عاشق قرآن هستم/ بانوان وقت خود را بیهوده هدر ندهند
کد خبر: 3781613
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
حافظ ۶۸ ساله قرآن:

عاشق قرآن هستم/ بانوان وقت خود را بیهوده هدر ندهند

گروه فعالیت‌های قرآنی - حافظ ۶۸ ساله قرآن کریم با بیان اینکه عاشق قرآن هستم و حضور در جلسات و محافل قرآنی، شیرین‌ترین لحظات زندگی من است، گفت: حفظ قرآن سخت نیست، ولی عشق می‌خواهد.

حافظ ۶۸ ساله قرآن کریم:به گزارش ایکنا از قم، نجبا حنایی جهرمی، حافظ کل قرآن کریم است که در استان فارس و در سال ۱۳۳۰ متولد شده است؛ حنایی در زمره مسن‌ترین حفظان قرآن است که در این سن هم از حضور در برخی مسابقات جا نمانده و خود را به محک داوران می‌سپارد؛ وی در آخرین میدان رقابت قرآنی پا به مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) گذاشت تا چراغی امیدوارکننده برای دختران نوجوان و جوانی باشد که پا در این مسیر نهاده‌اند.

حنایی که در میانسالی آموختن قرآن را آغاز کرده هم‌اکنون حافظ کل قرآن است؛ سه بار در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حائز رتبه شده و شش بار در مسابقات اوقاف به مرحله کشوری راه پیدا کرده و چند باری هم درمسابقات بسیج رتبه آورده است.

وی به ایکنا گفت: از ۴۳ سالگی حفظ قرآن را شروع کردم به این شکل که مربی هر هفته نصف صفحه آموزش می‌داد و در یک هفته حفظ و تثبیت می‌کردیم بعد یک صفحه در هفته شد و حدود ۱۵ سال طول کشید تا حافظ شوم. من از خانواده متدین بودم و تعصب داشتند که دختر به مدرسه برود و ما را مکتب‌خانه فرستادند اما چون علاقه داشتم پس از ازدواج به نهضت سواد آموزی رفتم و دیپلم گرفتم.

این حافظ قرآن اظهار کرد: پسر آخرم را برای ثبت نام کلاس قرآنی بردم، فکر نمی‌کردم خودم هم بتوانم حفظ کنم ولی چون با فرزندم مباحثه داشتیم یک آیه آن و یک آیه من می‌خواندم و یک توفیقی بود که ناخوداگاه نصیب من شد؛ بعداً هم خبری شنیدم که هر کس قرآن را حفظ کند پس از ۱۰ سال آن را مکه می‌برند و این هم انگیزه دیگری شد و همت کردم که من هم حفظ را تمام کنم.

وی ادامه داد: پسرم برای کلاس دوم تیزهوشان قبول شد و مسئولان مدرسه گفتند به وی فشار نیاورید و فقط درس بخواند؛ لذا دو جزء با هم حفظ کردیم و ادامه راه فقط با همت خودم بود البته شوهرم هم تشویقم می‌کرد و با من همراه بود؛ ایشان ۱۰ سال است به رحمت خدا رفته و من ثوابی از خواندن‌ها به وی اهدا می‌کنم.

حنایی با تقدیر از کسرایی به‌عنوان استاد حفظش با بیان اینکه خیلی برای من زحمت کشید و از سال ۷۳ تاکنون در نزد وی تلمذ می‌کنم، گفت: استاد ما از ابتدا قرآن را با معنا و تفسیر به ما آموزش داد و من هر کاری که می‌خواهم انجام دهم سریع آیه مربوط به آن جلوی چشم و در ذهنم می‌آید؛ آیات مرتبط با بدی و اسراف مرا از اسراف برحذر می‌دارد یا می‌بینم دو نفر با هم اختلاف دارند به‌عنوان بزرگتر خانواده آیه ۳۵ نساء که می‌فرماید یک نفر از اهل خودتان و یک نفر از طرف مقابل به حل مشکل بپردازند در نظرم می‌آید و وظیفه خود می‌دانم که برای میانجی‌گری بروم و سعی می‌کنم اندرزهای قرآنی را در زندگی عملی کنم.

قرآن نقش کنترل‌کننده از گناه دارد

حافظ ۶۸ ساله قرآن کریم:وی با بیان اینکه قرآن نقش کنترل‌کننده از گناهان را برای من دارد، تصریح کرد: کسی که با قرآن مانوس است یعنی زندگیش قرآنی شده و اگر جایی قرار گیرد که گناه باشد سعی می‌کند که از گناهان دوری و خودش را کنترل کند. قرآن جزئی از زندگی من شده با اینکه حفظ هستم کتاب را کنار نگذاشتم یا می‌خوانم یا گوش می‌دهم و زندگیم قرآنی شده و از طرفی به دلیل فرٌار بودن و آيات مشابه، حفاظ نباید قرآن را کنار بگذارند.

وی در پاسخ به اینکه توصیه شما برای کسانی که در میانسالی هستند و می‌گویند از ما گذشته چیست؟ گفت: حفظ سخت نیست من به‌عنوان فردی مسن‌ که وارد ۶۸ سالگی شد‌ه‌ام در مسابقات شرکت می‌کنم تا روحیه‌ای برای جوان‌ترها باشم که نگویند ما نمی‌توانیم؛ همچنین ۲۰ سال است که کلاس روخوانی و روان‌خوانی و حفظ  قرآن را هم برگزار می‌کنم و به همه می‌گویم که حفظ قرآن کاری به سن ندارد و علاقه و پشتکار می‌خواهد اگر هر کس این دو را داشته باشد می‌تواند حافظ شود.

حنایی در پاسخ به این سوال که برخی بانوان وقت زیادی دارند که هدر می‌رود یا به کارهای حاشیه‌ای می‌پردازند چه توصیه‌ای به آنان دارید؟ گفت: من بارها به آن‌ها گفته‌ام که وقتتان را هدر ندهید، می‌بینم یک ساعت با تلفن صحبت‌های تکراری می‌کنند یا برنامه‌هایی را می‌بینند که به درد زندگی‌شان نمی‌خورد.

وی گفت: وظیفه اول بانوان همسرداری و فرزندپروری است اما در کنار آن می‌توانند از این حاشیه‌ها کم کنند و حفظ قرآن را انجام دهند وهمزمان با آشپزی و کارهای خانه به روش‌های مختلف اعم از رادیو و تلویزیون و انواع نرم‌افزارها که در دسترس هست می‌توانند قرآن را مرور کنند یا آموزش ببینند.

این حافظ 68 ساله با بیان اینکه عاشق قرآن است، افزود: هر جا بویی از قرآن بیاید یا محفل قرآنی باشد دوست دارم آنجا باشم و حتی اگر مسابقات خارج از کشور هم باشد دوست دارم شرکت کنم.

وی با بیان اینکه مسابقات امام علی(ع) شرایط سنی ندارد، تاکید کرد: ازاین جهت این مسابقات را جزء بهترین مسابقات می‌دانم و ان‌شاءالله که ادامه داشته باشد و هر ساله بهتر شود.

انتهای پیام

captcha