خروجی فعالیت‌های علمی و فرهنگی مایه آرامش مردم باشد
کد خبر: 3781640
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
سیدسعیدرضا عاملی:

خروجی فعالیت‌های علمی و فرهنگی مایه آرامش مردم باشد

گروه جامعه ــ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که تمام تلاش‌هایی که در عرصه علم و فرهنگ انجام می‌شود، باید به نحوی باشد که سبب آرامش مردم شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز ۲۵ دی‌ماه، در آیین تکریم محمدرضا مخبر دزفولی، در مقام دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: باید دید که علم و فرهنگ در نگاه الهی چه کاربردی دارند. سپس براساس آن به سیاست‌گذاری و تدوین برنامه پرداخت.

خروجی فعالیت‌های علمی و فرهنگی باید ایجاد آرامش برای مردم باشد
 
وی با بیان اینکه هدف علم و فرهنگ ایجاد آرامش برای مردم است، اظهار کرد: تمام تلاش‌هایی که در عرصه علم و فرهنگ انجام می‌شود، باید به نحوی باشد که آرامش را برای مردم فراهم کند. در این راستا برای رسیدن به این هدف نیاز به همدلی بیشتر دستگاه‌ها داریم، چراکه تعارضات سیاسی باعث می‌شود از ابتدا نتوانیم درست مسائل و مشکلات را شناسایی و راهکارهای حل آن را تشخیص دهیم.

حجت‌الاسلام عاملی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر مقام معظم رهبری نباید دچار سیاست‌زدگی شود، بلکه باید تمام تلاش خود را برای اقتدار علم و دانش به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی به کار گیرد.

 حجت‌الاسلام عاملی کار در حوزه فرهنگ را بسیار دشوار برشمرد و گفت: کار فرهنگی را نمی‌توان با یک فعالیت سیاسی قیاس کرد. فعالیت‌های فرهنگی ظرافت‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار داد؛ از جمله این ظرافت‌ها ارتباطات است، چرا که منجر به رفع اختلال می‌شود.

وی ذهن‌های انگاره‌ای را به دور از تفکرگرایی دانست و گفت: اگر ذهن انگاره‌ای داشته باشیم، بدون تفکر قضاوت می‌کنیم، اما ارتباطات می‌تواند تصویرها را تصحیح کند و چهره واقعی یک موضوع را نمایان کند.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مهم‌ترین فعالیت این شورا را ارتباط با نسل دانشجویان، درک آنان و همچنین فهم جامعه برشمرد و گفت: اجرای مصوبات شورا مستلزم همدلی و همراهی بین دستگاه‌های مختلف است.

وی ابراز امیدواری کرد که بتواند اسناد مصوب شورا را که در نیمه راه اجرا مانده‌اند با تبیین راه‌حل‌های اجرایی به سرانجام برساند و ادامه داد: سندهای اصلی از سوی همکاران در دوره‌های قبل تدوین شده است. در واقع یک آبادی به من تحویل داده شده است که امیدوارم آن را خراب نکنم.

 وی بر ضرورت به‌روز شدن برخی از اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید و تصریح کرد: افراد در جامعه جدید از طریق رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات قدرتمند شده‌اند. ۶۰ میلیون کاربر در کشور فعال هستند که صرفاً مخاطب نیستند، بلکه عکس‌العمل دارند. با جامعه مخاطب‌محور نمی‌توان همچون جامعه کاربرمحور معامله کرد. اگر از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم به پیشرفت انقلاب اسلامی کمک کنیم.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه راهبردهای اصلی را، که تفکر و خردورزی است، رهبر معظم انقلاب بیان کرده‌اند، گفت: باید پیرو اندیشه و حکمت مقام معظم رهبری باشیم تا بتوانیم به درستی مسیر را ادامه دهیم.

انتهای پیام

captcha