منفعت‌طلبی؛ دورکننده جامعه از تقوا و بندگی
کد خبر: 3782399
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

منفعت‌طلبی؛ دورکننده جامعه از تقوا و بندگی

گروه فرهنگی ـ مدرس حوزه علمیه قم با بیان این‌که نظام ارزش‌گذاری خداوند بر اساس و برمبنای تقواست، بر لزوم پرهیز از ملاک قرار دادن منفعت شخصی تأکید کرد و گفت: وقتی جامعه به‌سمت منفعت‌طلبی سوق پیدا کند در آن جامعه نباید به‌دنبال تقوا و بندگی بود.

منفعت‌طلبی؛ دور کننده جامعه از تقوا و بندگیبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، از فضلای حوزه علمیه قم شنبه، ۲۹ دی در همایش فرهیختگان فرهنگی نیزوی انتظامی لرستان، با اشاره به جایگاه معنوی مسجد جمکران قم، اظهار کرد: یک زمانی مسیر دسترسی جمکران به قم دور بود و علمای ما با پای پیاده این مسیر را طی می‌کردند ولی امروز با راه دسترسی در کمتر از پنج دقیقه می‌توان به زیارت در این ملجأ شریف رفت.
وی با طرح این سؤال که چگونه مردم را ارزش‌گذاری می‌کنیم و چه‌قدر در نگاه خدا ارزش داریم، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن به ما دستور می‌دهد القاب را کنار بگذارید چراکه همه شما از یک پدر و مادر خلق شدید و این‌که شما را طایفه طایفه قرار دادم برای این است که همدیگر را بشناسید.
وی به ملاک ارزش‌گذاری انسان‌ها از دیدگاه قرآن اشاره کرد و گفت: از نظر قرآن نظام ارزش‌گذاری خداوند بر اساس تقواست.
موسوی انتخاب‌‌های انسان را نشئت گرفته از انگیزه‌های درونی دانست و یادآور شد: گاهی انتخاب‌ها بر اساس منفعت است این در حالی‌است که در نظام بندگی بین انسان و خدا کسی‌که فقط منفعت خود را در نظر بگیرد و به فکر دیگران نباشد عاقبت به خیر نخواهد شد.
مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر پرهیز از ملاک قرار دادن منفعت شخصی و عدم توجه به مردم، گفت: وقتی جامعه به‌سمت منفعت‌طلبی سوق پیدا کند در آن جامعه نباید به‌دنبال تقوا و بندگی بود.
وی دومین انگیزه انتخاب انسان را تعصب دانست و اضافه کرد: نگاه منفعت‌طلبانه و و نگاه متعصبانه می‌تواند ارزش ثواب کار را کم کند.
حجت‌الاسلام موسوی با ذکر این مطلب که از تفکر متعصبانه و خودخواهانه فرهیختگی ایجاد نمی‌شود و جامعه ترقی پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: برای این‌که جامعه دارای سیر صعودی باشد باید نگاه الهی داشت.
مدرس حوزه علمیه قم افزود: حالت ایده‌آل جامعه آرمانی این است که جامعه بدون تعصب و با تعقل در سایه ولایت حرکت کند.

انتهای پیام

captcha