بیمه بافندگان فرش از محل بودجه‌های استانی
کد خبر: 3782194
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

بیمه بافندگان فرش از محل بودجه‌های استانی

در حالی که در لایحه بودجه ۹۸ سهم مرکز ملی فرش ۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده این رقم برای توسعه و توانمندسازی تعاونی‌های فرش دستباف ۴۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش ایکنا، عبداله بهرامی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما به معاونت جدید تعاون بسیار خوشبین و امیدواریم و در مدت یک ماهی که در این معاونت حضور یافته اشراف خوبی به بخش تعاون دارد و ارتباط موثری با تشکل‌های تعاونی برقرار کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته از امتیازاتی که می‌توانستیم برای بخش تعاون بگیریم استفاده نکردیم و پیگیر جدی مطالبات بخش تعاون نبودیم که امیدواریم با نگاه مثبت معاون جدید تعاون به این بخش و تاکید بر عدم مداخله دولتی در بخش تعاونی و پویایی و به روزتر شدن مجموعه تعاونی‌ها، توسعه بخش تعاون را شاهد باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در ادامه به بودجه بخش تعاون در سال آینده اشاره کرد و گفت:در لایحه بودجه سال 1398 کل اعتباری که در ردیف بودجه‌ برای توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها دیده شده ۱۰ میلیارد تومان است و از این میزان ۴۰۰ میلیون تومان برای تعاونی‌های فرش دستباف درنظر گرفته شده است که با توجه به وجود ۳۵۰۰ تعاونی فرش می‌توان گفت هر تعاونی کمتر از یک میلیون تومان سهم می‌برد که در صورت تخصیص عدد بسیار ناچیزی است.

به گفته بهرامی، سهم مرکز ملی فرش برای آموزش و بازاریابی، توسعه بازارهای صادراتی و توانمندسازی قالیبافان رقمی در حدود ۱۵ میلیارد تومان است که نشان می‌دهد بخش تعاون در برنامه‌ریزی‌ها و حمایتها مظلوم واقع شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف در عین حال با اشاره به وجود یک میلیون بافنده فرش دستباف در کشور، اظهار کرد: از این تعداد ۱۱۳ هزار کارگاه فرش در قالب ۳۵۰۰ تعاونی شهری و روستایی فرش دستباف زیر مجموعه اتحادیه ما قرار دارند و پیشنهاد ما این است که استانداران از محل بودجه‌های داخلی استان جهت تحت پوشش قرار دادن قالیبافان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگر استانداران از محل بودجه استانی تامین اعتبار کنند بسیاری از بافندگان فرش که از نعمت بیمه محروم هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و با این کار امنیت شغلی و پایداری اشتغال در روستاها نیز ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، دولت بودجه مربوط به کمک وزارت کار به شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها را ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار مصوب سال ۱۳۸۸، همه بافندگان کشور می‌توانند با دریافت گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت، از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

captcha