فقه روزآمد نشود، مرگ آن حتمی است/ پرهیز از نگاه افراطی و تفریطی به دستاوردهای حوزه
کد خبر: 3781670
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
آیت‌الله اعرافی: 

فقه روزآمد نشود، مرگ آن حتمی است/ پرهیز از نگاه افراطی و تفریطی به دستاوردهای حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانشی فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صروت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود. 

فقه روزآمد نشود مرگ آن حتمی است/ پرهیز از نگاه افراطی و تفریطی به دستاوردهای حوزهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله اعرافی امروز 25 دی‌ماه در جمع مدیر، اساتید و طلاب حوزه علمیه شهرستان بناب که در مسجد رضائیه قم برگزار شد، گفت: طلبه موفق کسی است که هویت اخلاقی جزء ذات او باشد. صبح و شام خود را با معارف الهی و سیره اخلاقی اهل بیت(ع) همراهی کند. اگر تنها به علم‌اندوزی فکر کند و اخلاق را درخود تجلی ندهد، سقوط خواهد کرد.
اعرافی با بیان اینکه اگر حوزه را بخواهیم به سمت قله‌های بلند پیش ببریم، باید آن معارفی که از امام راحل آموخته‌ایم، پیاده کنیم، افزود: با حوزه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم خود را به حوزه مطلوب برسانیم.
وی افزود: در شرایطی قرار داریم که در مورد حوزه داوری‌هایی وجود دارد، نباید اهل افراط و تفریط در بحث دستاوردهای حوزه باشیم. اگر حوزه را بخواهیم مقایسه‌ای کنیم، باید بگویم در مقایسه با سال‌های قبل و کمی بعد از انقلاب، در ابعاد مختلف شاخص‌هایی می‌توانیم نشان دهیم که حوزه پیشرفت کرده یا با آرمان بلند فاصله داشته است.
اعرافی افزود: حوزه متعالی حوزه‌ای است که در متن کلان بشر اثرگذار باشد و بتواند قله‌های بلند را به بشر نشان دهد، اما چگونه می‌توان اثرگذار بود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اولین محور آن، توسعه مرزهای علوم اسلامی است و علوم اسلامی از فقه، کلام و تفسیر، آن عمق گذشته را باید حفظ کند. همه ابواب فقه و اصول و تفسیر باید باهمان قوت گذشته که بوده، بماند؛ ولی باید با بکارگیری علوم جدید درآمیخته و توسعه یابد و برای تحقیق این منظور باید وقت بیشتری برای آن گذاشته شود. اگر کسی ارزش میراث کهن را بی‌ارزش کند، حرف نادرستی است و نمی‌تواند به بخش‌های نوین قلمرو علوم نو برسد.
امام جمعه قم ادامه داد: کسی می‌توانند به علوم نوپدید و قلمرو جدید دانشی که در گذشته مانند امام راحل‌ها و شهید مطهری‌ها در آن تفکر کردند و قلم زدند، برسد که از فقه گذشته غفلت نکند و فریب حرف‌های دیگران را درمورد بی اثر ماندن آن علوم نخورد و در عین حال نباید حرف‌های دیگران باعث شود پایه‌های فقهی و اصولی گذشته را دست کم بگیرد، ولی برای اثرگذاری در قلمرو علوم جدید باید آن علوم سابق مانند فقه را توسعه داد و با فکر  و اندیشه مرزهای جدید و قلمروهای علوم نوپدید را شکافت.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: محور اول فقه است؛ باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانشی فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صورت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: باید همه ابواب فقه با نگاه به مباحث روز آمیخته و توسعه یابد تا شاهد تعالی حوزه‌های علمیه در قلمرو حوزه‌های دانشی و نوپدید باشیم و در شرایط فعلی این امر برای حوزه‌های علمیه ضرورت است. معتقدیم در همه ابواب فقه باید ده‌ها مسئله نو و جدید آمیخته شود و این از کاستی‌های حوزه است که درگذشته ایجاد نشده و این کار باید صورت بگیرد. حوزه باید در مرزهای علوم جدید توسعه یابد و باید به سمت حوزه‌های نو بیاید تا بتواند به مسائل جدید فقهی پاسخ دهد. اگر فقه با مرزهای جدید آمیخته نشود، مردن و انزوای آن حتمی است.
انتهای پیام
captcha