مناهج عقلایی و تعبدی در اعتبارسنجی روایات را تبیین کرد
کد خبر: 3781702
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
حجت‌الاسلام شاه‌حسینی:

مناهج عقلایی و تعبدی در اعتبارسنجی روایات را تبیین کرد

گروه حوزه‌های علمیه ــ نشست مناهج اعتبارسنجی روایات به همت مؤسسه مجمع‌الفکرالاسلامی برگزار و در آن دو منهج در اعتیارسنجی روایات شامل حجیت عقلایی و تعبدی تشریح و تبیین شد.

تبیین دو منهج اعتبارسنجی روایاتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام شاه‌حسینی، محقق حوزه، شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ دی ماه، در نشست «مناهج اعتبارسنجی روایات» از سلسله نشست‌های السنةالشریفة با اشاره به مطلبی از کتاب کافی با این مضمون که «کسی به حقیقت ایمان حقیقتش تکامل پیدا نمی‌کند، مگر اینکه قولش قول محمد(ص) و آل محمد(ص) باشد»، گفت: برای اعتبارسنجی روایات نیاز است پلی به بحث نقل و انتقال فرهنگ بزنیم.

وی افزود: فرهنگ نقل و انتقال میراث حدیثی شامل دو مقوله کتابت‌محوری و کتاب‌محوری است که در بحث کتابت‌محوری پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) دستور به کتابت می‌دهند و خود امیرمؤمنان(ع) و امثال ابوذر، سلمان و حتی برخی اصحاب نیز خود کتابت کرده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نقل و انتقال فرهنگ نیازمند کتابت‌محوری است، اظهار کرد: مکانیزم و سازوکار اعتبارسنجی ما تابع منهج نقل و انتقال است.

وی در ادامه به بحث کتاب‌محوری پرداخت و بیان کرد: نقل کتاب‌محور یا همان اعتبارسنجی کتاب‌محور نیز یکی از مباحث مهم در نقل و انتقال میراث حدیثی است و آنچه در بحث کتاب‌محوری مورد بررسی قرار می‌گرفت چندین مسئله بود؛ اینکه مؤلف کتاب کیست؟ راوی از مؤلف کیست؟ کتاب نسخه‌های دیگری هم دارد یا شهرتی در نقل کتاب وجود دارد؟

شاه‌حسینی در بخش دیگری از ارائه خود با بیان اینکه برای اعتبارسنجی روایات دو منهج وجود دارد، گفت: این مناهج عبارت از منهج حجیت خبر موثوق‌الصدور (حجیت عقلایی) و حجیت خبر ثقه (حجیت تعبدی) است و بیشتر صاحبان تراث و راویان شیعی خبر موثوق‌الصدور یعنی خبری را که وثوق به صدور آن از معصوم حاصل شود حجت دانسته‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تمرکز اعتبارسنجی روایات ما روی صاحبان تراث بوده است، بیان کرد: تجمیع قرائن و شواهد در روایات وثوق را اثبات می‌کند.

انتهای پیام

captcha