مسئولان عزمی برای تولید آثار هنری ماندگار دینی و ارزشی ندارند
کد خبر: 3781146
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
یک هنرمند خوشنویس:

مسئولان عزمی برای تولید آثار هنری ماندگار دینی و ارزشی ندارند

گروه هنر ــ با وجود کمبود بودجه فرهنگی و هنری، همین میزان هم در راه تولید و عرضه محصولات ماندگار به ویژه در موضوعات دینی و ارزشی صرف نمی‌شود و اگر گاهی اثر فاخری در این زمینه تولید شود،حاصل دغدغه‌های شخصی و گروهی هنرمندان است.

محمدعلی قربانی، هنرمند خوشنویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در جریان پروژه پوسترهای زرکوب دینی و قرآنی که با نام «تلألو مطلا» در قالب نمایشگاهی هم‌اکنون در نگارخانه ابوالفضل عالی، حوزه هنری دایر است مشارکت داشتم، پروژه‌ای که با حمایت بانک ملی ایران به ثمر نشست و خروجی آن، خلق پوسترهایی جذاب و ماندگار حاوی عبارات قرآنی و اسماء معصومین(ع) بود که تصور می‌کنم در تیراژ وسیعی در دو نوبت به چاپ رسید و مورد استقبال به ویژه از سوی خانواده کارکنان بانک ملی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم در شرایط کنونی باید به دنبال چنین کارهایی در عرصه هنرهای تجسمی رفت یعنی آثاری ماندگار را با وسواس فراوان و البته با حمایت مادی و معنوی برخی از مؤسسات و نهادهای متولی خلق کرد و از پرداختن به کارهای سطحی در این حوزه اجتناب کرد.

این کاتب قرآن تصریح کرد: با وجود کسری بودجه فرهنگی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و متأثر از شرایط بد اقتصادی، عرصه فرهنگ و هنر نیز ناگزیر به تحمل آن است اما باید به یک نکته مهم اشاره کنم که همین میزان بودجه در این حوزه نیز به درستی صرف نشده و شلختگی در هزینه‌کرد آن مشاهده می‌شود که نتیجه آن خلق آثار نازل و کم کیفیت هنری است.

وی افزود: اگر خواسته باشم برای روشن شدن این موضوع مثالی بزنم مانند این است که ما به جای تولید مثلاً لیوان‌های کریستال که هر بار آن را با افتخار در مقابل میهمانان تعارف کرده و از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم، این کار را با استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف که هر نوبت هم نیاز به خریداری و تجدید آن‌هاست انجام بدهیم؛ مشاهده می‌شود که هزینه چند نوبت خرید لیوان یک‌بار مصرف معادل یک وعده خرید لیوان باکیفیت کریستال است که البته آن را با افتخار می‌توان جلوی میهمان گرفت و تعارف کرد.

قربانی در ادامه گفت: وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما هم درست به مانند همین مثالی است که به آن اشاره کردم یعنی با فرض کسری بودجه فرهنگی و هنری اما اغلب مدیران این حوزه که بودجه‌های فرهنگی را نیز در اختیار دارند به جای آنکه به دنبال تولید و عرضه کاری فاخر که سالیان سال بتوان به آن استناد کرد و جنبه کاربردی هم داشته باشد، ترجیحشان آن است که محصولی تولید کنند که بسیار سطحی به موضوع پرداخته باشد و از کیفیت نازل هم برخوردار بوده و مانند لیوان یک‌بار مصرف تنها به کار گذران یک وعده‌ای رویدادها و اتفاقات پیرامون بیاید.

این هنرمند خوشنویس تأکید کرد: به رویدادهایی همچون سالروز حماسه 9 دی و 22 بهمن دقت کنید، چه تعداد پوستر و اقلام تبلیغاتی هرساله برای هر کدام از این رویدادها و موارد مشابه تولید می‌شود؟ آیا در طراحی  و تولید حداقل یکی از آن‌ها کیفیت در زمینه طراحی و استفاده از مواد و متریال مرغوب مورد توجه بوده است؟ پاسخ منفی است، چرا که مسئولان برگزاری چنین رویدادهایی به اثرات مقطعی و زودگذر و نه اینکه به این اقلام تبلیغاتی می‌توان به عنوان سندی تصویری در آینده استناد کرد، می‌اندیشند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که هیچ عزمی از سوی مسئولان فرهنگی برای تولید آثار هنری فاخر به ویژه در حوزه دینی و ارزشی وجود ندارد و البته شخصاً از تغییر در رویکرد دوستان مسئول ناامید هستم و در مورد پوسترهای زرکوب که در آن مشارکت داشتم باید بگویم که این پروژه ابتداً با دغدغه‌های شخصی یک گروه هنری بود که جریان پیدا کرد وگرنه که نمی‌توان برای پرورش چنین ایده‌هایی امید به نهاد و ارگان مسئول داشت.

قربانی در پایان گفت: از این نکته نیز نباید غافل شد که برخی از تولیدات فرهنگی و هنری که جنبه تبلیغی و ترویجی دارند صرفاً تولید نمی شوند که این کارکرد را به شکلی کاملاً سطحی و در حد رفع تکلیف به انجام برسانند بلکه اثر هنری خلق می‌شود که سلیقه شنیداری و بصری مخاطب را ولو در مواجهه با یک اثر هنری به منزله اقلام تبلیغاتی بالا ببرد که این خود به سیر تحول هنری به ویژه در عرصه هنرهای تجسمی کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام

captcha