شیوه صحیح قیمت‌گذاری خودرو
کد خبر: 3782255
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸

شیوه صحیح قیمت‌گذاری خودرو

یک کارشناس خودرو در مورد کمک 15 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان گفت: هر گونه حمایت بدون پیش‌شرط و حمایتی که وابسته به عملکرد نباشد درست نیست.

به گزارش ایکنا، میلاد بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با افزایش قیمت خودرو و نحوه قیمت‌گذاری خودرو در ماه‌های اخیر، گفت: قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های آن بر اثر افزایش قیمت ارز مانند قیمت سایر کالاهای دیگر باید افزایش می‌یافت.

* میزان واقعی داخلی‌سازی خودروهای داخلی هیچ وقت اندازه‌گیری نمی‌شود

این کارشناس خودرو با بیان اینکه اگرچه بخشی از خودروها داخلی‌سازی می‌شود و ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا باید با افزایش قیمت ارز قیمت‌ نهاده‌های داخلی‌سازی شده افزایش یابد، افزود: به سبب سازوکار معیوب وزارت صنعت، اعدادی که در مورد میزان داخلی‌سازی خودرو مطرح است هیچ گاه درست نبوده است و حتی میزان داخلی‌سازی خودروهای پرتیراژ هیچ‌گاه اندازه‌گیری نمی‌شود؛ بلکه صرفا به اظهارات خودروساز اکتفا می‌شود.

بیگی بیان داشت: بنابراین با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که متأثر از افزایش قیمت ارز است و قطعات خودرو با آن مواد تولید می‌شود، قیمت خودرو هم باید طی این مدت افزایش می‌یافت.

وی افزود: حدود 60 درصد قیمت یک خودرو بابت قیمت قطعات آن است که با افزایش قیمت ارز قیمت قطعات هم شروع به افزایش می‌کند.

بیگی با اشاره به روش قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت اظهار داشت: روش قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به این ترتیب بود که این شورا هزینه‌های تمام شده خودروساز برای تولید خودرو را در نظر می‌گرفت و درصدی را به عنوان سود برای خودروساز تعیین می‌کرد و با محاسبه این ارقام قیمت خودرو اعلام می‌‌شد. این در حالی است که برای قیمت‌گذاری خودرو باید یک سیستم قیمت‌گذاری پویا وجود داشته باشدتا با افزایش قیمت نهاده‌های تولید قیمت محصول نهایی هم به موازات آن افزایش یابد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه با افزایش قیمت ارز در ماه‌های ابتدای امسال علی‌رغم اینکه باید قیمت خودرو متناسب با افزایش قیمت‌ها تغییر می‌کرد، اما در این رابطه اتفاقی نیفتاد، گفت: فقط یک بار در اواخر خرداد ماه امسال مجوز افزایش 7 درصدی قیمت خودروها صادر شد.

* تعیین قیمت حاشیه بازار به معنی تعیین قیمت توسط خودروساز است

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط به وجود آمده آیا باید قیمت‌گذاری خودرو برای حل مشکلات خودروسازان به خود خودروسازان سپرده می‌شد، گفت: سیستم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو از پویایی لازم برخوردار نبود. بنابراین باید یک روش جدید برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین می‌شد. البته این روش باید روشی باشد که به شخصی وابسته نباشد تا فساد در آن ایجاد نشود.

بیگی اظهار داشت: در نهایت هم تصمیم‌گیری شد قیمت خودرو توسط خودروساز تعیین شود البته این مسأله به صراحت بیان نشد بلکه اعلام شد که قیمت خودرو را حاشیه بازار تعیین می‌کند و از آنجا که تولید خودرو انحصاری است بنابراین تعیین قیمت در حاشیه بازار در عمل به معنای تعیین قیمت خودرو توسط خودروساز است.

این کارشناس خودرو گفت: وقتی تولید خودرو به صورت انحصاری است بنابراین میزان تولید خودروساز قیمت حاشیه بازار را تعیین می‌کند و با اعلام این روش قیمت‌گذاری، قیمت‌گذاری خودرو به خودروساز واگذار شده است.

* ورود نقدینگی به بازار خودرو مورد انتظار بود

وی با تأکید بر اینکه قیمت خودرو برحسب شرایط ماه‌های اخیر باید زودتر افزایش می‌یافت، گفت: با افزایش قیمت ارز و افزایش نیافتن خودرو، عرضه کم خودرو به بازار یک رفتار منطقی بود اما رفتار حاکمیت که در این شرایط باید قیمت‌ها را اصلاح می‌کرد اما اقدامی در این خصوص انجام نداد غیرمنطقی بود.

بیگی اظهار داشت: حاکمیت به دنبال افزایش قیمت ارز و قیمت نهاده‌های تولید باید قیمت خودرو را اصلاح می‌کرد تا خودروساز بابت تولید ضرر نمی‌کرد و وقتی این اتفاق نمی‌افتد تصمیم منطقی خودروساز کاهش یا عدم عرضه است که این امر هم بحران را شدیدتر می‌کند.

این کارشناس خودرو افزود: مردم در این شرایط در انتظار سود انتظاری هستند و نقدینگی را وارد این بازار می‌کنند.

وی با بیان اینکه رفتار مردم برای ورود نقدینگی‌هایشان به این بازار هم منطقی بوده است، افزود: مردم در شرایط تورمی به دنبال راهی هستند تا ارزش پولشان کاهش نیابد بنابراین آن را تبدیل به کالایی می‌کنند که قیمت آن در حال افزایش است.

* سپردن قیمت خودرو به حاشیه بازار اشتباه است

بیگی در جمع‌بندی این بخش گفت: بنابراین اگرچه در شرایط افزایش قیمت نهاده‌ها خودروساز باید قیمت‌ها را افزایش دهد اما نباید برای قیمت‌گذاری تصمیم اشتباهی اتخاذ می‌شد و قیمت‌گذاری به حاشیه بازار سپرده می‌شد.

این کارشناس خودرو در رابطه با تحلیل وزارت صنعت مبنی بر اینکه اگر قیمت‌گذاری خودرو به حاشیه بازار سپرده شود قیمت‌ها کاهش می‌یابد، گفت: این تحلیل غلط است زیرا ممکن است در کوتاه‌مدت با فشارهای دستوری قیمت‌ها کاهش یابد اما در بلندمدت این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی گفت: با این روش قیمت‌گذاری خودروساز به مرور برای کسب سود ثابت، باید از بین دو راه یعنی افزایش عرضه و حاشیه سود پایین و کاهش عرضه و حاشیه سود بالا یکی را انتخاب کند.

بیگی با بیان اینکه در این شرایط قطعاً خودروساز عرضه کمتر و حاشیه سود بالاتر را انتخاب می‌کند، گفت: در صورت انتخاب این روش به سرمایه در گردش کمتری نیاز دارد ضمن اینکه با قطعه‌سازان کمتری سروکار دارد و نیروی کار کمتری هم نیاز خواهد داشت.

این کارشناس خودرو اظهار داشت: بنابراین در مجموع این مسائل خودروساز را به سمت کاهش تیراژ تولید سوق می‌دهد و این اتفاق در بلندمدت موجب می‌شود قیمت خودرو بیش از آنچه که باید رشد یابد.

* سیاست‌های دولت تعیین‌کننده نحوه عمل بنگاه‌ها است

وی اظهار داشت: بنابراین بیش از آنکه نوک پیکان انتقادات را به سمت خودروساز بگیریم باید به حاکمیت انتقاد کرد زیرا حاکمیت است که با رفتار و سیاست‌هایش مشخص می‌کند که هر بنگاهی به چه سمت و سویی حرکت کند و بنابراین سیاست‌های حاکمیت و دولت نحوه حرکت بازار را مشخص می‌کند.

بیگی بیان داشت: عمده رفتار خودروساز‌ها تابع تصمیماتی است که دولت می‌گیرد و دولت‌ها هم همواره برای اینکه از زیر مسئولیت اتفاقاتی که در حوزه خودرو می‌افتد فرار کنند همواره تقصیرات را به گردن خودروساز می‌اندازند.

این کارشناس خودرو افزود: به عنوان مثال با افزایش قیمت‌ها مدیرعامل یک شرکت خودروسازی را تغییر می‌دهند در حالی که آن مدیرعامل رفتارهای اقتصادی منطقی برحسب شرایط داشته است.

* حمایت مالی از خودروسازان باید پیش‌شرط داشته باشد

وی در مورد کمک 15 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان گفت: هر گونه حمایت بدون پیش‌شرط و حمایتی که وابسته به عملکرد نباشد درست نیست.

بیگی اظهار داشت: حمایت‌ها باید بر اساس یکسری شروط و باید تابع یکسری نتایج و عملکرد از سوی خودروساز باشد و بنابراین اگر قرار است پولی به خودروساز داده شود باید محل خرج آن مشخص باشد.

*شیوه درست قیمت‌گذاری خودرو

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی روش مناسب برای قیمت‌گذاری خودرو چیست، گفت: پیشنهاد این است که قیمت‌گذاری در فرایندی که وابستگی به هیچ شورا و هیچ فردی نداشته باشد انجام شود.

وی اظهار داشت: باید آنالیز قیمت از خودروساز دریافت شود و آن را انتشار عمومی داد و بعد از آنالیز قیمت، قیمت خودروها به صورت ماهانه به صورت شاخص تولیدکننده بخش صنعت به روزرسانی شود و بر اساس آن قیمت‌ها تعیین شود.

این کارشناس خودرو گفت: بر این اساس همه چیز در قیمت‌گذاری خودرو مشخص و پویا خواهد بود و با افزایش قیمت نهاده‌های تولید قیمت‌ها خود به خود افزایش خواهد یافت.

بیگی افزود: اکنون قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار انجام می‌شود اما هیچ تعریف و شاخصی برای حاشیه بازار وجود ندارد.

* واردات خودرو در شرایط فعلی تاثیری بر کاهش قیمت خودرو ندارد

این کارشناس خودرو همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا واردات خودرو می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند، بیان داشت: با توجه به کلاس قیمت خودروهای وارداتی باز شدن سایت ثبت سفارش و واردات خودرو نمی‌تواند در کاهش قیمت خودرو مؤثر باشد

وی گفت: دولت باید با ابزارهای حمایتی و تنبیهی مهمتری از واردات خودرو بپردازد که تاکنون به آن نپرداخته است.

بیگی گفت: به عبارتی باید بسیاری از حمایت‌های مالی و تنبیهی که برای خودروساز صورت می‌گیرد تابع عملکرد خودروساز باشد.

این کارشناس خودرو اظهار داشت: واردات 13 تا 14 هزار خودرو نقشی در بازار خودروی داخلی ندارد و معلوم نیست که از واردات این خودروها قرار است چه رانتی نصیب چه کسانی شود؟

وی گفت: عمده تجمعاتی که مقابل خودروسازی‌ها انجام می‌شود مربوط به خودروهایی است که قرار بوده قطعات آن وارد شود و به دلیل برخی از مسائل این واردات انجام نشده و اکنون برخی خودروسازان امکان پاسخگویی به تعهدات خودرو ندارند و بنابراین واردات خودروهای در گمرک مانده کمکی به حل تجمعات ماه‌های اخیر نخواهد کرد.

انتهای پیام/

captcha