مؤسسات در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازسنجی داشته باشند
کد خبر: 3781249
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

مؤسسات در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازسنجی داشته باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون قرآن و عترت اداره ارشاد خراسان رضوی گفت: مؤسسات قرآن و عترت باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازسنجی داشته باشند، تا بدانیم جوانان به چه نیازهایی احتیاج دارند و در این میان برای رفع این نیاز باید به سمت مفاهیم و تدبر قرآنی سوق پیدا کنیم.

مؤسسات قرآن در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازسنجی داشته باشندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز، 24 ‌دی‌ماه در نشست توجیهی مؤسسات قرآن و عترت شهرستان مشهد که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست، شناسایی و تعامل هرچه بیشتر ارتباط دو سویه مدیران مؤسسات قرآن و عترت با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد است که هم‌افزایی و هم‌پوشانی را به همراه دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی هستیم، روز خوب خداوند در دهه فجر و عنایت خداوند در این روز ویژه است و باید این روز را به یکدیگر یادآوری کنیم.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نعمت خداوند به مردم ترویج توسعه فرهنگ قرآنی است، عنوان کرد: 103 موسسه قرآن و عترت در سطح خراسان‌رضوی وجود دارد که هیچ کدام قبل از انقلاب وجود نداشته‌اند. بعد از انقلاب اسلامی در سطح استان 5000 جلسه محلی تشکیل شد. در حال حاضر نیز به برکت وجود انقلاب‌اسلامی 270 تشکل قرآنی در استان وجود دارد و در حوزه قرآن بسیار خوب ورود پیدا کرده‌اند.

وظایف مؤسسات قرآن و عترت
وی با بیان اینکه اکنون باید قدردان انقلاب اسلامی باشیم و فرهنگ قرآن را توسعه دهیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده نماییم، خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های بسیار خوبی که مؤسسات قرآن و عترت می‌توانند انجام دهند، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متناسب با نیاز جامعه است که روز به روز تغییر پیدا می‌کند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی به روزی داشته باشیم.
کاظمی‌نسب تصریح کرد: مؤسسات قرآن و عترت باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازسنجی داشته باشند که سیستم جوانان به چه نیازهایی احتیاج دارند و در این میان برای رفع این نیاز باید به سمت مفاهیم و تدبر قرآنی سوق پیدا کنیم و به سمتی رهسپار شویم که سبک زندگی قرآنی شکل گیرد و می‌توان این سبک‌ها از قرآن استخراج شود.
وی بیان کرد: قرآن سبک‌های زندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را تعریف کرده و اگر در بحران اقتصادی قرار داریم و نتوانیم آن را کنترل کنیم و دائما به دنبال سودجویی و یا موارد دیگر باشیم که به هر طریقی رشد پیدا کرده است. باید گفت فرهنگ اقتصاد قرآنی در جامعه رواج ندارد و باید آن‌ها را از قرآن استخراج و به جوانان منتقل کنیم.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه 59 موسسه قرآن و عترت در شهر مشهد وجود دارد که اگر هر موسسه 1000 نفر را عضو مجموعه کند باعث افزایش افراد و نیز منجر به تقویت فرهنگ افراد می‌شود، تصریح کرد: آستانه تحمل مردم بسیار کم شده و مردم بی‌تاب هستند و به سرعت در هر مسئله‌ای که رخ می‌دهد از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. اگر قرآن را جزء سبک زندگی خود قرار دهیم، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

سبک زندگی قرآنی
وی بیان کرد: حدود 100 آیه وجود دارد که سبک زندگی قرآنی را به ما آموزش می‌دهد که می‌توان به آیه 34 سوره فصلت «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَهُ وَلَا السَّیِّئَهُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ؛ و نیکى با بدى یکسان نیست. [بدى را] با آنچه نیکوتر است دفع کن که ناگاه همان کسى که میان تو و او دشمنى بود، چون دوستى صمیمى گشته است»، همچنین آیه 52 سوره فرقان « فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آنها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند سخت جهاد و کارزار کن» اشاره کرد.
کاظمی‌نسب ادامه داد: آیه 141 سوره نسا «لَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ منافقان آنانی هستند که نگران و مراقب حال شمایند، چنانچه برای شما فتح و ظفری پیش آید (برای اخذ غنیمت) گویند: نه آخر ما با شما بودیم؟! و اگر کافران را فتح و بهره‌ای رسد به آنها گویند: نه ما شما را به اسرار مسلمانان آگاه کردیم و شما را از آسیب مؤمنان نگهداری نمودیم؟! پس خدا فردای قیامت میان شما و آنان حکم کند، و خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود» نیز همچنین به بیان سبک زندگی می‌پردازد.
وی عنوان کرد: آیه 245 سوره بقره «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى ‏آورد و به سوى او بازگردانده مى‌شويد»مشاهده می‌شود که موسسات قرآن و عترت باید به مردم آموزش دهند نیز از دیگر آیات مورد اشاره در خصوص سبک زندگی است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر آیات در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از برکات در جامعه بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که موسسات می‌تواند دنبال کنند، مشاوره و فعالیت در فضای مجازی است چرا که 45 میلیون نفر کاربر در فضای مجازی وجود دارد و موسسات باید از این فضا نهایت استفاده را داشته باشند.
کاظمی‌نسب تصریح کرد: صدور مجوز موسسات قرآن و عترت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگشت و ساختار سازمان تبلیغات اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد دو مقوله متفاوت است و اکنون به این نتیجه رسیدیم که سازمان تبلیغات و اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جداگانه مجوز موسساتی که بسیار توانمند و فعال هستند را صادر کنند. این اقدام از ابتدای اسفندماه سال جاری در سامانه بارگذاری می‌شود و موسسات قرآن و عترت می‌توانند از طریق این سامانه مجوز خود را دریافت کنند.

انتهای پیام

captcha