تربیت نیروی انسانی کم مهارت در دانشگاه یک خسران است
کد خبر: 3782140
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
معاون علمی آستان قدس رضوی:

تربیت نیروی انسانی کم مهارت در دانشگاه یک خسران است

گروه فرهنگی - معاون علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: عمده دست آورد فعالیت علمی و پژوهشی در دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی با مهارت اندک در سطوح مختلف است که برخی از این نیروها زخم خورده و بی انگیزه نیز هستند و این خود نوعی خسران به حساب می آید؛ چه کسی باید به دانشجویان در مسیر علمی و پژوهشی جهت دهد؟

تربیت نیروی انسانی کم مهارت در دانشگاه یک خسران استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی مهدی نژاد نوری امروز در دومین اجلاس روسای دانشگاه های حوزوی کشور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به سیاست های علمی آستان قدس رضوی عنوان کرد: بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب علم باید در تمام زمینه‌های زندگی ما نفوذ داشته باشد. در دوره جدید فعالیت آستان قدس توجه ویژه ای به بحث علمی شده و با تشکیل معاونت علمی، هدف اصلی، یعنی نفوذ علم در تمام بخش‌های فعالیت آستان قدس در دستور کار قرار گفته است.

نژاد نوری گفت: توسعه ذخیره دانشی و کسب مرجعیت علمی در رشته های اولویت دار، راهبرد آستان قدس رضوی است. ما باید بتوانیم آثار علمی تولید کنیم که مورد بهره‌برداری علاقه‌مندان و کاربران باشد و برای این کار از ظرفیت های علمی آستان قدس و همچنین ظرفیت های استانی، ملی و بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم باید در چه جهتی حرکت کنیم، ابتدا باید بدانیم نیاز به چه علومی داریم و این مسیر را نقشه جامع علمی آستان قدس مشخص می‌کند. در این نقشه برای حوزه های علوم انسانی، تجربی و هنری نقشه راه ترسیم شده است. در واقع آستان قدس باید از ظرفیت های مختلف اعضای هیات علمی در شهر و دیار خود به عنوان خادم یاران علمی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی بهره‌گیری کند و پس از آن از این نخبگان علمی و ظرفیت بنیاد نخبگان استفاده شود.

نژاد نوری با بیان اینکه نقشه علمی آستان قدس اولویت کار علمی و پژوهشی را مشخص می‌کند، گفت: به منظور پیگیری فعالیت‌های پژوهشی باید حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و پروژه های دکتری و عقد قرارداد های پژوهشی انجام شود.

معاون علمی آستان قدس رضوی ادامه داد: ظرف اجرای این فعالیت های علمی و پژوهشی نظام نوآوری آستان قدس رضوی است؛ همه این پژوهش ها در یک سازمان تمام هوشمند انجام می‌شود. اگر اینگونه نباشد قطعا رشدی شاهد نخواهیم بود.

نژاد نوری با اشاره به فعالیت ۲۰۰۰ واحد دانشگاهی در کشور اضافه کرد: حدود ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی در مراکز دانشگاهی کشور حضور دارند و 50 هزار دانشجوی دکترا در رشته های علوم انسانی فعال هستند که از این میان سالانه 12 هزار عنوان پایان نامه در رشته های علوم انسانی تولید می شود که هر ساله به طور میانگین حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برای جمهوری اسلامی دارد.

وی گفت: باید به این سوال پاسخ داد؛ آیا این فعالیت های علمی و پژوهشی نیاز جامعه را پاسخ می دهد؟ پاسخ منفی است چون فعالیت های علمی پژوهشی در مسیر حرکت به سمت فصل چهارم دانشگاه، یعنی دانشگاه تمدن ساز نبوده و حتی ناظر بر مرجعیت علمی هم نیست.

نژاد نوری با اشاره به نقش جهت دهی آستان قدس در مسیر علمی و پژوهشی افزود: ما باید با ظرفیت مرکزی خود و شبکه ای که از مجموع مراکز علمی شکل می گیرد، موضوعاتی به مراکز دانشگاهی ارائه کنیم. باید اولویت تشکیل اتحادیه دانشگاه های حوزوی این باشد که بگوید ما در فضای علمی به چه موضوعاتی بپردازیم چون ظرفیت علوم انسانی که در دانشگاه ها و سطوح تکمیلی آموزش عالی وجود دارد، بسیار زیاد است.

معاون علمی آستان قدس رضوی اظهار کرد: اگر ۲۰ درصد ظرفیت علمی کشور در حوزه علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم، شاهد یک انقلاب علمی و فرهنگی خواهیم بود. دستاوردهای علمی ما در سطح کشور فقط حاصل فعال سازی حدود ۳ تا ۴ درصد ظرفیت علمی است.

انتهای پیام

captcha