ام‌الاسرا به روایت یک آزاده
کد خبر: 3782326
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

ام‌الاسرا به روایت یک آزاده

به مناسبت درگذشت خانم بهجت افراز، ملقب به ام الاسرا،عبدالمجید رحمانیان یکی از آزاده‌های جهرمی، یادداشتی را در توصیف آن مرحومه در اختیار ایسنا گذاشت.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: رحمانیان در یادداشت خود نوشته است:

"به نام خدای پاکان بی‌ریا

خبر درگذشت بانوی نمونه و با ایمان خالص، مرحومه حاجیه خانم افراز اندوهبار است. ایشان سال ۱۳۱۲ در جهرم متولد شد.پدرش سال‌های طولانی خادم و برگزارکننده‌ی مراسم مذهبی در امام‌زاده عبداللطیف(ع) جهرم بود .

خانم بهجت افراز نخستین دختری است که در جهرم دیپلم گرفت، سپس در مدرسه عالی ترجمه  قدیم و علامه طباطبایی فعلی، پذیرفته شد و از آنجا موفق به اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات عرب گردید و در همین راستا کتاب جایگاه زن دراسلام را ترجمه و چاپ کرد .

او دبیر مدرسه رفاه بود، جایی که خواهرش رفعت افراز مدیریت آنجا را برعهده داشت .

خانم بهجت افراز ۳۰ سال در مدارس مختلف تهران معلمی کرد و به تربیت دینی دختران این مرز و بوم همت گماشت، سپس بازنشسته شد .

او با نظر مرحوم دکتر وحید دستجردی به ریاست اداره جستجوی اسرا و مفقودین منصوب شد و در طول دفاع مقدس شش میلیون نامه را میان آزادگان و خانواده‌های آنان مبادله کرد و در خدمت به خانواده‌های مفقودین و جستجوی آنها شبانه روز همت گماشت و هجده سال در این امر خداپسندانه خدمت کرد و سید آزادگان حجت‌الاسلام ابوترابی به اولقب ام‌الاسرا داد .

خانم بهجت افراز از مبارزان و انقلابیونی بود که در نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی سال‌ها مبارزه کرد و دو خواهرش رفعت و دکترمحبوبه ، مبارزان مشهور دوران ستمشاهی، به دلیل گرایش اسلامی، با توطئه اعضای مارکسیست شده سازمان مجاهدین خلق ، به شهادت رسیدند .

خانم بهجت افراز، خیر مدرسه‌سازی بود که منزل شخصی خود را وقف کرد. وی مفتخر به دریافت عنوان خیر نمونه کشوری شد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از وی تقدیر کرد .

خانم افراز انیس بینوایان و خدمتگزار دردمندان و مستمندان بود. او همچنین به امور فرهنگی و عمرانی نیز همت گماشت. امامزادگان عبداللطیف(ع) و سیدمحمد(ع) را بازسازی کرد و به تاسیس کتابخانه در آنجا پرداخت .

تاکنون دو کتاب از زندگی پربار این بانوی نمونه به نام‌های «چشم تر» و «ام‌الاسرا» به چاپ رسیده است .

زندگی این شیرزن پاک و با صفا سرشار از برکت و معنویت و نور و عبادت و عزت بود. او با بزرگان همسفر و با درماندگان همراه بود و سال‌های طولانی عمر خود را در خدمت بی‌دریغ به اسلام عزیز و ملت شریف گذراند و بارها و بارها اوقات شریفش را در جوار بارگاه مولا امیرالمؤمنین و سید و سالار شهیدان علیهماالسلام غرق در ارادت و معنویت به سر برد .

روح پاکش مشمول رحمت واسعه الهی باد !

اللهم اغفرلها واحشرها مع بنت نبیک، فاطمةالزهراء سلام الله علیها . "

انتهای پیام

captcha