج شوند خداوند آنان زا به حال خود رها می کند. قاضی اگر در طول خدمت خود در تمام دادگاه ها رأی به عدالت دهد باز هم باید پاسخگوی خداوند باشد که آرزو می‌کند که ای کاش حتی بین دو خرما قضاوت نمی‌کرد.
وی با اشاره به 40سالگی انقلاب، اضافه کرد: هر چه داریم از فرهنگ نبوی، علوی، خمینی و خون شهدا داریم، دشمن از مدت ها قبل اعلام کرده است اجازه نخواهیم داد انقلاب به 40 سال خود برسد و ایران هیچگاه 2019 را نخواهد دید اما به کوری چشم دشمنان امسال جشن پیروزی انقلاب را با شکوه تر از سال های قبل برگزار کرده و وارد سال 2019 هم شدیم.
حجت الاسلام موحد بر لزوم بازنگری به خود، زندگی، فرزندان و جامعه تأکید کرد و افزود: مردم برای انقلاب سرمایه گذاشتند و از همه چیز گذشتند ما در مقابل سرمایه های عظیم چه می‌کنیم؟ چه مقدار به ارزش‌های انقلاب و ثمرات خون شهدا توجه می‌کنیم؟ نماز جمعه یکی از ثمرات خون شهداست برای حضور در این آیین عبادی سیاسی چقدر تلاش می‌کنیم؟ حضور قضات و دیگر مجموعه دادگستری‌ها در راهپیمایی‌های روز قدس و 22 بهمن امری ضروری است.
وی همچنین به حضور مردم همیشه در صحنه در خاموش کردن فتنه 88 نیز اشاره کرد و افزود: 9 دی آتش فتنه را خاموش کرد، حضورها بسیار مهم است و دشمن را مأیوس می کند. برخی افراد به انقلاب توجه ندارند و غفلت می کنند، توجه نکردن به ارزش های انقلاب اهمال در انجام وظایف است.
دادستان انتظامی قضات بیان کرد: تقدیر از قضات نمونه وظیفه انقلابی، اسلامی و سازمانی ماست. ما قصد داریم ارزش‌ها را برجسته کرده و افرادی که به ارزش‌ها توجه دارند را معرفی کنیم، رهبری در این رابطه فرمودند «تشویق مکمل تنبیه است». قضاتی که شجاعانه و عالمانه کار کرده و رأی صادر می‌کنند باید مورد تشویق قرار گیرند.

حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز بیان کرد: اجرای برنامه‌های تشویقی از نیروهای ارزشی همواره مدنظر بوده است، اجرای طرح‌های تشویقی رویکرد خوبی برای ایجاد انگیزه جهت خدمت بهتر با کارایی بالاتر است بی‌شک با اجرای این طرح‌ها تخلفات در دادگستری‌ها کم و کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی با یک میلیون و 540 هزار نفر جمعیت دارای 8 دادگستری، 4 حوزه قضایی شهرستان و 3 حوزه قضایی بخش مجموعا 225 نفر همکاران قضایی ما هستند که تنها 3 همکار خانم در بخش قضایی ما را همراهی می‌کند که با مشکل در این بخش مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام عبداللهی از اجرای طرح‌هایی جهت شناسایی آسیب‌ها خبرداد و افزود: استان مرکزی ویژگی‌های خاص و منحصربفرد دارد، مردم این منطقه از یکدیگر، دولت و تشکیلات قضایی توقعات خاص دارند، آنان تشکیلاتی را می‌پسندند که نسبت به احترام اهمیت ویژه قائل بوده و اهل مدارا باشند. بیشترین مواردی که با مردم برخورد داریم بحث احترام را مطرح می‌کنند.

وی شلوغی کار و ازدیاد پرونده‌های ورودی را عامل عدم برخورد مناسب مجموعه قضایی بیان کرد و افزود: انجام این رفتارها از روی عمد نیست، گاه برخی حوزه‌های قضایی یا شعبات ما بالای 250 پرونده ورودی دارند و مردم انتظار دارند قاضی صحبت‌های آنان را با دقت بشود که این امر غیر‌ممکن است و قاضی نمی‌تواند فرصتی بیشتر از 15 دقیقه کمی بیشتر یا کمتر بگذارد؛ چراکه اگر بخواهد با حوصله به صحبت مراجعه کنندگان گوش دهد وقت رسیدگی بیشتر فوت شده و از سوی دیگر نارضایتی دیگری را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام عبداللهی با تأکید بر اینکه اعمال نفوذ در دستگاه قضایی ریشه‌ای مورد بررسی، ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گرفت، اظهار کرد: وقتی مباحث مطروحه را بررسی کردیم متوجه شدیم که اعمال نفوذ در دستگاه قضا استنباطی بیشتر نبوده و ساخته ذهن ارباب رجوع است. برخی از نارضایتی‌ها به دلیل عدم رعایت آداب‌القضاست که قابل قبول است و از عمد نیست.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از قضات ما بومی نیستند، اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را کرده تا از بروز هر نوع آسیب در دستگاه قضا جلوگیری کنیم. اگر قرار است آسیب‌زدایی کنیم باید در وهله اول مشکلات جدی آنان همچون ازدواج را حل کرد اگر زمینه‌های آسیب جمع شود قطعا آسیبی رخ نمی‌دهد. مجموعه قوه قضاییه و همه معاونت‌ها دست به دست هم دهند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند تا مشکلات در شأن قضات رفع شود.
یادآور می‌شود؛ در پایان مراسم از 14 قاضی برتر استان مرکزی تجلیل شد.
انتهای پیام

captcha