برخورد سطحی غیر روشمند با طب اسلامی آسیب‌زا است
کد خبر: 3781245
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
رئیس دانشگاه امام صادق(ع):

برخورد سطحی غیر روشمند با طب اسلامی آسیب‌زا است

گروه سلامت ــ رئیس دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر جایگاه اصول و فقه در طب اسلامی گفت: برخورد سطحی غیر روشمند با طب اسلامی آسیب زا است.

برخورد سطحی غیر روشمند با طب اسلامی آسیب‌زا استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسین علی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) امروز در نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی  و اصولی به ارائه مطلب خود با عنوان نگاهی به ملاحظات اصولی مقبول در بررسی روایات طبی پرداخت.

وی عنوان کرد: اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که به بهانه اینکه حوزه دین از دانش‌های تجربی جدا است نقش فقه را در نظام سازی جدا کنند در حالی که معرفت دینی ما ظرفیت نظام سازی را دارد. در حالی که در رنسانس مسیحیت این ظرفیت وجود نداشت.

حجت الاسلام سعدی ادامه داد: ظرفیت فقه ما در نظام سازی از جمله نظام سازی در حوزه سلامت با چالش‌هایی مواجه است و از بهترین دانش‌هایی که می‌توانیم در این زمینه استفاده کنیم استفاده از اصول فقه برای شفاف سازی معارف موجود در راستای نظام سازی حوزه سلامت است.

وی در ادامه به بیان گام‌هایی پرداخت که باید در این حوزه انجام شود و گفت: در گام اول باید جایگاه اصول فقه در منظومه معرفت دینی مورد توجه قرار گیرد وقتی سراغ نظام سازی می‌رویم دین یکی از مباحث مبانی ما است که باید مشخص شود.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گام دوم را طبقه بندی و تفکیک مباحث اصول فقه دانست و گفت: برخی نسبت به اصول فقه نگاهی کلی و برخی نیز نگاه محدود دارند ولی به نظر می‌رسد می‌توان بین مباحث اصول فقهی طبقه بندی انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه فضای حاکم بر صدور روایات در حوزه سلامت فضای غلبه طب یونانی بوده است گفت: با این شرایط چطور می‌توان فضای صدور روایات را از آن جدا کرد و بدون صدمه زدن به مباحث به فهم متن رسید. از سوی دیگر بخشی از حوزه سلامت ناظر بر مباحث تکوینی خارجی است.

حجت الاسلام سعدی محور یا گام سوم را اینگونه عنوان کرد: معیارها و سنجه‌ها در روایات و مباحث فقهی را چطور می‌توان تحلیل کرد در روایات مباحث کلامی و تحلیلی صادر شده چطور می‌توان نتیجه‌ای از این روایات داشت.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از چالش‌های ما در حوزه روایات این است که برخی از روایات از جایگاه حاکمیتی پیامبر صادر شده است گفت: نوع صدور روایات در طراحی‌ها و نظام سازی‌ها بسیار مهم است.

وی سوال کرد آیا می‌توان شان سومی برای صدور احادیث مطرح کرد و ادامه داد: پیامبر(ص) یک شان عرفی داشته است و در این شان است که روایات نیز از جمله روایات باربری نخل را مطرح کرده است امروز فضای چالشی در جامعه ما مطرح است و عنوان می‌شود که اگر من در فضایی که وحی نمی‌شود این مباحث را تحلیل کنم چگونه می‌توان از آنها نتیجه گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه ظرفیت برجسته ما است استفاده از ظرفیت دین در نظام سازی از جمله در حوزه سلامت است. برخورد سطحی غیر روشمند با طب اسلامی به این طب صدمه خواهد زد.

انتهای پیام

captcha