نخستین کتاب ضدشیعی تاریخ اسلام چیست و چه کسانی پاسخ گفتند
کد خبر: 3781423
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
پژوهشگر امامت‌پژوه پاسخ می‌دهد؛

نخستین کتاب ضدشیعی تاریخ اسلام چیست و چه کسانی پاسخ گفتند

گروه حوزه‌های علمیه ــ پژوهشگر امامت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) گفت: هماره در طول تاریخ پر از فراز و نشیب اسلام و مذهب حقّه جعفری از صدر اسلام تاکنون، دشمنی‌های آشکار و نهانی از سوی معاندان و کفاّر وجود داشته است که مرزبانان مکتب تشیع در طول تاریخ پاسخگوی این هجمه‌ها بوده‌اند و امروز نیز علما، پژوهشگران و محققان حوزه علمیه با تأسی از مراجع عظام تقلید عهده‌دار این رسالت مهم هستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، از پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد یزدانی در نشستی با عنوان «گسترش تهاجم وهابیت علیه شیعه پس از انقلاب اسلامی» در جمع استادان، محققان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی این مجموعه علمی اظهار کرد: اگر بخواهیم به تاریخ اقدامات ضدشیعی کفار به تشیع نگاهی بیندازیم، جا دارد برای فتح باب موضوع این نشست به آثار قلمی آنان اشاره کنیم.
 
این کارشناس پاسخگویی به شبهات وهابیت افزود: کتاب «العثمانیه» نوشته «أَبُوعُثْمَانَ عَمْرُو بنُ بَحْر الجَاحِظُ»، نخستین کتاب ضد شیعی است که «شیخ مفید»، «مظفر‌بن محمد خراسانی»، «سید‌بن طاووس»، «ابی‌عیسى وراق» و «ابو‌الجیش بلخی»، «احمد‌بن عبدالله کرمانی»، «ابوجعفر اسکافی سنی» و جاحظ نقض‌هایی درباره ادعا‌های آن نوشته‌اند.

نویسنده کتاب «فتاوى التیارات التکفیریه فی جواز قتل المسلمین» با بیان اینکه علمای شیعه تقریباً به همه کتاب‌هایی که ضد تفکرات شیعه نگاشته می‌شد، پاسخ دقیق و روشنی داشته و از مجموع این پرسش‌ها و پاسخ‌ها کتب متعددی به چاپ رسیده است، یادآور شد: کتاب‌های «المغنی فی الإمامه»، «نقض الشافی فی الإمامه»، «منهاج السنه»، «الصواعق المحرقه فی الرد علی أهل البدع والزندقه»، «ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل» و نیز «التحفه الأثنا عشریه فی الرد علی الإمامیه»، از نوشته‌های معروفی است که بر ضد شیعه نگاشته شده است.

حجت‌الاسلام یزدانی با بیان اینکه منهاج‌السنه کتابی بود که به دلیل اهانت و توهین بی‌سابقه به شیعیان، واکنش علمای اهل سنت را نیز برانگیخت و در رد آن مطالبی را نگاشتند از آن به منهاج‌البدعه یاد کردند، گفت: هیچ یک از علمای شیعه به این کتاب پاسخ ندادند و علامه حلی در پی درخواست پاسخ به این کتاب، می‌گوید: نگارنده کتاب مذکور هنوز هیچ فهم درستی از مطالب ادعایی و نقد آن ندارد.

پژوهشگر برجسته وهابیت‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی یادآور شد: «التحفه الثنا عشریه فی الرد علی الامامیه» یکی از کتاب‌هایی است که ضد تفکرات شیعه نوشته شده است و علمای بسیاری مانند «سیدمهدی ابومظفر»، مشهور به «میرحامد حسین نقوی» در کتاب «عبقات الأنوار فی إمامه الأئمه الأطهار» پاسخ تخصصی و روشنی بیان کرده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هجمه‌ها علیه تشیع چندین برابر شد

نویسنده کتاب «شبهه پژوهی» به دایره تهاجم وهابیت پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و ضمن ارائه آمار کتاب‌های ضد شیعی در سالیان اخیر اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تنها در یک سال، در پاکستان بیش از شصت عنوان کتاب با سی‌ میلیون نسخه به چاپ رسید.

حجت‌الاسلام یزدانی افزود: یکی از وزرای سعودی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در موسم حج سال ۱۳۸۱ش، به چاپ و توزیع بیش از ۱۰‌میلیون و ۶۰۰هزار جلد کتاب و نشریه بین حجاج اشاره می‌کند که غالباً دربردارنده مطالبی در تعریض به مبانی شیعی است.

محقق و پژوهشگر برجسته پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان اینکه فقط در سودان، کتاب «الشیعة و التصحیح» بیش از هشت‌میلیون نسخه چاپ و توزیع شده است، اظهار داشت: «اصول مذهب الشیعه الثنی عشریه»، از مهم‌ترین کتاب‌های ضد شیعی است که پس از انقلاب اسلامی به چاپ رسید.

وی کتاب «وجاء المجوس» را از دیگر کتاب‌های مهم ضد شیعی در سالیان اخیر دانست و اذعان داشت: «اصول مذهب الشیعه الإثنی عشریه»، «وجاء دور المجوس»، «لله ثم للتاریخ»، «الفاضح لمذهب الشیعه الإمامیه»، «یا شیعه العالم استیقظوا»، «الشیعه والتصحیح»، «من عقائد الشیعه»، و «الشیعه الإثنی عشریه سؤال و جواب»، از دیگر کتاب‌های مهمی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی چاپ و توزیع شد.

کارشناس پاسخ‌گویی به شبهات اعتقادی در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از سایت‌ها و سامانه‌های مجازی کتابخوان اشاره کرد که دربردارنده کتاب‌های ضد شیعی است و تصریح کرد: «احسانی الهی‌ظهیر» کتاب‌های مختلفی بر ضد شیعه نوشته است که ضمن نشر چند میلیون، نسخه‌هایی از آن به زبان‌های دیگر ترجمه شده و در اختیار مسلمانان قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به پایان‌نامه‌های نگاشته‌شده در موضوعات ضد شیعی اذعان داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ یک از نگارندگان ضد شیعی به کتاب‌های امامیه مراجعه نمی‌کردند، در حالی که اکنون ضمن ورود به روایات شیعیان، اعتقادات امامیه را بررسی و این کتاب‌ها را با رویکرد ضد شیعی مطالعه و بازنویسی می‌کنند و مطالب اختلافی را دست‌مایه‌ای برای بیان شبهات قرار می‌دهند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) جعل عنوان مذهب خاص برای برخی از اندیشمندان اسلامی را از رویکرد‌های جدید وهابیت در ظاهرسازی عمق و گستره پژوهش‌ها دانست و یادآور شد: چاپ کتاب جعلی به نام علما و بزرگان شیعه و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای از دیگر رویکرد‌های مورد توجه وهابیون است.

نویسنده کتاب «فتاوای جریان‌های تکفیری در جواز قتل مسلمانان» به نمونه‌ای از هجمه وهابیون علیه انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شبهات و دروغگویی‌ای که در عرصه‌های گوناگون ضد شیعیان مطرح می‌شود، بسیار گسترده‌تر از پاسخ‌هایی است که مطرح و منعکس می‌شود.

یادآور می‌شود پایان بخش این نشست علمی پاسخگویی به سؤالات محققان و پژوهشگران حاضر در سالن بود که حجت‌الاسلام والمسلمین یزدانی عهده‌دار آن بود.

انتهای پیام
captcha