وجود 300 درس خارج جای تأمل دارد/ مدیریت طلبه‌ها با شهریه‌های فعلی میسر نیست
کد خبر: 3780954
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
آیت‌الله استادی: 

وجود 300 درس خارج جای تأمل دارد/ مدیریت طلبه‌ها با شهریه‌های فعلی میسر نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اگر زمان ورود ما به قم ده کلاس درس خارج موجود بود، الآن 300 کلاس برقرار است که باید در این مورد تأمل شود که آیا واقعاً حساب و کتابی در کار است یا خیر.

این شهریه طلبه‌ها را اداره نمی‌کند/ وجود 300 درس خارج جای تامل داردبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه،‌ در آیین بازگشایی و افتتاح بخش‌های جدید کتابخانه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با بیان اینکه کتابخانه‌های تخصصی خیلی جوابگو است، افزود: همین‌جا عرض می‌کنم که کتابخانه‌ها، گرایش خود را روشن کند؛ اینکه الآن رسم شده است که همه کتابخانه‌ها می‌روند نمایشگاه، و همه جور کتاب می‌خرند، درست نیست. اگر ما کتابخانه تخصصی قرآن داریم، دیگر لازم نیست دیگر کتابخانه‌ها همه نوع کتاب مربوط به قرآن را داشته باشند.
استادی با بیان اینکه 300 درس خارج در قم دایر است که رشد بسیار مهمی محسوب می‌شود، اظهار کرد: اما این از رشدهایی است که جای تأمل دارد. اگر زمان ورود ما به قم 10 جلسه خارج وجود داشت؛ الآن 300 کلاس خارج برقرار است و باید تأمل شود که این آمار درست است یا نه و آیا واقعاً حساب و کتابی در کار است یا نه.
وی تأکید کرد: اینکه همه هوس کنند که هنوز در حالی که درس سطح چندانی نگفته‌اند، بروند و درس خارج بگویند، فکر نمی‌کنم مقبول باشد، مگر اینکه بعضی‌ها نبوغ داشته باشند، و الا هر کسی باید 5 الی 15 سال درس سطح بگوید تا کم کم قابلیت پیدا کند که درس خارج بگوید.
استادی گفت: کل تألیف‌هایی که در قم انجام شده بود، در دوره‌های گذشته به 20 جلد نمی‌رسید؛ اما الآن سرسام‌آور است. در قم باید کتاب‌های علمی و مستند منتشر شود که متأسفانه این‌گونه نیست؛ یعنی هرآنچه در قم اتفاق می‌افتد، رویداد حوزه تلقی می‌شود؛ حوزه نباید با قم یکی دانسته شود که هر کسی در قم کتابی منتشر کرد، جزء حوزه محسوب شود.
این استاد حوزه با بیان اینکه الان از نظر تحقیق بسیار پیشرفت کرده‌ایم، اما از حیث معنویات چطور بوده‌ایم؟ افزود: چنین رشدی در کتابخانه و تحقیق دردی را دوا نمی‌کند. الآن طوری شده‌ایم که یا دشمن مغرض یا دوست جاهل  یک‌چیزهایی می‌گوید. او می‌گوید که حوزه بسیار خراب است و ما می‌گوییم بسیار خوب است. معتقدم نه بسیار خراب است و نه بسیار خوب. اگر کسی بگوید در حوزه کاری نشده و بگوید انقلابی نیستند، بی‌خود می‌گوید و از این‌طرف هم شتباه است که بگوییم همه چیز درست است.
حوزه مادی شده است
وی با بیان اینکه مادیات در حوزه غالب شده است، تصریح کرد: در حوزه اختلاف طبقاتی نبوده است، اما الآن امروز به سوی بدی می‌رویم. طلبه آمده است پیش من می‌گوید 700 تومان شهریه می‌گیرم، 10 میلیون داده‌ام و در پردیسان خانه‌ای 40 متری اجاره و ماهی 550 تومان اجاره می‌دهم.
وی افزود: ما در مجموعه‌ای هستیم که الآن زیر نظر هستیم؛ در مدرسه فیضیه که نماز می‌خواندیم، سلام که می‌گفتیم همه با عجله می‌رفتیم کتابخانه که مبادا کتاب نباشد، ولی الآن انگیزه درس خواندن در طلاب خیلی کم شده است. درسی که 40 نفر شرکت می‌کنند گاهی با 10 نفر برگزار می‌شود.
استادی با بیان اینکه یک‌جمله‌ای باید به آیات عزیز عرض کنیم، افزود: بالاخره باید این عائله را اداره کنیم یا نه. دائما جمعیت زیاد کنیم، ولی اداره نشود، جوابگوی نیازها نیست. الآن این شهریه زندگی طلبه‌ها را اداره نمی‌کند. الآن ما باید عائله‌مان را اداره کنیم. طلبه گرفتار کرایه خانه و دیگر مسائل است و اگر این مسئله اصلاح نشود، به جای خوبی نمی‌رسد. بنده مکرر عرض کردم که حواشی خیلی جوابگو نیست و ما داریم حواشی را زیاد می‌کنیم.
عضو شورای عالی حوزه گفت: حوزه در عین عظمت، مشکلاتی دارد. دولتی شدن یا نشدن هم مسئله‌ای شده است. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود، مخارجی دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع می‌گویند که باید مستقل باشد، ولی نمی‌شود هم بودجه بگیریم و هم بگوئیم نباید گرفت.
وی ادامه داد: حدود 28 سال در شورای عالی بودم و در این مدت رفقایی بودند که برای حوزه بسیار زحمت کشیدند و دلسوزی کردند و شبانه‌روزی در خدمت بودند. آقایی که در جلسه بسیار مهم می‌گوید که نباید از دولت پول بگیرند، خب به حرف که نمی‌شود. باید چکار کنیم؟ مسئله معیشت طلاب باید حل شود. معیشتی که رهبری گفتند که دولت حواسش به معیشت باشد.
استادی گفت: حالا امسال پذیرش کمتر شده است، ولی تا می‌گویند پذیرش کم شود، یک آقایی می‌گوید 20 هزارتا مسجد خالی داریم؛ چکار کنیم.
انتهای پیام
captcha