حجتالاسلام محمد سوریخرمآبادی، از نویسندگان لرستانی در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در رابطهبا عوامل تداوم دوستی، گفت: عوامل دوستی که در برخی روایات از آنها بهعنوان حقوق دوستی و برادری یاد شده است، فراوان هستند که ازجمله آنها میتوان به خوشرویی و انصاف اشاره کرد.
وی با بیان اینکه خوشرویی در برخورد با دوست، یکی از صفات پسندیده و فضایل نفسانی است که بزرگان دین به آن بسیار سفارش کردهاند، افزود: امام علی(ع) فرموده است: «مؤمنان خوشرو و متخلقان به این فضیلت بزرگ را اینگونه معرفی میکند که این افراد اگر هم ناراحت و اندوهگین باشند اما در برابر دیگران اظهار اندوه و ناراحتی نمیکنند» و نیز فرموده است: «شادی مؤمن در چهره او است و اندوه و غمش در قلب او». (نهجالبلاغه، فیض الاسلام، حکمت 325).
حجتالاسلام سوری اضافه کرد: همانگونه که خوشرویی و چهره گشاده داشتن در کسب محبت و دوستی و نزدیک شدن افراد به یکدگیر تأثیر دارد، اخم کردن و ترشرویی نیز انسانها را از یکدیگر گریزان میکند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به سفارشی از امام علی(ع) با این مضمون که «با دیگران گشادهرو و خندان باشید، چراکه آن پیوند و رشته دوستی است»، گفت: البته نوجوانان و جوانان باید مواظب لبخندهای ظاهری و شیطنتآمیز بعضی افراد باشند که به این مسئله میخواهند دیگران را بهسوی خود جلب کنند و بهتدریج آنان را به راههای منحرف بکشانند.
رعایت انصاف در گفتوگوها و داوریها؛ یکیاز عوامل بقای دوستیها
وی با بیان اینکه یکی از عوامل بقای دوستیها و بازدارنده از جدایی دوستان، رعایت انصاف در گفتوگوها و داوریهاست، اظهار کرد: وقتی کسی ببیند دوستش در رفتار و گفتار بیانصاف است و حتی در قضاوت و داوری راجعبه سایر دوستان روش بیانصافی را اتخاذ کرده است، به تدریج فاصله خواهد گرفت.
این نویسنده لرستان با یادآوری اینکه انصاف از روح گذشت و احترام و حقوق دیگران ناشی میشود و شخص منصف کسی است که برای دیگران حقوق برابر قائل باشد و مزایای زندگی را میان خود و مردم تقسیم کند، گفت: تاثیر انصاف و برخورد صادقانه در ثبات و دوام دوستیها بر کسی پوشیده نیست کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «بهوسیله انصاف، دوستی ادامه مییابد» و نیز فرمود: «انصاف، دلها را با هم مهربان میکند». (تصنیف غررالحکم و در الکلم، حدیث شماره 9618).
سوریخرمآبادی با بیان اینکه فروتنی و تواضع در مقابل دیگران علاوهبر بالا بردن مقام و منزلت انسانی، دوام دوستیها و ثبات آنرا بهدنبال دارد، گفت: نبی مکرم اسلام(ص) به امام علی(ع) فرموده است: «اگر انسان متواضع و فروتن در ته چاه باشد، خدای بزرگ بادی را مامور کرده تا او را از چاه بیرون آورده و در موقعیتی بالاتر از نیکان قرار دهد».(بحارالانوار، ج 74، ص 53)همچنین امام علی(ع) فرموده است: «سه چیز موجب محبت است: دین، تواضع و بخشش».(تصنیف غررالحکم و درالکلم، حدیث شماره 5181)
نادیده گرفتن لغزشها و خطاهای دیگران سبب عزت و سربلندی میشود
وی با بیان اینکه عفو و گذشت و نادیده گرفتن لغزشها و خطاهای دیگران، ازجمله صفات پسندیده است که سبب عزت و سربلندی میشود و کینهها را از دل دوستان میزداید، اظهارکرد: معمولاً در زندگی اجتماعی و بین دوستان، خطاهایی از برخی افراد سر میزند و حقوقی از این و آن ضایع میگردد که سختگیری در گرفتن حق و چشمپوشی نکردن از حتی کوچکترین لغزشها زندگی را تلخ کرده و روح صفا و صمیمیت را از جامعه میزداید و کینه و دشمنی را جایگزین میکند. این در حالیاست که نبی مکرم اسلام(ص) فرموده است: «یکدیگر را عفو کنید، کینهها از بین شما رخت برخواهند بست» و نیز فرموده است: «هرگز مردی از ستمی که بر او رفته است، درنمیگذرد جز اینکه خدای بزرگ بر عزت او بیفزاید». (کنزالعمال، حدیث شماره 70004)
این مؤلقف لرستانی با بیان اینکه عفو و گذشت و بدی را با نیکی پاسخ گفتن نهتنها مایه دوام دوستیها است، بلکه عاملی مهم برای تبدیل دشمن به دوستی صمیمی بهشمار میرود، ادامه داد: البته عفو و بخشش، حدود و مسائلی ویژه دارد و بهطور کلی این موضوع در جایی مطرح است که حقوق شخصی مطرح باشد، عفو و گذشت معنا ندارد کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «به حسنه و کار نیک پاداش بده و از بدی بگذر، در صورتیکه عفو و گذشت باعث رخنه در دین و یا مایه توهین به حاکمیت اسلام نباشد». (غررالحکم و درالکلم، حدیث شماره 2015).
وی در ادامه هدیه دادن را یکی از عوامل تداوم دوستی ذکر کرد و افزود: یکی از سنتهای حسنه رایج بین ما انسانها بهویژه در محیطهای اسلامی و از جمله سفارشات مهم اسلام، هدیه دادن و پیشکش فرستادن است.
هدیه، نشانی از محبت و نوعی اظهار علاقه عملی است
سوری خرمآبادی ادامه داد: هدیه، نشانی از محبت و نوعی اظهار علاقه عملی است که هدیهدهنده به هدیه گیرنده ابراز میدارد و از این راه اهتمام و فراموش نشدنش را به او نشان میدهد.
وی با بیان اینکه هدیه، زنده کننده خاطرات شیرین گذشته و یادآور دوستیها است، اضافه کرد: هدیه، کینهها را میزداید و برادری را استوار و پایداری میکند کمااینکه پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «هدیه، کینهها ار از دلها میزداید». (میزان الحکمة، ج 4، ص 3450) و در جایی دیگر فرموده است: «هدیه، مودت و دوستی را به ارمغان میآورد و برادری را هموار میکند و کینه را میزداید، پس به یکدیگر هدیه دهید تا با هم مهربان گردید».(اصول کافی، ج 5، ص 144)
انتهای پیام