برگزاری کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی
کد خبر: 3782373
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

برگزاری کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی

گروه فرهنگی ـ دومین کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی و آئین نکوداشت استاد علی موسوی گرمارودی در قزوین برگزار می‌شود.

برگزاری کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی

به گزارش ایکنا از قزوین، دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی از شاعران برجسته قزوین، با هدف تولید محتوای فاخر و معرفی مکتب آئینی همراه با آئین نکوداشت استاد علی موسوی گرمارودی در قزوین برگزار می‌شود.
زمینه‌سازی برای شـناسایی و جذب استعـدادهای نهفته در عرصه ادبیات آئینی، گرامیداشت پدیدآورنـدگان آثار برتر فرهنگی و دینی در زمینه سیره و شخصیت و معارف اهل بیت علیهم السلام، زمینه‌سازی جهت تولید محتوا، آماده‌سازی و تهیه منابع مورد نیاز و اشعار متقن جهت استفاده جامعه مداحان، فرهنـگ سازی جهت زدودن آسیب‌ها و خرافات وارد شده به ساحت مقدس دین و ائمه معصومین(ع) به ویژه فرهنگ عاشورا از اهداف برگزاری این کنگره ملی است.
در مجموع  ۱۷۰ اثر از ۶۵ شاعر و نویسنده از ۱۱ استان کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده است و آثار راه یافته به مرحله نهایی از سوی پنج داور بررسی و امتیازدهی شده است. 
نشست پایانی این کنگره ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ مصادف با ۱۳ جمادی الاول ۱۴۴۰ قمری همزمان با ایام فاطمیه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار می شود و در آن از افراد برتر منتخب با اهدای لوح سپاس و تندیس کنگره و جایزه نقدی تقدیر می‌شود. 
به گزارش ایکنا، میرزا محمد رفیع ملقب به رفیع‌الدین مشهور به واعظ قزوینی (۱۶۱۸م - ۱۶۷۹م) فقیه و ادیب ایرانی در سدهٔ هفدهم میلادی/یازدهم هجری بود. وی از فرزندان مولانا ملا فتح‌الله قزوینی و از علمای امامیه و از ادبا و فضلای قرن یازدهم قمری است.او در وعظ و خطابه سرآمد بود و مدت‌ها در مسجد جامع قزوین وعظ می گفت.او از شاگردان ملا خلیل قزوینی بود. از علم معقول حظی فراوان داشت و اثر مشهورش در این باره ابواب الجنان نام دارد.
ملا محمد رفیع واعظ قزوینی در ذیحجه۱۰۲۷ق در قزوین زاده شد و در زمینه‌های علوم معقول و منقول تحصیل کرد؛ در ادبیات فارسی، فقه شیعه، تفسیر قرآن، وعظ و خطابه ممتاز شد و به واعظ قزوینی شهرت یافت. وی در رمضان۱۰۹۰ هجری قمری درگذشت و مدفنش در مدخل ورودی صحن امامزاده حسین در قزوین قرار دارد.
انتهای پیام

captcha