برخی به رهاسازی فضای مجازی اصرار دارند/ لزوم نظارت بر کتب حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3782458
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

برخی به رهاسازی فضای مجازی اصرار دارند/ لزوم نظارت بر کتب حوزه و دانشگاه

گروه معارف ـ مرجع تقلید شیعیان یکی از آسیب‎های مهم فضای مجازی را تریبون شدن این ابزار برای خودنمایی و ارائه مسائل و اعتقادات فرهنگی مخرب و... دانست و گفت: با این وجود برخی اصرار بر رهاسازی این فضا دارند.

امروز تریبون در فضای مجازی به دست همه افتاده استبه گزارش ایکنا از قم، آیت‎الله ناصر مکارم شیرازی امروز، 29 دی‌ماه در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: خدمات این شورا باید بیش از پیش برای مردم معرفی شود.

وی افزود: این گونه تصور می‎کنیم که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضامن اجرا ندارد؛ لذا با وجود اینکه مصوبات خوبی دارد به‌دلیل فقدان ضمانت قوی، اجرایی نمی‌شود؛ ولی نمی‌توان از حق گذشت که کشور امروز نیاز شدید به شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

وی بیان کرد: فعالیت‎های شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای مردم تبیین شود زیرا مصوبات شورا ضمانت اجرای قوی می‌خواهد و در انتها لازم است.

این مرجع تصریح کرد: کشور ما امروز در عرصه فرهنگی با مشکلات سنگینی مواجه است و دانشگاه‎های ما نیز امروز مشکلات بسیاری دارند؛ فضای مجازی نیز از دردهای بزرگ جامعه امروز است که به یک دردسر بزرگ نیز مبدل شده است.

وی با ذکر این مطلب که عده‎ای با وجود همه مشکلات فضای مجازی اصرار به رهاسازی این حوزه دارند، بیان کرد: تصمیماتی در این خصوص گرفته شد اما عمل نشد، درحالی که یکی از مهمترین مسائل همین است و اگر اصلاح نشود بسیاری از رشته‌ها پنبه می شود.

آیت‎الله مکارم‌شیرازی با بیان این مطلب که در گذشته تریبون در دست افراد خاص بود، افزود: با این وجود امروز فضای مجازی برای همه تریبون شده است؛ مثلاً همین فردی که اخیراً خلع لباس شد، در فضای مجازی یک میلیون و 200 هزار دنبال‌کننده داشته است.

وی تصریح کرد: نظارت در‌خصوص دانشگاه‎ها نیز باید از مجاری خاصی انجام شود که شامل نظارت در بخش کتب، اساتید و برنامه است؛ گاهی برخی کتب در دانشگاه‌ها تدریس می شود که اصلا نباید چنین شود مثلاً برخی کتب در دانشگاه‎های ما تدریس می‌شود که مسائل خلاف اصول و فروع دین در آن دیده می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: بخشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید روی کتب نظارت داشته باشد؛ همچنین بخشی برای نظارت بر کتاب‌های آموزش و پرورش نیاز است؛ نظارت کلی کافی نیست و باید جزء به جزء کتب بررسی شود. در حوزه هم گاهی در یک هفته 20 عنوان کتاب جدید می‌آید که آن هم نیاز به نظارت دارد.

انتهای پیام

captcha