چگونگی به‌کارگیری تکنیک «اسکمپر» در کسب‌و‌کارهای قرآنی
کد خبر: 3780631
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
در پنجمین «کافه‌محفل» مطرح شد:

چگونگی به‌کارگیری تکنیک «اسکمپر» در کسب‌و‌کارهای قرآنی

گروه اقتصاد ــ پنجمین «کافه‌محفل»، عصر امروز 22 دی‌ماه، با حضور جمعی از علاقه‌مندان به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دینی و قرآنی، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در «کافه قرار» برگزار شد.

چگونگی به‌کارگیری تکنیک «اسکمپر» در کسب و کارهای قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، در ابتدای این کافه‌محفل، محمدابراهیم دهدشتی، کارشناس استارت‌آپ و مدیر نشست اظهار کرد: تصمیم گرفته‌ایم از این به بعد به صورت سلسله‌وار در مورد کسب‌وکارهای نوپا بحث کنیم و سپس آن را به کسب و کارهای اسلامی و قرآنی ربط دهیم. ابتدا از هرکدام از شما می‌خواهم در مورد میزان آشنایی خود با استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا صحبت کنید.

امیرحسین دولتی، فارغ‌التحصیل مهندسی مواد و یکی از شرکت‌کنندگان در این کافه محفل اظهار کرد: ما در مجموعه خودمان در تلاش برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی هستیم، اما هنوز به صورت علمی وارد کار استارت‌آپ نشده‌ایم.

در ادامه، دهدشتی گفت: امروز می‌خواهیم در مورد دو مبحث صحبت کنیم که اول تعریف کسب و کارهای نوپا و دوم نحوه شکل‌گیری ایده است. هرگز در ایران راجع به خوب یا بد بودن کسب و کارها چیزی نشنیده‌ایم، بلکه همواره به ما گفته‌اند همه کسب و کارها خوب هستند.

وی افزود: این در حالی است که در همه جای دنیا دارای دو دسته شغل هستیم که اولین مورد کسب و کارهای مخرب هستند که کسب و کارهای سنتی را تخریب می‌کنند. همانند اسنپ که تاکسی‌های تلفنی را کنار گذاشت و بسیاری را از کار بیکار کرد.

این کارشناس استارت‌آپ درباره دسته دیگر کسب و کارها اظهار کرد: مورد دوم شرکت‌های خصوصی در کنار کسب و کارهای مادر هستند. بنابراین چنین شرکت‌هایی که کارآفرین و کسب و کار نوپا هستند، کسب و کارهای دیگر را خراب نمی‌کنند.

دهدشتی در ادامه به بیان تعریفی از استارت‌آپ پرداخت و گفت: استارت‌آپ به کسب و کاری گفته می‌شود که با منابع محدود بتواند سودآوری داشته باشد و این منابع را دائما افزایش دهد. مثال بارز این استارت‌آپ‌ها، دیجی‌کالا است که به گفته مدیر آن، روزانه هشت میلیارد تومان سود خالص دارد. مثال دیگر اسنپ است که روزانه تعداد زیادی مسافر توسط آن جابه‌جا می‌شود و درآمد آن نسبت به اوایل کار آن بسیار بیشتر شده است.

وی ادامه داد: برخی از کسب و کارها ممکن است استارت‌آپی نباشند، اما آنها را تبدیل به کار استارت‌آپی کرد. مثلاً ممکن است یک صندلی یا دوچرخه در طول سالیان طولانی برای ما درآمدزایی داشته باشد.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا با اشاره به انواع و اقسام کسب و کارها یادآور شد: همه کسب و کارهای عالم، سه دسته بیشتر نیستند؛ بدین معنی که یا سرویس، یا محصول یا پلتفرم و به بیان بهتر دلال هستند. منظور از سرویس این است که کسی صاحب کسب و کار باشد و به مشتریان خدمت‌رسانی کند. دسته دوم شرکت‌های تولیدکننده همانند سامسونگ یا اپل هستند. در دسته سوم که در ایران بسیار باب شده است، یک پلتفرم، چند دسته از افراد را به هم وصل کرده و کارمزد دریافت می‌کند.

دهدشتی افزود: وقتی صاحب کسب و کار، خودش درگیر خدمت‌رسانی شود، دیگر آن کسب و کار، یک تجارت نیست، بلکه سرویس محسوب می‌شود. سرویس‌ها در منطقه کوچکی خدمات‌رسانی می‌کنند، اما محصولات به تولید محصول لازم می‌پردازند. بیزینس‌ها هم‌زمان تبدیل به استارت‌آپ می‌شوند که مقیاس‌پذیر باشند.

وی با اشاره به سایر ویژگی‌های پلتفرم‌ها ادامه داد: پلتفرم‌ها محدودیت زمان و مکان ندارند. به عنوان مثال الان آمازون در همه جای جهان حضور دارد. دفتر دیجی‌کالا هم در تهران است، اما به همه جای ایران خدمات‌رسانی می‌کند. البته اخیرا دیجی‌کالا در حال حرکت از سرویس به سوی پلتفرم است.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا بیان کرد: در طول چند سال اخیر که در حوزه کسب و کار تحقیق کرده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که کشورهایی که در حوزه کسب و کارهای نوپا رشد کرده‌اند، چند ویژگی دارند. آنها ابتدا با محصول شروع کرده‌اند، اما متأسفانه ما کارمان را از کسب و کارهای مخرب شروع کردیم.

وی افزود: مسئله دیگر این است که در شهرستان‌های کوچک چون تعداد مشتریان کم‌تر و مشتری ثابت هم هستند، پلتفرم جواب نمی‌دهد. وقتی در یک شهرستان کوچک هنوز اینترنت وجود ندارد، چگونه می‌توانیم پلتفرم ایجاد کنیم؟ بنابراین باید به یک شهرستانی کمک کنیم که یک دهنه مغازه وی تبدیل به دو دهنه شود، چراکه امکان ایجاد پلتفرم در چنین مکان‌هایی را نداریم.

دهدشتی بیان کرد: بنابراین باید بدانیم که جنس کسب و کارها متفاوت است و باید موقعیت زمانی و مکانی آن را در نظر بگیریم. هر کسب و کاری دارای یک مشتری خاص، جغرافیای خاص و سایر شرایط خاص خود است.

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره خلاقیت و ایده‌پردازی پرداخت و گفت: این امری اثبات شده است که خلاقیت صد درصد اکتسابی است. از سوی دیگر هرچقدر سن پائین‌تر باشد، میزان خلاقیت نیز بیشتر است. آدم خلاق دارای چهار مؤلفه است و اگر آنها را نداشته باشد یا یکی را نداشته باشد، باید خود را در آن حوزه تقویت کند.

دهدشتی در تعریف خلاقیت گفت: خلاقیت بدین معنی است که شما به گونه‌ای متفاوت از دیگران به رویدادها نگاه کنید. اگر همه مردم به یک شیوه به پدیده‌ای نگاه کنند و شما به گونه‌ای دیگر نگاه کنید، شما دارای ذهن خلاق هستید.

چگونگی به‌کارگیری تکنیک «اسکمپر» در کسب‌و‌کارهای قرآنی

وی درباره ویژگی‌های خلاقیت اظهار کرد: اولین ویژگی خلاقیت، سیال بودن ذهن است. بدین معنی که وقتی مسئله‌ای مطرح می‌شود، تعداد پاسخ‌های زیادی را برای آن داشته باشید. ممکن است این پاسخ‌ها درست و منطقی هم نباشد و اساساً هرچقدر تخیل بیشتر باشد، سیالیت ذهن و خلاقیت آن هم بیشتر است.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا بیان کرد: مؤلفه دوم، انعطاف‌پذیری است. بدین معنی که اگر در کاری شکست خوردید یا با مشکلی مواجه شدید باید سریعاً بتوانید جایگزینی برای آن پیدا کنید. مؤلفه سوم، ابتکار است. این ابتکار همان چیزی است که همگی آن را با عنوان خلاقیت می‌شناسند، در حالی که ابتکار فقط یکی از ویژگی‌های خلاقیت است.

دهدشتی ادامه داد: مؤلفه چهارم، توانایی بسط است. اگر یک نفر ایده‌ای داشته باشد باید بتواند آن را در مسیری به موفقیت برساند وگرنه توانایی بسط نداشته است. اگر این چهار مورد را نداشته باشید، باید آنها را تقویت کنید تا قدرت خلاقیت شما هم تقویت شود، چراکه همان‌گونه که گفتم، خلاقیت صد درصد اکتسابی است.

وی افزود: تکنیک‌های بسیاری برای خلاقیت ذهن وجود دارد. امشب فقط یکی از تکنیک‌های خلاقیت را می‌گویم. اگر در گوگل سرچ کنید به چند هزار تکنیک خلاقیت می‌رسید. این تکنیک که به آن اشاره می‌کنم، اسکمپر نام دارد. اسکمپر دارای هفت مرحله است. مرحله اول جایگزینی است. بدین معنی که بدانیم چه چیزی را باید جایگزین چه چیزی کنیم.

وی یادآور شد: مرحله دوم، ترکیب کردن است. بدین معنی که مثلاً وقتی می‌خواهید کاری انجام دهید، باید بررسی کنید که اگر چه چیزی را با آن ترکیب کنید، بازدهی کار شما بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر بخواهیم این تکنیک را با کسب و کار قرآنی ارتباط دهیم، به عنوان مثال باید بررسی کنیم که اگر قرآن را با چه چیزهایی ترکیب کنیم، بازدهی بیشتری برای ما خواهد داشت.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا گفت: سومین مرحله، سازگار کردن با محیط است. چهارمین مرحله اسکمپر این است که کاربردهای دیگری نیز برای محصول در نظر بگیریم. به عنوان مثال، برای یک لیوان، کاربردهای دیگری غیر از لیوان بودن، از جمله به عنوان گلدان بودن هم برای آن تعریف کنیم. آمریکایی‌ها کتابی با عنوان اشتباهات بزرگ دارند که هر ده سال یک بار منتشر می‌کنند. بنده در مطالعه‌ای که داشتم متوجه شدم که سازمان ناسا، یک اشتباه بزرگ در این کتاب ثبت کرده است. آنان به این نتیجه رسیده بودند که خودکار در خارج از جو کار نمی‌کند و در نتیجه فضانورد نمی‌تواند برای ما اطلاعات ثبت کند. آنان مدت‌ها در این حوزه تحقیق کرده و با حدود سی میلیون دلار، چنین خودکاری را اختراع کردند، اما روس‌ها در جلسه‌ای گفتند که ما ده سال قبل با استفاده از مداد، چنین مشکلی را برطرف کردیم. بنابراین با یک جایگزینی ساده می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

دهدشتی بیان کرد: مرحله پنجم، حذف کردن است. گاهی اوقات باید برای مشتری، برخی چیزهایی را که نیاز ندارد، حذف کنیم تا قیمت نهایی برای مشتری پذیرفتنی باشد و حاضر شود آن محصول را بخرد. مرحله ششم معکوس کردن است، بدین معنی که باید جای خود را با مشتری عوض کنیم و تصور کنیم که خودمان خریدار هستیم. در این شرایط، سلایق و نیازهای مشتری را به میزان بیشتری درک خواهیم کرد.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا در پایان گفت: هفتمین مرحله، بزرگ کردن یا کوچک کردن است. ممکن است یک محصول را بزرگ یا کوچک کرده و کاربری آن تغییر پیدا کند. برای مثال اگر بادکنک را بزرگ‌تر کنیم تبدیل به بالن خواهد شد. یا اگر دوچرخه را بزرگ‌تر کنیم تبدیل به موتور خواهد شد. بنابراین تغییر کاربری یا بزرگ کردن یک ابزار می‌تواند به میزان زیادی ارزش آن را بیشتر کند. بنابراین با این تکنیک اسکمپر می‌توان کسب و کارهای مختلفی اختراع کرد.

برای مشاهده گزارش تصویری پنجمین کافه محفل اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام

captcha