مراسم گرامیداشت «روز آذری‌های مسلمان جهان» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3782215
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹

مراسم گرامیداشت «روز آذری‌های مسلمان جهان» در اردبیل برگزار شد

گروه اجتماعی ـ مراسم بزرگداشت ۱۹ ژانویه، روز آذری‌های مسلمان جهان، با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، دانشگاهیان و پژوهشگران، در سالن خطایی اردبیل برگزار شد.

مراسم گرامیداشت روز «آذری‌های مسلمان جهان» در اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما اردبیل، در این مراسم که روز گذشته، ۲۷ دی‌ماه در سالن خطایی اردبیل برگزار شد، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، ضمن گرامیداشت ۱۹ ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان این روز را روز وحدت و همدلی بین آذری‌های مسلمان عنوان کرد و گفت: از این روز می‌توان به عنوان روز بازگشت به آغوش مادری و بازگشت به اصل و هویت دینی نام برد.
عاملی افزود: باید مفاخر شعرا و ادبا و دانشمندان آذری که خدمات زیادی را در عرصه‌های مختلف داشته اند به همگان معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه آذری‌ها در تولید دانش صلح جهانی و آموزه‌های دینی فرهنگی اجتماعی و دفاع از حقوق بشر همیشه پیشگام بود‌ه‌اند، تصریح کرد: ایران نقطه اتکا و محل زادگاه و ولادت آذری‌ها در تمام دنیاست و ما به آذری‌ها به چشم هموطن نگاه می‌کنیم و باید تلاش کنیم وحدت معنوی فکری و هم رای بودنمان تا ابد حفظ شود.
امام جمعه اردبیل مرزبانی و مرزداری و صیانت از فرهنگ و زبان آذری‌ها در تمام دنیا را از وظایف ما برشمرد و اضافه کرد: ما به یک اتحادیه مسلمانان آذری جهان در ایران نیازمندیم تا با بکارگیری یک مغز متفکر در این اتحادیه برای امور بین مسلمانان در جهان برنامه ریزی داشته باشد.
وی ۱۹ ژانویه را در تاریخ ما بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و افزود: این روز مصادف است با روزی که درمرز‌ها موانع برداشته شد و جمعیت به وطن اصلی خود ایران سرازیر شدند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین خدمات را به زبان ترکی کرده است، ادامه داد: در حال حاضر لغت نامه نفیس و فاخر ترکی اذربایجانی در استان اردبیل در حال گرد آوری و تدوین است که در سفر رییس جمهور به اردبیل از آن رونمایی می‌شود.
انتهای پیام

captcha