یادگاری علامه شهیدی؛ میزبان اندیشمندان با بیش از ۴۰ هزار کتاب
کد خبر: 3781870
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
نگاهی به کتابخانه و موزه دکتر شهیدی؛

یادگاری علامه شهیدی؛ میزبان اندیشمندان با بیش از ۴۰ هزار کتاب

گروه ادب ــ کتابخانه و موزه علامه شهیدی، با در اختیار داشتن تمام کتاب‌های این استاد و ۴۰ هزار عنوان کتاب دیگر، میزبان علاقه‌مندان و اندیشمندان است.

یادگاری علامه شهیدی؛ میزبان اندیشمندان با بیش از ۴۰ هزار کتاب

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ و فرهنگسرای گلستان، علامه سید جعفر شهیدی، را باید یکی از بزرگترین اندیشمندان و پژوهشگران عرصه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و فقه اسلام دانست. این استاد بزرگ ادبیات که رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بوده است، زیر نظر اساتید به نامی نظیر علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران تحصیل کرده بود و هم‌چنین با تحصیل در حوزه علمیه قم و نجف، به درجه اجتهاد رسیده بود.
۲۶ دی ماه سالروز درگذشت این استاد گرانقدر است که همه ساله یاد و خاطره ایشان در ذهن دوست‌داران کتاب و ادبیات زنده می‌شود. البته باید اشاره داشت که علامه جعفر شهیدی، برای اهالی منطقه ۸ رنگ و بوی متفاوتی را رقم زده است و یادگاری او در این منطقه، محفلی برای گردهم‌آیی دوستداران ادبیات است. اکنون بیش از ۲۰ سال است که از وقف منزل شخصی وی و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های منطقه ۸ می‌گذرد و علاقه‌مندان زیادی با حضور در این مکان از آثار متعدد آن بهره‌مند می‌شوند.
همچنین «اتاق موزه دکتر شهیدی» به مناسبت هفته معلم طی مراسمی در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. لوح‌های یادبود دریافتی دکتر شهیدی از دانشگاه‌های ایران، عربستان، بیروت، چین و... درجات و جوایز دریافتی ایشان، کتاب‌ها و آثار این استاد ادبیات، عکس‌هایی دیده نشده از دوران تحصیل و فعالیت ایشان، برخی وسایل شخصی و ... از جمله وسایلی است که در این موزه نگهداری می‌شود.
سیمین جغتایی، مدیر کتابخانه دکتر شهیدی درباره آثار این کتابخانه می‌گوید: کتابخانه دکتر شهیدی اولین کتابخانه‌ای بوده است که در سال ۱۳۷۴ در منطقه ۸ افتتاح شده است و تاکنون بیش از ۲۳ سال از عمر آن می‌گذرد. مجموعه غنی آثار این کتابخانه مشتمل بر ۳۵ هزار و سیصد کتاب فارسی مرجع و ۸۷۰۰ کتاب کودک و نوجوان است که در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. باید بگویم که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این کتابخانه، محلی بودن آن است و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کودکان و نوجوانان جذب آن شوند.
وی ادامه داد: در این مجموعه تلاش شده است که برای پاسداشت نام و یاد استاد شهیدی، تمام آثار مکتوب ایشان گردآوری شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. از جمله آثار مهم ایشان که در مخزن کتابخانه وجود دارد و مخاطبان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند می‌توان به کتاب‌های «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه»، «تاریخ تحلیلی اسلام» که در سال ۱۳۸۵ به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد، «پس از ۵۰ سال»، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین، «علی از زبان علی»، شرح زندگانی امیر مؤمنان، «زندگانی حضرت فاطمه»، «شرح مثنوی» و ... اشاره کرد. در سال ۱۳۹۰، بنا به ضرورتی که برای پرورش کودک و نوجوان وجود داشت، این بخش در کتابخانه تاسیس شد و با بهره‌گیری از ۸۷۰۰ عنوان کتاب تجهیز شد.
مدیر کتابخانه دکتر شهیدی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: دکتر شهیدی، منزل خود را برای برپایی یک کتابخانه وقف کردند و ما به عنوان میراث‌دار این یادگاری ایشان وظیفه داریم تا راهش را به بهترین نحو ادامه بدهیم. در همین راستا، برنامه‌های متنوع کتاب‌خوانی، معرفی کتاب‌های مناسب، نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی و ... ویژه رده‌های سنی مختلف و به ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. در یکی از این برنامه‌ها، مسابقه ویژه کتاب‌خوانی در سطح منطقه برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.
اوی در ادامه خاطره‌ای از استاد بیان کرد و افزود: در سالیان اخیر و قبل از درگذشت استاد شهیدی، بار‌ها ایشان را در کتابخانه می‌دیدیم در حالی که به مطالعه می‌پرداختند. استاد توجه ویژه‌ای به کتاب‌خوان‌ها داشتند و هر وقت می‌دیدند که کسی در حال کتاب‌خواندن است، واقعاً لذت می‌بردند.
انتهای پیام

captcha