غیبت مجازی مدعی یمانی
کد خبر: 3782344
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
ناکجا آباد رهبر فیسبوکی/ ۱

غیبت مجازی مدعی یمانی

گروه معارف ـ جریان انحرافی مدعی ظهور با عنوان جریان دروغین یمانی‌سازی و موعودسازی از جریان‎های خطرناکی است که در سال‌های اخیر جوامع شیعه را با خود درگیر کرده است؛ این جریان، رهبری به نام احمدالحسن بصری برای خود انتخاب کرده که حاضر نیست خود را به دیگران نشان دهد و به همین دلیل رهبر فیسبوکی نام گرفته است.

غیبت مجازی مدعی یمانیبه گزارش ایکنا از قم، چند سالی است که با نضج گرفتن موج مهدویت‌خواهی در کشور و به تبع آن، وقوع حوادث خاص در عصر آخرالزمانی، توقیت‌ها، مدعیات آخرالزمانی و مهدوی و جریان‌های خودساخته انحرافی نیز سرعت بیشتری به خود گرفته‌اند و با مصداق‌سازی‌های آخرالزمانی سعی در همراه کردن جمع یا جمع‎های موعودخواه به سمت تفکرات انحرافی خود هستند. در این بین موضوع علائم حتمی ظهور از جمله حربه‎هایی است که این افراد از آن برای جلب مشارکت در همراهی استفاده می‎کنند؛ از جمله این مسائل نیز می‌توان به «یمانی» اشاره کرد.

تأکید بر وقوع و حتمیت پنج علامت قبل از ظهور و قیام قائم و نیز ذکر شدن یمانی در کنار نشانه‌های حتمی متواتری همچون سفیانی و خسف بیداء بر حتمیت قیام یمانی، دلالت و تأکید دارد و به همین دلیل تلاش شده است که از این مسئله در جهت جذب پیرو استفاده شود. این روزها سیدیمانی به خیال خام خود در فیسبوک ظهور کرده؛ فردی به نام «احمدالحسن بصری» که از جمله این پدیده‎های جدید است که دست خود را بر یک سوژه ناب گذاشته و روی آن زوم کند؛ با توجه به اینکه در روایت شیعه، تصریح شده است که مخالفت با یمانی، حرام و دشمن وی در آتش است و شگفت‌انگیزتر اینکه، چنین تعبیری در مورد دیگر شخصیت‌های مثبت عصر ظهور، ذکر نشده است توصیفات و تأکیدات در نصرت و یاری یمانی و دعوت وی به امام عصر، حاکی از اهمیت فراوان یمانی، است.

توصیفاتی که در وصف یمانی آمده است چشم هر شیادی را به طمع وامی‌دارد و در این میان و در سال‌های اخیر چنین هم شده است و فردی که با مدعیات بسیار ضعیف خود با چیدن یک پازل از برداشت بسیار غلط و سطحی از روایات و آیات و برخی نشانه‌های ذکر شده ظهور مدعی فرزندی امام زمان(عج) و حجت فعلی برای مردم شده است.

روایات مرتبط به حتمی بودن ظهور یمانی، از جمله روایات معتبر و از نشانه‎ای حتمی ظهور است؛ به طور کلی روایات مستفیض، بلکه متواتر معنوی، است؛ در جمع‌بندی روایات و علائم ظهور آمده است که سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی‌الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم، واقعه شریف قیام(خروج) امام مهدی رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، یمانی، تسامحا، دومین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود یعنی ظهور این دو پدیده در کنار هم خواهند بود و از گپ‌ها و نقطه ضعف‌های جدی ظهور این شخص منحرف هم همین مسئله است که به توالی این دو پدیده توجه نکرده است.

در روایات دیگر نیز آمده است که وقتی یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب، زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله کند. پس هر کس چنین کند، او اهل آتش خواهد بود، زیرا او به حق و راه مستقیم فرامی‌خواند. در این بین توصیف پرچم یمانی، به‌عنوان پرچم هدایت‌تر(اهدی الرایات)، به این معنا نیست که یمانی، معصوم است و نیز الزاماً به معنای این نیست که وی هدایت‌یافته‌ترین شخص(اهدی الناس)، نیز باشد. هر چند وی، عبد صالح خدا و از معتمدین حضرت مهدی است. 

این نکات را می‌توان به‌عنوان مباحث اولیه درخصوص یمانی مطرح کرد ولی سؤال اینجا است که احمدالحسن بصری که از سال 1999 میلادی دعوت خود را آغاز کرده و مدعی است که بر اساس روایات و حجج ظاهری اولین مهدی است که پیش از امام زمان(عج) ظهور کرده و همان یمانی وعده داده شده است چگونه خود را در چنین جایگاهی قرارداده است و چگونه به این چنین به مکتب‌سازی روی آورده است.

احمد الحسن بصری کیست؟
احمد الحسن در واقع یک جریان است که از سال 1999 آغاز شده که بنیانگذار این فرقه انحرافی احمدبن اسماعیل متولد 1970 در بصره است که دارای تحصیلات مهندسی معماری است؛ او ابتدا مدعی خود را روی یک خواب مطرح کرد و همین امروز نیز مهمترین وجهه دعوت وی، مسئله خواب و رویا است؛ وی مدعی شد که امام زمان(عج) را در خواب و سپس در بیداری ملاقات کرده و ایشان نیز به وی فرموده که تو نوه و جانشین من هستی؛ سپس وی مدعی می‌شود که امام به وی مژده داده است که اولین 313 نفری که یار خاص حضرت هستند، است.

همه از نام و نشان و تمثال و حضور او می‌پرسند ولی جالب است که او برای همه مدعیات و هم نقطه ضعف‌های عظیم ادعایش یک جواب در آستین دارد؛ در خصوص مشکل عدم اعتماد به‌دلیل عدم رویت نیز کار خود را از عرصه ظهور به غیبت مجازی کشانده است؛ یعنی او از طریق شبکه‌های مجازی و به‌خصوص فیسبوک با یاران خود در ارتباط است تا راه را برای هر ادعای دیگری باز بگذارد. این جریان در چند حوزه بر دین تاخته‌اند؛ آن‌ها در عرصه‌های قرآنی، تفسیری، فقهی، فقه اجتماعی و سیاسی و فردی و مسائل جریان‌شناسی سیاسی و... بدعت‌هایی را ناظر به فهم اندک و سطحی خود به دین نسبت داده و القا می‌کنند که در آینده به این ابعاد به شکل گذرا می‌پردازیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۴:۱۷
0
0
چرا حاضر به مناظره با شیخ جلال الدین الصغیر نشد؟
captcha