نمایش ابزاری مناسب برای تشویق نسل جوان به کتابخوانی است
کد خبر: 3781323
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
مختارپور:

نمایش ابزاری مناسب برای تشویق نسل جوان به کتابخوانی است

گروه هنر ــ نخستین نشست نمایشنامه‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان تهران با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل این نهاد در کتابخانه محقق حلی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نخستین نشست نمایشنامه‌خوانی این نهاد در استان تهران که عصر امروز دوشنبه 24 دی ماه در کتابخانه عمومی محقق حلی، واقع در خیابان ری تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه طرحی به نام «کتابخوان» از دو سال پیش در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور آغاز و پیگیری شده است، گفت: تاکنون بالغ بر ده هزار کتاب در قالب این طرح خوانده شده است.

وی ادامه داد: در این مدت به همت مسئولان و مشارکت مردم، افراد داوطلب در راستای اجرای این طرح در دقایقی به معرفی کتاب‌هایی که خوانده‌اند، پرداخته و آنها را بیش از پیش به مخاطبان معرفی کرده و ایشان را ترغیب به کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کرده‌اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: از ماه قبل نیز این طرح با نمایشنامه‌خوانی آغاز شد و در نظر داریم که به زودی  آموزش اجرای نمایش را نیز در کتابخانه‌ها آغاز کنیم، چرا که نمایش ابزار بسیار مناسبی است که می‌توان با هزینه کم از آن برای ترویج کتابخوانی و تشویق نسل جوان به فرهنگ مطالعه استفاده کنیم.

مختارپور در ادامه گفت: ما برای گسترش فرهنگ کتابخوانی نیاز به کسب مهارت‌هایی هر چند ابتدایی داریم که علاوه بر تشویق کودک و نوجوان خود به کتابخوانی، باید این امور را نیز به آنها آموزش دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال، در یک محفل کتابخوانی که فردی برای جمعی کتابی را می‌خواند، باید این مهارت را فرد کتابخوان بیاموزد که هر بار که چشم به خطوط نوشتاری کتاب می‌‍دوزد، دو سه کلمه‌ای بعد از آن چیزی را نیز که می‌خواند به خاطر بسپارد که به این واسطه بتواند هر از گاهی سرش را از کتاب بالا گرفته و ارتباط چشمی با مخاطب خود برقرار کند. این اتفاق در همدلی و همراهی مخاطبان با فرد کتابخوان بسیار مؤثر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مشاهده می‌کنید که به همین راحتی و با فراگیری کوچکترین و دم دست‌ترین مهارت‌ها می‌توان نتیجه بهتری در فرایند کتابخوانی به دست آورد و مخاطبان هم هر چه بیشتر خود را با کتاب مأنوس می‌بینند.

این گزارش حاکی است: پیش از سخنان مختارپور، دو نمایشنامه یکی به نام «میزان» و دیگری به نام «خون خاک» از سوی مهدی امینی و فرهاد بشارتی، هنرمندان عرصه نمایش برای حضار در سالن اجتماعات کتابخانه محقق حلی خوانده شد.

نمایشنامه «میزان» نوشته شهید سیدحسن حسینی از مجموعه کتاب‌های «یک آیه، یک نمایش» است که براساس آیه 54 سوره مبارکه «آل عمران» به رشته تحریر درآمده است.

نمایشنامه «خون خاک» نیز در گونه نمایش‌نامه‌های دفاع مقدسی، روایت‌گر تلاش مأموران یک سکوی نفتی جزیره خارک در دوران دفاع مقدس است.

«خون خاک» را خداداد رضایی نوشته است و در آن  سعی دو مأمور در یکی از پایگاه‌های نفتی جزیره خارک تصویر شده است که در جریان جنگ تحمیلی 2 هزار و 800 بار مورد حمله موشکی قرار گرفت، اما یک روز نیز صدور نفت از آن تعطیل نشد.

نمایشنامه‌خوانان پس از خواندن هر یک از این دو نمایشنامه، در وقفه پیش آمده، به طرح پرسش‌هایی درباره در میزان درک فضای نمایشی از حضار در سالن که غالباً کودک و نوجوان بودند، پرداختند که با پاسخ‌های مثبتی روبرو می‌شدند.

یادآور می‌شود، طرح نمایشنامه‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ماه گذشته در شیراز آغاز شده است و امروز نخستین روز اجرای این طرح در استان تهران بود.

انتهای پیام

    

 

 

  

captcha