روشن کردن چراغ راه پدر در «خانه فرهنگ و قرآن» سبزوار
کد خبر: 3781637
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

روشن کردن چراغ راه پدر در «خانه فرهنگ و قرآن» سبزوار

گروه شهرستان‌ها - به خانه‌ای قدم می‌گذارم که چراغش به عشق پدر و فعالیت‌های او در زمینه قرآنی روشن شده و محلی گشته برای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی نوجوانان و جوانانی که آینده‌سازان کشور هستند و مکانی برای برگزاری جلسات همیشگی قرآن شده است.

روشن کردن چراغ راه پدر در خانه قرآن سبزواربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در یک شب بارانی، در حالی که بارش رحمت الهی در حال نزول و خداوند سبحان چتر رحمتش را بر همه جا در این تاریکی شب گسترده، پای به محفلی قرآنی در سبزوار می‌گذارم که دل‌های قاریانش همانند قطرات این باران پاک و زلال است.
در حالی که تا برگزاری جشن‌های 40 سالگی انقلاب چند روزی بیشتر نمانده است، قدم به خانه‌ای می‌گذارم که بانیان اصلی آن از خیران هستند و بدون آنکه نامی از صاحب‌خانه بر در و دیوار آن نصب شده باشد نامش را«خانه فرهنگ و قرآن» نامگذاری کرده‌اند، خانه‌ای پر از نور و رحمت الهی با حضور چهره‌های قرآنی که بیشتر آن‌ها نوجوان هستند و هر روزه محل تشکیل کلاس‌های قرآنی در این نقطه سبزوار است.

روشن کردن چرغ راه پدر در خانه فرهنگ و قرآن سبزواروقتی وارد ساختمان می‌شوم، چیده شدن کفش‌ها بر روی 15 پله ورودی تا طبقه سوم ساختمان حکایت از حضور جمعیت زیادی در این ساختمان و نشان از برگزاری جلسه‌ای قرآنی پرشور است.
وارد سالن می‌شوم. عکس حرم رضوی بر روی دیوار خودنمایی می‌کند و زیر آن نوشته شده است «کانون خادمیاران لاله‌های بهشتی آستان قدس رضوی سبزوار» و در محل تلاوت قاری قرآن بنری بزرگ با عکس حرم رضوی و نوشته خانه فرهنگ و قرآن در آن می‌درخشد.
این ساختمان کوچک که دارای زیربنایی حدود 70 متر مربع است، حدود 50 نفر را در خودش جای داده و استاد یزدانفر، قاری بین‌المللی کشور بر صدر مجلس در کنار قاریان خردسال در حال آموزش و مدیریت جلسه است.

روشن کردن چرغ راه پدر در خانه فرهنگ و قرآن سبزواراگر چه قاریان کوچک امروزی از 4 بعدازظهر در این محفل قرآنی حضور دارند و با گذشت بیش از دو ساعت همچنان با شور و اشتیاق پای رحل‌های قرآنی نشسته‌اند، اما شوخی‌ها و طنزهای کوچک استاد خستگی آن‌ها را می‌گیرد و با نشاندن خنده بر روی لبانشان فضای سنگین جلسه را می‌شکند.
تلاوت‌های گروهی از قرآن و خواندن تواشیح از آیه 23 سوره حشر از دیگر بخش‌های جلسه است. جلسه‌ای که در ادامه توسط آقای کرابی، فوق لیسانس روابط بین‌المل از دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت میلاد حضرت زینب(س)، حماسه‌ساز کربلا شعری زیبا و با صوت دلنشین خوانده می‌شود.
«خورشید روی قله نی آشکار شد/ کوچکترین ستاره سر شیرخواره شد؛ ناموس حق به ناقه عریان سوار شد/ هشتاد و چهار خسته به هم، هم قطار شد؛ زیباترین ستاره ی دنباله دار شد/ در این مسیر نور جلودار، زینب است»
پایان بخش محفل قرآنی امشب تلاوت زیبای انتظاری، نوجوان 13 ساله جوینی است که از سوره طارق تلاوت می‌شود و با تشویق همه حضار همراه می‌شود، نوجوانی که پدرش برای تربیت قرآنی او از جوین به سبزوار آمده و در این کلاس‌ها شرکت می‌کند.

ادامه راه جلسات قرآنی 40 ساله
بعد از جلسه به سراغ حسین بابایی می‌روم، خیری که این مکان را به یاد مرحوم پدرش استاد بابایی از پیشکسوتان قرآنی سبزوار اختصاص داده است.
بابایی با بیان اینکه این ساختمان در سه طبقه ساخته شده و هر سه طبقه آن به کارهای فرهنگی اختصاص دارد، به خبرنگار ایکنا گفت: مرحوم حاج رمضان بابایی از پیشکسوتان قرآنی سبزوار بودند و مدت 40 سال جلسه قرآنی داشتند.

روشن کردن چرغ راه پدر در خانه فرهنگ و قرآن سبزواروی با بیان اینکه جلسات قرآن روزهای دوشنبه را با نام مجمع قرائت یزدی‌های سبزوار خودش مدیریت داشت و ما نیز همان راه را ادامه دادیم و جلسه قرآنی روزهای دوشنبه را بعد از فوت پدر به این مکان منتقل کردیم، افزود: هر هفته در این مکان شب‌های چهار شنبه جلسه قرآنی پیشکسوتان قرآنی سبزوار از ساعت 21 تا 22.30 بعد از تعطیلی بازار تشکیل می‌شود.
ساعت در حال نزدیک شده به 20 شب است و قرآن آموزان به جز چند نفر همه رفته‌اند، استاد یزدانفر، نفر سوم کشوری مسابقات اداره اوقاف در رشته ابتهال با گلایه از عدم حضور برخی از مسئولانی که داعیه اقدامات فرهنگی دارند و از این جلسات سرکشی نمی‌کنند، گفت: ما از مسئولان حداقل انتظار داریم برای روحیه دادن به این نوجوانان قرآنی در محافل و مجالس قرآنی ما شرکت کنند.
در حالی با اساتید قرآنی خداحافظی می‌کنم که جلسه 28 آنان در نیمه دوم سال به پایان رسیده و باران رحمت الهی شدت گرفته، اما نباید فراموش کرد، این استاد قرآنی اگر چه سال‌هاست با عشق به قرآن به کودکان در حال آموختن است اما مسئولان وظیفه‌ای دارند که باید به آن عمل کنند و گاهی تنها یک سلام و عرض ادب حضوری مسئولان در جلسات قرآنی شور و شعف مضاعغی برای ادامه راه می‌دهد که با میلیاردها تومان مادیات قابل مقایسه نیست.

گزارش از علی‌اکبر ملکی خبرنگار ایکنا

انتهای پیام

captcha