از راه‌اندازی مدرسه قرآن در زندان تا بهره‌مندی مددجویان از امتیازهای ویژه
کد خبر: 3780674
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
در میزگرد تخصصی ایکنای یزد مطرح شد؛

از راه‌اندازی مدرسه قرآن در زندان تا بهره‌مندی مددجویان از امتیازهای ویژه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرکل زندان‌های استان یزد از اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه مددجویان و خانواده‌های آنان و پرسنل وظیفه خبر داد و گفت: این اقدامات به صورت تخصصی با ایجاد مدرسه قرآنی در زندان در حال برگزاری است.

از اجرای تخصصی برنامه‌های قرآنی در زندان تا بهره‌‍مندی مددجویان از امتیازهای ویژهبه گزارش ایکنا از یزد، رضا ذوالفعلی‌نژاد، مدیرکل زندان‌های استان یزد در میزگرد «فعالیت‌های قرآنی ویژه مددجویان و پرسنل در زندان‌های استان» که در ایکنای یزد برگزار شد، اظهار کرد: سازمان زندان‌ها دو وظیفه عمده را دنبال می‌کند.
وی امنیت که همان نگه‌داری زندانیان و اصلاح و تربیت مددجویان است را از جمله وظایف سازمان زندان‌ها دانست و افزود: هدف این است که مددجویانی که وارد زندان می‌شوند بعد از مدت زمانی بازگشت خوبی را به جامعه داشته باشند و فرد مفیدی برای خود، خانواده و جامعه باشند.
ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد: مهم‌ترین رکن در بحث اصلاح و تربیت زندانیان نیروی انسانی است که در زندان مشغول می‌شود و باید الگوی مؤثر و مفید هم از لحاظ گفتار، کردار و رفتار باشد و مهم‌ترین اثرجویی در بحث اصلاح و تربیت از کارکنان زندان است که خوشبختانه زندانبان‌های ما از لحاظ تخصص و نوع مهارت به کار‌گیری شده‌اند.
وی گفت: در حوزه‌های اصلاح و تربیتی خوشبختانه مقدماتی که فراهم شده و بر اساس رسالت سازمانی در حال اجراست به نحوی است که کلیه مددجویان بتوانند در مباحث اخلاقی، دینی، مذهبی و قرآنی شرکت کنند.
مدیرکل زندان‌های استان یزد بیان کرد: در حوزه فرهنگی و قرآنی ما جدای از کادر، افسر، نگهبان، مسئول و کارکنان زندان 25 نفر روحانی داریم که در راستای فعالیت‌های فرهنگی اقداماتی را انجام می‌دهند.

بهره‌مندی 5353 مددجو از فعالیت‌های قرآنی
وی ادامه داد: از اول امسال تاکنون نزدیک به 5353 نفر در کلاس‌های قرآنی که شامل روان‌خوانی، روخوانی، تجوید، تفسیر، درک مفاهیم، قرائت و اذان است، شرکت کرده‌اند که از این تعداد 774 نفر در حال حاضر در زندان‌ها حافظ نیم جز تا 30 جزء قرآن هستند.
ذوالفعلی‌نژاد برگزاری 60 محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی و برتر کشوری، اجرای 3350 ختم قرآن در ماه رمضان، فعالیت 5 اندرزگاه قرآنی، قرائت روزانه چهارصفحه قرآن کریم، احرای طرح قرآنی کوثر برای کارکنان و مددجویان زن با هدف حفظ و تدبر آیات سوره کوثر از کتاب تفسیر قرائتی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.
وی ادامه داد: اجرای طرح تربت جهت پرسنل وظیفه، برگزاری محافل و جلسات قرآنی با عنوان کرسی تلاوت به صورت اندرزگاهی، اجرای کتابت قرآن توسط مددجویان زندان مرکزی و اردکان که تاکنون10 نسخه کامل شده که 8 مورد در سال جاری انجام شده از دیگر فعالیت‌های قرآنی است که در زندان در حال اجراست.
ذوالفعلی‌نژاد گفت: در حال حاضر شش مربی قرآن روحانی و کارمند فعالیت دارند و از 13 مددجو که یا در زندان تربیت شده‌اند یا قرآنی هستند برای فعالیت‌های قرآنی بهره می‌بریم.
مدیرکل زندان‌های استان یزد از فعالیت 4 دارالقرآن در سطح استان خبر داد و مجموع مسابقات قرآنی تاکنون را 22 مسابقه که اکثراً برای مددجویان بوده است، اعلام کرد و بیان کرد: سال گذشته مقام دوم رشته اذان کشوری توسط حجت‌الاسلام گلوردی مسئول مدرسه قرآنی، رتبه برتر در حفظ توسط یکی از مددجویان کسب شد.
وی برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب و محصولات قرآنی، اجرای برنامه همخوانی قرآن توسط مددجویان اندرزگاه، اجرای طرح تلاوت نور و حلاوت جان، کارگاه‌های آموزشی اذان در زندان، دعوت از اساتید مطرح کشوری را از دیگر اقدامات برشمرد.
ذوالفعلی‌نژاد افزود: در حال حاضر 26 باب نمازخانه در سطح زندان‌ها و در تمام اندرزگاه‌ها و مراکز وابسته وجود دارد که پخش اذان، تجهیز نمازخانه‌ها و ترزیق کتب مذهبی، قرآن و کتب ادعیه در زندان‌ها انجام شده است.
وی برتری کتابخانه مرکزی زندان‌های استان یزد از لحاظ مشارکتی را یادآور شد و بیان کرد: مددجویان در بدو ورود به زندان، از لحاظ جسمی، روحی و شخصیتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در اولین اقدام، بحث درمان مددجویان مورد توجه قرار می‌گیرد.
ذوالفعلی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح تصحیح الصلاة ویژه مددجویان در بدو ورود گفت: حوزه کارهای فرهنگی بسیار گسترده است و سعی شده اوقات فراغت مددجویان با برگزاری برنامه‌های مختلف پر شود.

13 درصد زندانیان یزد اتباع بیگانه هستند
مدیرکل زندان‌های استان یزد با اشاره به اینکه 13 درصد زندانیان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند گفت: در تفاهم نامه کمیساریای عالی مقدمات 150 نفر برای انتقال به افغانستان فراهم شده است و سال گذشته 70 نفر به افغانستان منتقل شدند.
وی گفت: تمام خدماتی که یک شهروند در جامعه دریافت می‌کند، ما این خدمات را در زندان به زندانی ارائه می‌دهیم و هدف نهایی بحث متنبه شدن و پشیمانی از کرده خود است.
ذوالفعلی‌نژاد افزود: متأسفانه عدم پذیرش مددجو توسط خانواده و جامعه مشکلی است که مددجو با آن درگیر می‌شود و این عدم پذیرش باعث می‌شود که مددجو به سمت جرم کشیده شود این در حالی است که اگر مردم نگاه به زندانی تغییر کند و به کمک ما بیایند، با ورودی کمتری مواجه خواهیم بود.
وی ادامه داد: بحث پیشگیری باید مورد توجه همگان باشد و دستگاه‌های دیگر از حالت جزیره‌ای خارج شوند و اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم همه باید همراه شویم و در این راستا گام‌های اساسی و زیربنایی برداشته شود.

خانواده مددجویان در معرض آسیب
ذوالفعلی‌نژاد افزود: تاکنون اداره کل آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امورخیریه، استانداری و منابع طبیعی با ما همکاری داشته‌اند و می‌طلبد از حمایت بقیه نهادها بهره‌مند شویم.
مدیرکل زندان‌های استان یزد مشکل اصلی را در حوزه خانواده‌های مددجویان عنوان کرد و گفت: در زندان تمام امکانات از بهداری، ورزش، حرفه‌آموزی و اشتغال و... فراهم است ولی خانواده آنان در مسیر آسیب هستند که اگر مورد توجه نباشند قطعاً در آینده مشتری زندان خواهند بود.
ذوالفعلی‌نژاد تصریح کرد: دو حوزه خانواده زندانیان و اشتغال مددجویان اگر مورد توجه سازمان‌های حمایت گر و خیران باشد قطعاً کاهش ورودی به زندان‌ها را در آینده شاهد خواهیم بود.

مددجویان قرآنی از امتیازهای ویژه بهره‌مند می‌شوند
محمدرضا رفیعی‌زاده، معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان یزد نیز در این نشست گفت: بحث نگه‌داری و اصلاح و تربیت یکی از اقداماتی است که در وظایف زندان‌ها وجود دارد و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته که شاخص ترین آن فعالیت‌های قرآنی است.
وی ادامه داد: برنامه‌های قرآنی با حضور مربیان قرآنی همه گروه‌های هدف را شامل می‌شود و با همکاری اوقاف و تبلیغات اسلامی در حال انجام است و در این زمینه گواهی معتبری از طرف این نهاد صادر می‌شود که این گواهی چه در برنامه‌های قرآنی چه در حرفه‌های دیگر در خارج زندان قابل استفاده است و هیچ نامی از زندان در این گواهی‌ها برده نمی‌شود.
معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان یزد بیان کرد: مددجویانی که در برنامه‌های قرآنی شرکت می‌کنند از امتیاز ویژه از سوی مراجع قضایی و زندان‌ها بهره مند خواهند شد که اعطای مرخصی یکی از این امتیازهاست.

فعالیت پنج اندرزگاه قرآنی در زندان یزد
حجت‌الاسلام اصغر ملانوری، رئیس اداره فرهنگی و تربیتی زندان مرکزی نیز در این نشست بیان کرد: رسالت زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی است و در حوزه تربیت فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در حوزه قرآنی مرکز تخصصی قرآنی در زندان در حال فعالیت است و حرفی برای گفتن دارد و توفیق حاصل شده را نتیجه معجزه قرآن می‌دانیم و همچنین سرعت بخشی به فعالیت‌های قرآنی ناشی از نگاه مدیرکل به فعالیت‌های قرآنی و حمایت ایشان از فعالیت‌هاست.
حجت‌الاسلام ملانوری بیان کرد: در حوزه قرآنی فعال هستیم چون گرایش مددجویان به شرکت در برنامه‌های قرآنی نشان از تاثیرگزاری و عمق فعالیت‌ها را دارد.

انجام هشت کتابت قرآن در زندان یزد
حجت‌الاسلام محمدمهدی گلوردی، مدیر مدرسه قرآنی زندان مرکزی یزد نیز از افتتاح مدرسه قرآنی در آذرماه  90 خبر داد و گفت: هم‌اکنون ترم 25 آموزشی در حال برگزاریست.
وی هفته نامه قرآنی مشکات، کرسی تلاوت و اجرای همخوانی، برگزاری پرسمان با موضوعات مختلف از جمله احکام شرعی، مهدویت، فرق و ادیان، شیعه شناسی و ...، کنفرانس صحیفه سجادیه و نهج البلاغه، محافل انس با قرآن، نشست بصیرتی «از تفکر تا بیان»، کتابت قرآن در سال جاری که در این راستا هشت کتابت قرآن انجام شده را از جمله برنامه‌های این مدرسه برشمرد.

انتهای پیام

captcha