بهره‌برداری از آب‌های زیر‌زمینی باید مدیریت شود
کد خبر: 3781333
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
منصوری:

بهره‌برداری از آب‌های زیر‌زمینی باید مدیریت شود

گروه اجتماعی – نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهره‌برداری از آب‌های زیر‌زمینی باید مدیریت شود، اظهار کرد: همه اعتقاد داریم کاهش 40 درصد آب در منطقه مرگ آن منطقه را به همراه داشته و اکنون این مهم در مناطق جنوبی کشور ایجاد و به سمت مناطق مرکزی در حال پیشرفت است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی امروز، 24 دی‌ماه در همایش استانی تجلیل از کشاورزان نمونه استان مرکزی که در تالار کوه نور اراک برگزار شد گفت: با توجه به قرار گرفتن استان مرکزی در مناطق خشک و ممنوعه کشور نیاز است با ترویج کشاورزی علمی و بهره‌گیری از روش‌های آبیاری نوین، زمینه کاهش مصرف و افزایش بهره‌‌وری فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای بهره‌برداری از آب‌های زیر‌زمینی باید مدیریت شود، اظهار کرد: همه اعتقاد داریم کاهش 40 درصد آب در منطقه مرگ آن منطقه را به همراه داشته و اکنون این مهم در مناطق جنوبی کشور ایجاد و به سمت مناطق مرکزی در حال پیشرفت است.
منصوری اضافه کرد: کشاورزی یکی از مشاغل بسیار مهم در همه کشورهاست، باید آنانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند را تقویت و محافظت کرد.
محمد حسینی منتخب مردم فراهان، آشتیان و تفرش در خانه ملت، نیز گفت: کشاورزان استان با وجود مشکلات بسیار اما در این حوزه درخشیده و رتبه‌های خوبی کسب کردند.
وی تصریح کرد: در چند سال اخیر با توجه به اینکه قانون و مقررات و اعتبارات مدنظر برای تغییر الگوی کشت و آبیاری تحت فشار برای بخش کشاورزی احصا شده است اما همچنان شاهدیم کشاورزان با مشکلاتی مواجه هستند، همه ما وظیفه داریم از بخش کشاورزی حمایت کنیم، همه هم و غم مجلس رفع مشکلات بخش کشاورزی است، وظیفه قانونی ماست که زمینه رشد آنان را فراهم آوریم.
حسینی ادامه داد: با توجه به کمبود آب در کشور به ویژه در استان مرکزی به دلیل بهره‌برداری بیشتر از آب‌های زیرزمینی کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند؛ ازاین‌رو با توجه به اهداف بودجه و قانون برنامه ششم توسعه برای تغییر الگوی کشت تغییر الگوی آبیاری برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز برای تأمین کالاهای اساسی باید حدود 14میلیارد دلار ارز دهیم تا میزان کالای اساسی مورد نیاز کشور را فراهم آوریم. ارز کالاس اساسی با قیمت مصوب 4200 تأمین می‌شود اما کالایی که به دست مصرف کننده می‌رسد با قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود. بهتر است استانداری و جهادکشاورزی دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی را شناسایی کنند تا محصولات این افراد به قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد زیرا برخی‌ها از این فضا استفاده می‌‌کنند.
مجید آنجفی مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی هم گفت: بر اساس آمارهای موجود با وجود کاهش 30 درصدی بارندگی‌ها در سال آبی 96 -97 بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید شده است که روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی در سال جاری استفاده بهینه از آب و افزایش بهره‌وری را گزارش می‌دهد.
وی ادامه داد: در طول مدت چند سال گذشته با وجود کاهش 30 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم آبی، تولید این محصول در استان روند افزایشی داشته است. 160 میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان مرکزی باریده که این میزان بارندگی حدود سه برابر میانگین بلند مدت استان بوده و امید است افزایش تولید محصولات را در این بخش به همراه داشته باشد.
آنجفی اضافه کرد: بهره‌گیری از محصولات کم‌آب‌بَر و اصلاح الگوی کشت برای افزایش بهره‌وری آب از برنامه‌های اولویت‌دار است، بر این اساس کشت محصولات کم آب بر از جمله زعفران، گیاهان دارویی و محصولات دیم در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: الگوی کشت اراضی و کشت دیم را باید به کشت نوین مجهز کرده تا بهره‌برداری اراضی را بالا بریم، ارتقای مکانیزیوم نیاز به توسعه و تغییر ناوگان تولید در کشت دارد.
آنجفی ادامه داد: سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورزی استان از ابتدای فعالیت تا‌کنون به 19 میلیارد تومان رسیده بود که با حمایت بخش دولتی استان در مدت 9 ماه گذشته سرمایه این صندوق به 60 میلیارد تومان افزایش یافته است، با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان مرکزی انتظار می‌رود سرمایه این صندوق تا رقم قابل توجهی اقزایش یابد.
حجت‌الاسلام توکلی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در ادامه این جلسه گفت: تولید امنیت غذایی برعهده کشاورزان در زمینه های است، کشاورزان در رقابت گوی سبقت را از یکدیگر گرفته و زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم می‌کنند. سبقت در عرصه تولید یکی از مهم‌ترین سبقت‌هایی که در حوزه اقتصادی وجود دارد.
وی ادامه داد: کشاورزان وظیفه سنگین نجات مردم از بیماری را برعهده داشته و تلاش می‌کنند در همه حال حفظ سلامت عموم مردم را در نظر دارند. حمایت از نمونه‌های کشاورزی نباید به زمان خاصی محدود شود ما برای توسعه اقتصاد ملی نیاز به پشتیبانی کشاورزان داریم که باید در طول سال صورت گیرد.
انتهای پیام

captcha