کتاب و کتابخوانی در کشور ما مورد غفلت واقع شده است
کد خبر: 3782144
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
بنیادی:

کتاب و کتابخوانی در کشور ما مورد غفلت واقع شده است

گروه فرهنگی - نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: شاید یکی از نکاتی که امروز در کشور ما در مباحث فرهنگی مورد غفلت واقع شده، کتاب و کتابخوانی است.

کتاب و کتابخوانی در کشور ما مورد غفلت واقع شده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی بهروز بنیادی امروز در اولین نشست کتاب‌خوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی با عنوان کتاب‌خوان بهارستان در مجتمع آفتاب ولایت اظهار کرد: اولین خاطره ما با کتاب زمانی است که وارد مدرسه شدیم. آن زمان سطح سواد والدین چندان بالا نبود و ما اولین مرتبه خود را با کتاب درسی عجین دیده ایم.
 
وی با بیان اینکه هدف این جلسه بیشتر بحث کتاب و کتابخوانی است، عنوان کرد: شاید یکی از نکاتی که امروز در کشور ما در مباحث فرهنگی مورد غفلت واقع شده، همین بحث است. با توجه به دامنه وسیع نوشتاری در زمینه‌های مختلف و مسائلی که امروز در جامعه و جهان به آن مبتلا هستیم، انتخاب یک کتاب برای مطالعه بسیار سخت است. ما نمایندگان نیز علی رغم تمام گرفتاری‌هایی که در مجلس شورای اسلامی داریم، نباید از کتابخوانی غفلت کنیم.
 
بنیادی گفت: اولین کتابی که معرفی می‌کنم، حاج آخوند بود که نویسنده آن عطاالله مهاجرانی است. این کتاب روحانیت اصیل و نقش آن‌ها را در روستاهای قدیم معرفی می‌کند که چگونه یک فرد توانسته انسان‌هایی را به جامعه تحویل دهد که حاصل آن را می‌بینیم که افراد مختلفی را به جامعه معرفی کرده است. این نمونه کوچکی است و ما از این بزرگان بسیار داشتیم. امروز نقش روحانیت بسیار سیاسی شده تا اینکه بیشتر بُعد اجتماعی و فرهنگی خود را تقویت کنند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نویسنده در این کتاب هم به نوعی بیوگرافی دوران کودکی، تحصیل و دانشجویی خود را بیان می‌کند و هم به اقلیت‌های مذهبی که در روستای همجوار زندگی می‌کردند، می‌پردازد که رفتار افراد، روحانیت قدیم و اعضای جامعه با اقلیت‌های مذهبی چگونه بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب دوم ۱۹۸۴ جرج ارول است، تصریح کرد: این کتاب لندن قدیم را توضیح می‌دهد که چطور حکومت‌های قرون وسطایی بر مردم تسلط پیدا کردند و آن‌ها را تحت نظر داشتند. حکومت تمام ابعاد زندگی انسان‌ها را رصد می‌کند و نتیجه این می‌شود که علی رغم تمام فشارها و صحنه‌سازی‌ها، هیچکس نمی‌تواند تفکر و عقل را تعطیل کند و تفکر کار خود را خواهد کرد.
 
بنیادی افزود: فصل ۹ این کتاب، شاکله آن است که باید چندین بار خوانده شود. این فصل توضیح می‌دهد که چگونه ابرقدرت‌ها با هم برنامه‌ریزی می‌کنند تا حاکمیت خود را بر کشورهای ضعیف‌تر اعمال کنند. خواندن این کتاب مخصوصا برای افرادی که در حوزه سیاست فعال هستند، آموزنده است.
 
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کتاب بعدی بادبادک‌باز، نوشته خالد حسینی، رمانی است که از اشکالاتی که در افغانستان به وجود آمد، حمله‌ای که تدارک دیده شد و فجایعی که با حضور روس‌ها و طالبان اتفاق افتاد و چگونه سرسبزی و طراوت آن‌ها گرفته شد، می گوید. این رمان عاطفی بوده، مسائل سیاسی و اجتماعی در آن دیده شده و درس‌آموز است که انسان چه خطاهایی را ممکن است در زندگی خود مرتکب شود که به این سرنوشت بد دچار شود.
 
وی با بیان اینکه کتاب دیگر مجموعه کتابی نوشته مجتبی کاشانی است، عنوان کرد: آقای کاشانی چندین کتاب دارند که شاید بارزترین آن از خواف تا ابیانه باشد که نشان می‌دهد حضور یک فرد در هر نقطه از سرزمین ایران  گره‌گشا بوده و انسان می‌تواند در طول زندگی خود موثر باشد. آقای کاشانی در زمانی که در خواف مستقر بود، با وجود مسائل و مشکلات، با یک کار فرهنگی یک جامعه یاوری برای ساخت مدارس تشکیل داد که بیش از ۱۳۰ مورد مدرسه را در کل کشور مخصوصا خواف و نواحی اطراف آن ساختند.
 
بنیادی گفت: ما نویسندگان و کتاب های‌قوی زیادی داریم اما نیازمند هدایت هستیم تا بچه‌های خود را در سطوح مختلف سنی با معرفی کتاب‌های مختلف هدایت کنیم و اجازه دهیم حق انتخاب داشته باشند و ما تنها باید پیشنهاد‌دهنده باشیم. ما محفل‌های ادبی زیادی را در خراسان و مشهد داریم که باید این محفل‌ها را به یکدیگر معرفی و از توانمندی آن‌ها استفاده کنیم تا موفق شویم. هر چقدر سطح سواد غیر مدرسه‌ای و غیر کلیشه‌ای مردم را افزایش دهیم، جامعه‌ای پربارتر و سعادت بیشتری را خواهیم داشت.
 
انتهای پیام
captcha