حضور اندیشه‌ای حوزه در بستر تعلیم و تربیت
کد خبر: 3782440
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران:

حضور اندیشه‌ای حوزه در بستر تعلیم و تربیت

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به نحوه حضور روحانیون در عرصه فرهنگی متناسب نیاز اجتماعی خصوصاً حمایت از کانون خانواده، اظهار کرد: طبیعی است وقتی صحبت از همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش می‌شود، اکتفا کردن به حضور یک روحانی در مدارس جهت اقامه نماز نیست بلکه هر دو دستگاه باید زمینه حضور اندیشه‌ای حوزه را در بستر تعلیم و تربیت فراهم آورند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نشست معاونان دبیر‌خانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های این مرکز برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد به ضرورت بازنگری در ظرفیت‌های دستگاه‌هایی که می‌توانند آموزش و پرورش را در تحقق سند تحول بنیادین یاری کنند پرداخت و ظرفیت حوزه علمیه خواهران در این خصوص را حائز اهمیت دانست.
تهیه و تنظیم یک‌صد جلسه آموزشی
وی درباره محصولات پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده، گفت: یکی از خروجی‌های قابل استفاده این مرکز برای والدین دانش‌آموزان، مربیان و روحانیون و شاغل در آموزش و پرورش، تهیه و تنظیم یک‌صد جلسه آموزشی تحت عنوان درس گفتار مطالعات زن و خانواده است که با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه تدوین شده و به نظر می‌رسد برای کارگاه‌های توانمندسازی معلمان پرورشی، روحانیون شاغل در آموزش و پرورش و نیز نشست‌های اولیاء و مربیان مفید و مثمر ثمر باشد.
تألیف کتاب جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده در ادامه به تدوین تحقیقاتی پیرامون جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی به قلم خود اشاره کرد و افزود: این کتاب می‌تواند یاری‌گر سیاستگزاران تعلیم و تربیت در ایجاد برنامه‌های تربیتی دختران دانش‌آموز باشد.
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد در ادامه به بررسی نسبت اهداف آموزشی دختر و پسر در آموزش و پرورش ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز آماده همکاری برای تکمیل و ترمیم بحث خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
حضور اندیشه‌ای حوزه در بستر تعلیم و تربیت
این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه به نحوه حضور روحانیون در عرصه فرهنگی متناسب نیاز اجتماعی خصوصا حمایت از کانون خانواده پرداخت و اظهار کرد: طبیعی است وقتی صحبت از همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش می‌شود، اکتفا کردن به حضور یک روحانی در مدارس جهت اقامه نماز نیست بلکه هر دو دستگاه باید زمینه حضور اندیشه‌ای حوزه را در بستر تعلیم و تربیت فراهم آورند.
وی گفت: باید بررسی شود، علل حذف برخی از دروس کتب آموزشی مانند تصمیم کبری و نظیر آن در مقطع ابتدایی و راهکارهای جبران و جایگزین این‌گونه درس‌ها که سبک زندگی را آموزش می‌داد چیست و سند تحول برای جبران و جایگزین متون آموزشی از این قبیل چه برنامه‌ای دارد.
بررسی فعالیت تربیتی مدارس غیر دولتی
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد در ادامه خواستار بررسی سبک فعالیت تربیتی در مدارس غیر دولتی و علل جذب دانش‌آموزان مذهبی و خروجی متربیان دانش‌‌محور و مشتاق کنکور شد و بیان کرد: به نظر می‌رسد علت غایی مدارس غیر دولتی با نگاه تربیت دینی برای جذب دانش‌آموزانی که ذاتا مذهبی هستند نبود، بلکه رسالت این‌گونه مدارس تربیت دانش‌آموزان و علاقمند کردن آنان به دستورات دینی با هر گرایش اجتماعی بود و این‌گونه مدارس زمانی موفق هستند که دانش‌آموزان را متدین تحویل دهند نه اینکه فقط متدینین را جذب کنند.
نیازهای دوران بلوغ دانش‌آموزان
وی به بررسی نحوه ورود آموزش و پرورش به نیازهای دوران بلوغ دانش‌آموزان متناسب با حمایت از کانون خانواده در نظام آموزش رسمی پرداخت و افزود: زمینه‌سازی نظام آموزشی در سند تحول جهت مشارکت تربیت دانش‌آموزان توسط والدین در منزل و دوره تکمیلی آن توسط معلمان در مدارس از مسائل حائز اهمیت و حساس است که باید کارشناسانه روی آن بحث شود.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام درودی خواستار برگزاری نشستی با روحانیون مؤسس مدارس غیر دولتی که در پاسخ‌گویی به نیازهای دوران بلوغ دانش‌آموزان موفق بوده‌اند با حضور رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده شد و ابراز امیدواری کرد که این نشست به‌زودی برگزار شود.
معاون امور استان‌های دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش همچنین ایجاد بستر جهت تولید مسئله در مباحث تربیتی جهت پژوهش کاربردی برای حمایت از کانون خانواده از مدرسه به جامعه را خواستار شد و گفت: مرکز تحقیقات زن و خانواده با توجه به پیشینه پژوهشی خود می‌تواند آموزش و پرورش را در این زمینه کمک کند.
وی اظهار کرد: استفاده از تحقیقات و پژوهش‌های روحانیون موفق شهر مقدس قم در بحث خانواده شاد و مشاوره‌های تربیت اسلامی نیز برای مرکز تحقیقات زن و خانواده می‌تواند سوژه‌های پژوهشی مناسبی را برای مرکز تحقیات احصا کند.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha