لزوم تغییر رویکرد کشاورزی و نهادینه‌شدن روش‌های مکانیزه/ انسجام میان دولت و کشاورزان بیشتر شود
کد خبر: 3781227
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

لزوم تغییر رویکرد کشاورزی و نهادینه‌شدن روش‌های مکانیزه/ انسجام میان دولت و کشاورزان بیشتر شود

گروه اجتماعی – استاندار مرکزی بر لزوم تغییر رویکرد کشاورزی و نهادینه شدن هرچه بیشتر روش‌های مکانیزه تاکید و تصریح کرد: اگر دولت‌ها جلوی پای کشاورزان سنگ‌اندازی نکرده و مانع ایجاد نکنند حتماً در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی می‌رسیم به شرط آنکه اتحاد و انسجام بین دولت و کشاورزان هر چه بیشتر باشد.

لزوم تغییر رویکرد کشاورزی و نهادینه شدن روش‌های مکانیزه/ انسجام میان دولت و کشاورزان بیشتر شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی، امروز، ۲۴ دی‌ماه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه استان که در اراک برگزار شد گفت: استان مرکزی زمین‌های حاصلخیز و هم آب به اندازه کشاورزی در طول صدها سال گذشته داشته است و بهره‌برداران پرتلاشی را به خود دیده است.
وی اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر و به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی مشکلاتی همچون خشکسالی ایجاد شد اما امیدواریم آشنایی کشاورزان با انجام روش‌های کشت نوین سطح زیر کشت محصولات افزایش یابد. کشاورزان باید قبول کنند منابع آبی کشور و استان مرکزی در شرایط بسیار بحرانی و اضطراری قرار دارد و باید همه ما در انجام فعالیت کشاورزی با انجام روش‌های نوین از همین آب کم استان به نحو احسن استفاده کنیم.
آقازاده بر لزوم تغییر رویکرد کشاورزی و نهادینه شدن هرچه بیشتر روش‌های مکانیزه تاکید و تصریح کرد: دردسرهای کار کشاورزی بزرگ و سنگین است، کشاورز در فصول خاص زحمت می‌کشد تا به تولید مناسب برسد اما همواره در فروش خوب و مسایل آب و هوایی نگرانی‌هایی دارد. گاه فاصله قیمت خرید از کشاورز و تولید کننده تا مصرف کننده ۴ برابر است که با ایجاد رابطه‌های قانونی در این مسیر همچون صندوق حمایت، تعاونی‌ها و سیاست‌های اجرایی بین دولت و تشکل‌های کشاورزی می‌توان این فاصله را کم کرد.
استاندار مرکزی ادامه ‌داد: تلاش همه ما این است که فاصله‌ها را کم کنیم تا سود بیشتری به تولیدکنندگان و کشاورزان برسد، باید نگرانی آنان را کم کنیم تا انگیزه تولید افزایش پیدا کند. باید فعالیت‌ها گسترده شود تا بدان‌جا که تحول خوبی را در این حوزه در روش‌های جدید کشت و آبیاری داشته باشیم. در سال‌های اخیر ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شده است که نسبت به سال‌های قبل از انقلاب ۴ برابر شده است.
وی اضافه کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان به شرط اجرایی‌کردن روش‌های نوین کشت می‌توانند علاوه بر تامین امنیت غذایی مردم کشور در حوزه صادرات نقش به‌سزایی داشته باشند، ما با همین آب و خاک قادریم کارهای فوق‌العاده انجام دهیم. کشاورزان نشان دادند توانایی دارند در زمینه‌های مختلف محصول تولید کنند، برای گام برداشتن در این حوزه دولت باید بخش کشاورزی را حمایت کنند. اگر دولت‌ها جلوی پای کشاورزان سنگ‌اندازی نکرده و مانع ایجاد نکنند حتماً در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی می‌رسیم به شرط آنکه اتحاد و انسجام بین دولت و کشاورزان هر چه بیشتر باشد.
وی کشاورزان و صنعتگران را خط مقدم اقتصاد ملی و نبرد اقتصادی خواند و تصریح کرد: با تقویت جبهه اقتصاد ملی می‌توانیم بیش از پیش با قدرت‌های بزرگ و سران استکباری مبارزه‌ کنیم. ارزش سربازان تولید در کشاورزی و صنعت اندازه سربازان جبهه‌های نبرد سخت و سرد است. چراکه امروز نبرد ما نبرد اقتصادی است اگر بخواهیم در این جنگ پیروز شویم باید سربازان این جبهه را تقویت و انگیزه بخشیم، در این مقطع از انقلاب سربازان نظام سربازان تولید هستند.
آقازاده ادامه داد: ما مسئولان خود را مکلف می‌دانیم در این مسیر کشاورزان و مابقی تولیدکنندگان را حمایت کنیم، ما در کنار کشاورزان بوده و هستیم. بخش کشاورزی در قالب تولید محصولات زراعی و گوشتی فعالیت دارند محصولات کشاورزی در زمره محصولات استراتژی تعریف می‌شود.
وی ادامه داد: به فروش نفت نمی‌توان اعتماد کرد اما برعکس کشاورزی از زمان قدیم تاکنون همواره مورد توجه عموم مردم بوده و هست. ما خود را موظف می‌دانیم در کنار کشاورزان باشیم، سازمان جهاد کشاورزی خود را مکلف دانسته در کنار کشاورزان باشند، تلاش می‌کنیم مشکلات شما رفع شود و امید است با اتحاد و انسجام مانع‌تراشی‌ها را رفع کنیم.
استاندار مرکزی بیان کرد: عملکرد جهادکشاورزی در یک سال اخیر بسیار بهتر از گذشته است، در این مدت کارهای خوب زیربنایی که مدل‌های زیرساخت کشاورزی در فعالیت‌های مختلف را تعریف می‌کند دچار تحول مثبت شده است. حمایت نمایندگان از کشاورزان و سازمان‌های مرتبط در رونق فعالیت‌های این حوزه می‌افزاید.
وی با اشاره به تعیین تکلیف 4 هزار چاه غیرمجاز، اظهار کرد: وجود چاه‌های غیر‌مجاز کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است، استان و همه دستگاه‌ها مکلف هستند تمام هم‌و‌غم خود را برای رفع مشکلات کشاورزان استان به کار بگیرند و در این زمینه هیچ قصوری پذیرفته نیست. در استان ما قبل از اینکه صنعتی باشد کشاورزی نگاه اول بوده است و صدها سال سابقه دارد، لذا ما در بین برترین‌های کشور قرار داریم.
انتهای پیام

captcha