بدون اجازه ولی نمی‌توان زكات را خرج كرد/ لزوم سازماندهی نظام توزیع زكات
کد خبر: 3780962
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
آیت‌الله دژكام:

بدون اجازه ولی نمی‌توان زكات را خرج كرد/ لزوم سازماندهی نظام توزیع زكات

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه بدون اجازه ولی نمی‌توان زكات را خرج كرد، گفت:‌ زكات به عنوان یك واجب دینی باید ادا شده و هزینه‌كرد آن نیز باید دقیقاً بر طبق نظم باشد و در این خصوص بدون اذن ولی نمی‌توان دخالت كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس بعدازظهر امروز، 23 دی‌ماه در دومين جلسه شورای زكات اين استان در سال جاری، با بیان اینكه زكات در نظام توزیع ثروت قرار دارد، گفت: وقتی ثروت‌هایی در جامعه تولید می‌شود به نحوی باید آن را توزیع كنیم و این توزیع ثروت نیز باید عادلانه باشد.
وی افزود: زكات به ما كمك می‌كند تا در بحث توزیع ثروت، عدالت تأمین شود لذا در یك نگاه بسیار كلان در این قسمت كار هستیم باید به این مسئله دقت كنیم.
آیت‌الله دژكام به تشكیل جلسه شورای زكات اشاره كرد و گفت: شورای زكات برای این تشكیل شده است كه ببینیم چگونه می‌توان زكات را جذب و توزیع كرد در غیر این صورت به صورت سنتی كارهایی انجام می‌‌شد.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه آنچه اكنون با توجه به وضعیت اجتماع به آن نیاز داریم و باید تأمین شود، بسیار فراتر از این عدد و رقمی است كه مطرح شده است، بر لزوم همخوانی تعداد نیازمندان و نیازهای آنان با پرداخت زكات تأكید كرد.
وی با اشاره به آیه 41 سوره حج «... وَآتَوُا الزَّكَاةَ...؛ ... زكات مى‏‌دهند...» گفت: در اینجا خداوند تأكید می‌كند كه زكات پرداخت می‌كنند یعنی مسئولان باید به این مسئله كه زكات پرداخت كنند توجه داشته باشند نه اینكه تنها زكات جمع‌آوری كنند.
آیت‌الله دژكام همچنین با بیان اینكه باید تعریف دقیقی شود كه پرداخت زكات به چه كسی باشد، بر این نكته تأكید كرد كه اگر اجازه ولایی نباشد، هرچه می‌خواهید زكات بگیرید و توزیع كنید، وظیفه شرعی انجام نشده است.
وی با تأكید بر اینكه بدون اجازه ولی نمی‌توان زكات را خرج كرد، گفت:‌ زكات به عنوان یك واجب دینی باید ادا شده و هزینه‌كرد آن نیز باید دقیقاً بر طبق نظم باشد و در این خصوص بدون اذن ولی نمی‌توان دخالت كرد و این نكته ظریفی است كه باید همه به آن توجه داشته باشند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه با بیان اینكه در بحث زكات باید دو نظام جذب و توزیع داشته باشیم، گفت: باید مسائل، مقررات و احكام این دو نظام را به مرور تدوین كنیم و برای این كار چند نیرو اهل حساب و كتاب را به كار گرفته تا این مسائل را سازماندهی كرده و طی كارگاه‌های دو سه روز به عاملان زكات آموزش دهند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در نظام توزیع باید اولویت‌ها را مشخص كنیم، گفت: به تناسب وضعیت مردم، خشكسالی و غیره باید نیازسنجی انجام شود تا بدانیم چگونه زكات را توزیع كنیم به عنوان مثال پیشنهاد تهیه 5 تانكر آب برای عشایر كه برای آن‌ها نوشته باشد از محل زكات تهیه شده است، خود یك نوع مبلغ زكات است كه نصفی از مبلغ تهیه این تانكرها می‌تواند از محل زكات و نصف دیگر آن از برنامه و بودجه تأمین شود.
وی با تأكید بر اینكه باید نظام توزیع زكات را سازماندهی كنیم، گفت: باید دقیقاً بدانیم چگونه زكات را جمع‌آوری و چطور آن را هزینه كنیم كه البته موارد مصرف زكات متعدد است.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه یكی از موارد مصرف زكات، معیشت محرومان است، گفت: قدرت خرید مردم یك سوم شده است و شرایط امروز با 6 ماه پیش متفاوت شده است؛ لذا به نظر می‌رسد كه در بحث توزیع، معیشت باید اولویت داشته باشد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد كه اگر اگر همین مقدار زكاتی كه جمع‌آوری شده است به بهترین شكل توزیع شود، باز هم رشد خواهد كرد اما اگر خوب توزیع نشود، مسلماً شاهد كاهش جمع‌آوری خواهیم بود.
وی با اشاره به برگزاری این جلسه گفت: توصیه را بر روی منبر می‌كنند نه در شورای زكات؛ وقتی به این جلسه می‌آییم باید تصمیم عملیاتی و اجرایی بگیریم البته باید توجه داشته باشیم كه هر كاری كه عملیاتی و اجرایی نیست نباید در این جلسه مطرح كنیم.
آیت‌الله دژكام همچنین با بیان اینكه اطلاع‌رسانی و مانیتور كردن منابعی كه تولید ثروت می‌كنند، نداریم، گفت: بسیاری از این كارها به عهده جهاد كشاورزی است كه باید مشخص كند در چه مكان‌هایی ثروت تولید می‌شود و به سراغ آن‌ها رفت و درخواست زكات كرد.
انتهای پیام

captcha