دبیرخانه «اخلاق و محیط زیست» در قم تشکیل می‌شود
کد خبر: 3781880
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
با موافقت رئیس سازمان محیط زیست؛

دبیرخانه «اخلاق و محیط زیست» در قم تشکیل می‌شود

گروه اجتماعی ـ دبیرخانه «اخلاق و محیط زیست» با موافقت رئیس سازمان محیط زیست در قم تشکیل می‌شود.

دبیرخانه «اخلاق و محیط زیست» در قم ایجاد می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، سیدرضا موسوی، رئیس سازمان حافظت محیط زیست استان قم امروز، 26 دی ماه در نشستی خبری گفت: همکاری‌های پراکنده‌ای با مراکز دینی و حوزوی در قم داریم و مجموعه فقه محیط زیست نیز با همکاری جامعة‌المصطفی(ص) در حال تالیف است.

وی افزود: پیشنهادی از سوی محیط زیست استان قم به رئیس سازمان ارائه شد و ریاست سازمان با ایجاد دبیرخانه «اخلاق و محیط زیست» با توجه به اینکه قم شهری حوزوی و مذهبی است و ظرفیت لازم فکری و اندیشه‌ای در این مسئله وجود دارد موافقت کرد.

موسوی با بیان اینکه کمیته‌های علمی، آموزشی و پژوهشی نیز به دنبال ایجاد دبیرخانه در این اداره ایجاد می‌شود افزود: البته مشکل بودجه یکی از موانع اصلی دراین زمینه است ولی معتقدم ظرفیت استفاده از علوم انسانی اسلامی در قم امکان فعالیت در این زمینه را ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم تصریح کرد: معتقدم نگاه اخلاقی به محیط زیست و تبیین مباحث فقهی آن تاثیر مثبت و سازنده و خوبی در این نوع مباحث  دارد زیرا حفظ محیط زیست ریشه در نهاد و فطرت انسان دارد و مشکلات موجود عمدتا ناشی از عدم آگاهی و درک درست از شرائط است.

وی ادامه داد: البته تنگناهای اقتصادی و مادی هم عامل مضاعفی بر سر راه مشکلات زیست محیطی است ضمن اینکه مسئولانه عمل کردن هم نقش مهمی در بهبود محیط زیست دارد.

اصلاح الگوی زیست‌محیطی
وی با بیان اینکه مهمترین نقش در حفاظت از محیط زیست را الگوسازی و اصلاح الگوی زیست محیطی بازی می‌کند بیان کرد: ما هر قدر هم در شهرها، اتوبان و بزرگراه و جاده درست کنیم تنها عطش رانندگان را برای استفاده بیشتر از خودروی شخصی و ایجاد آلودگی را ایجاد خواهیم کرد، آیا در تهران و شهرهای بزرگ با ساخت جاده ها و ... مشکلی از آنان حل شد؟ معتقدم باید الگوی زیست محیطی باید اصلاح شود و حمل و نقل عمومی گسترش یابد تا این مسائل نیز حل شود.

موسوی با بیان اینکه تضعیف اقتصاد هم در وضعیت محیط زیست مؤثر است اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، چندین سال است که بر روی بحث اقتصاد مقاومتی تأکید فرموده‌اند ولی برخی به گونه‌ای این بحث را دامن می زنند که گویا محیط زیست در بحث اقتصاد مقاومتی جایی ندارد.

وی افزود: این در حالی است که اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی کشور را ببینیم مشخص می‌شدو که این مسئله به صورت جدی و دقیق مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با رد تفکری که رشد اقتصادی را در مقابل محیط زیست معرفی می‌کند بیان کرد: برخی عنوان می‌کنند که اگر خواهان رشد اقتصادی هستیم این رشد در مقابل حفظ محیط زیست قرار ارد در حالی که تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده که هم می توان رشد داشته باشیم و هم محیط زیست خودمان را محافظت کنیم.

انتقاد از توسعه صنایع‌ آب‌بر
موسوی به انتقاد از توسعه صنایع آب‌بر در استان قم پرداخت و اظهار کرد: آیا توسعه این نوع صنایع با توجه به کمبود شدید آب در استان قم، حمایت از استان است؟ اولویت اول امروز ما در استان قم توسعه گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی است و این مسئله محتاج آن است که آب آشامیدنی مردم به درستی تأمین شود ولی با توسعه صنایع آب بر، حتی امکان تأمین آب مردم را هم نخواهیم داشت.

مدیرعامل محیط زیست استان قم همچنین از پیگیری برای تصویب طرحی مرتبط با مطالعه  گرد و غبار در استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح با همکاری مدیریت بحران و استانداری، مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و در صورت تصویب نهایی این امیدواری وجود دار که مشکل گرد و غبارو ریزگردها در استان حل شود.

موسوی با بیان اینکه در 9 ماه سال جاری، 48 نفر متخلف در ارتباط با محیط زیست شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند افزود: همچنین سه هزار و 637 گونه از انواع جانوران وحشی از جمله سه هزار 400 عقرب، 237 قطعه از انواع پستانداران و پرندگان وحشی و شکاری نیز در این راستا، کشف و ضبط شدند.
وی با اشاره به هفته هوای پاک ادامه داد: در این هفته برنامه‌هایی از جمله برپایی نشست همفکری با تشکل‌های زیست‌محیطی استان، تصویب طرح پژوهشی مطالعات گرد و غبار استان قم، برگزاری دو کارگاه آموزشی ویژه کودکان در کانون پرورش فکری و جامعةالزهرا همچنین برگزاری همایش روز ملی هوای پاک در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
انتهای پیام
captcha