آمریکا دنبال هژمونی از دست رفته خود در حوزه بالکان است
کد خبر: 3781641
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
تحلیلگر سیاسی:

آمریکا دنبال هژمونی از دست رفته خود در حوزه بالکان است

کانون خبرنگاران نبأ ــ یک کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به اینکه در منطقه خاورمیانه ائتلاف جدیدی به نام «ایران ـ ترکیه ـ قطر» در حال شکل‌گیری است که می‌تواند ائتلاف آمریکا و عربستان را نابود کند، تصریح کرد: آمریکا با اجلاس ضد ایرانی لهستان به دنبال هژمونی از دست رفته خود در حوزه بالکان است.

رامین مجنون پیله‌رود، کارشناس ارشد علوم سیاسی در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در خصوص دلایل انتخاب کشور لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی از سوی مقامات آمریکایی گفت: تلاش‌ها و جست‌و‌خیزهای ایالات متحده آمریکا برای اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی بر ضد ایران وارد مرحله جدیدی شده است. به همین منظور وزیر امور خارجه ایالات متحده جمعه، 21 دی از برگزاری و تشکیل یک کنفرانس منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش نقش و نفوذ منطقه‌ای ایران در ورشو، پایتخت لهستان، سخن به میان آورد.

به گفته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است این نشست دو روزه در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه(۲۴ و ۲۵ بهمن) به میزبانی لهستان برگزار شود.

 به گفته وزیر امور خارجه آمریکا «ما ده‌‌ها کشور را از سرتاسر جهان گرد هم خواهیم آورد» وی همچنین گفته است «کشورها برای برقراری صلح و ثبات خاورمیانه و ایجاد آزادی و امنیت در آن برای رسیدن به اجماع جهت حصول اطمینان مبنی بر عدم تأثیر ایران در بی‌ثبات کردن منطقه در کنار هم حاضر خواهند شد».

این در حالی است که مایک پمپئو از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی، خواسته است که در سمینار ضد ایرانی در ورشو، پایتخت لهستان، شرکت کند. با اینکه نتانیاهو تاکنون تصمیمی برای شرکت در این کنفرانس نگرفته است؛ احتمال می‌رود در راستای تضعیف نقش‌آفرینی ایران در منطقه در آن جلسه شرکت کند.

علاوه بر آن، قرار است تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در این نشست شرکت کنند. در این رابطه مقامات کشورمان هم واکنش‌هایی به برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان نشان داده‌اند. احضار کاردار لهستان در تهران به وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر از این قبیل است. این در حالی است که هنوز به این سؤال که چرا لهستان برای برگزاری چنین کنفرانسی انتخاب شده، وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ درخور توجهی از لهستان دریافت نکرده است و تنها پاسخ لهستان به ایران، صدور بیانیه‌ای از طرف وزارت خارجه لهستان بوده که مدعی شده است که از نگاه ما، جامعه بین‌المللی حق دارد درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی بحث کند و لهستان نیز به تبع آن، حق برگزاری چنین کنفرانسی را ـ که هدف آن ایجاد زمینه‌ای برای اقدام‌های ترویج دهنده ثبات و پیشرفت در منطقه خاورمیانه است ـ خواهد داشت.

در منطقه خاورمیانه، ائتلاف جدیدی به نام «ایران - ترکیه - قطر» در حال شکل‌گیری است که این ائتلاف می‌تواند ائتلاف آمریکا و عربستان را نابود کند. این ائتلاف احتمالی جدید به‌خوبی نشان می‌دهد که آمریکا تا چه حد ایجاد یک ائتلاف جدید در منطقه را ضروری می‌‌داند.

برگزاری اجلاس ضد ‌ایرانی در لهستان اقدام انفعالی آمریکاست. با وجود این محور برگزاری کنفرانس لهستان، تشکیل ائتلاف جدید عربی ـ اسرائیلی است. به همین دلیل هم است که احتمالاً بدون مشارکت بیشتر کشورهای اروپایی، ترکیه و قطر برگزار می‌‌شود.

فرضیه‌های زیر از جمله دلایل انتخاب ورشو به منزله مرکز حکومت «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور راست‌گرای لهستان، می‌تواند باشد:

۱ - با توجه به اینکه این نشست در صورت برگزاری، به احتمال زیاد اولین رویارویی مستقیم بنیامین نتانیاهو و سران کشورهای عربی خواهد بود؛ لذا با عنایت به حساسیت ویژه‌ای که مردم منطقه ممکن است جهت رویارویی نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی و جمعی از مقامات کشورهای عربی داشته باشند؛ امکان برگزاری این نشست در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد، لهستان به عنوان میزبان این برنامه انتخاب شده است.

 ۲ - همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شد؛ دودا، رئیس‌جمهور لهستان و دولت متبوع وی دارای گرایش راست افراطی است و ارتباط نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد و قبلاً نیز از وی جهت استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاهی به نام «دژ ترامپ» تقاضا کرده بود و با عنایت به اینکه ترامپ آدم فرصت‌طلبی است برای گرفتن امتیاز از وی، ورشو را برای تشکیل کنفرانس ضد ایرانی پیشنهاد کرده است.

 ۳ - علاوه بر دلایل فوق همانطور که می‌دانید سخن از برگزاری نشست ضد ایرانی با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هم‌زمان شده است، آمریکا فرصتی را جهت پر کردن خلأ حضور خود در منطقه جایی نزدیک‌تر از لهستان نیافته است. لذا در جهت انتقال حرکت‌های ضد ایرانی و به اصطلاح به زعم خود، اجماع جهانی از خاورمیانه به اروپا گام برداشته است و از جهتی با توجه به گستردگی تجمیع اروپا در برابر آمریکا در قضیه برجام توانسته است لهستان را برای برگزاری این اجلاس راضی کند تا با این شیوه بتواند از طریق برقراری تعامل با اروپای شرقی بین اروپای شرقی و اروپای غربی شکاف ایجاد کرده و از این طریق زمینه را برای افزایش فشار بر ایران گسترش دهد.

نکته مهمی که وجود دارد، این است که این اجماع ضد ایرانی می‌تواند از نظر سیاسی انزوای آمریکا را پس از خروج از برجام بشکند.

 ۴ - انعقاد قرارداد ۴/۷ میلیارد دلاری جهت خرید سامانه دفاعی پاتریوت از طرف لهستان دلیل دیگری بر قبولی میزبانی این نشست است.

 ۵ - خرید واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا، یکی از امتیازات دیگری است که در لهستان با جایگزینی آن به جای خرید گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲ بدون صرف هزینه زیاد، لهستان را برای میزبانی کنفرانس ضد ایرانی آمریکا آماده کرده است.

۶-  مقابله با روسیه: یکی از دلایل دیگر رسیدن آمریکا به هدف خود در این راه، مقابله با روسیه است. آمریکا با توجه به اینکه در شرایط منطقه‌ای نتوانسته است، روسیه را علیه ایران همراه خود کند، لذا با انتخاب لهستان به عنوان میزبان این اجلاس در منطقه، در اروپای شرقی که قبل از این منطقه نفوذ روسیه بوده است؛ نوعی روش مقابله با روسیه و حرکتی جهت به دست آوردن هژمونی از دست رفته خود در حوزه بالکان انتخاب کرده است.

حسین رشیدی

انتهای پیام

captcha