«هنر مقاومت» جشنواره‌ای مردم‌محور است
کد خبر: 3782538
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱

«هنر مقاومت» جشنواره‌ای مردم‌محور است

گروه هنر ــ کاربردی شدن جشنواره هنری مقاومت یکی از اهداف جشنواره است به همین جهت فایل هریک از آثار را با کیفیت بالا در سایت «هنر مقاومت» برای علاقه‌مندان بارگذاری کرده‌ایم تا مخاطبان از آن‌ها استفاده کنند و جشنواره به مقصود خود یعنی مردم محور بودن نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست رسانه‌ای پنجمن جشنواره «هنر مقاومت» پیش از ظهر امروز، شنبه 29 دی‌ماه، با حضور مسعود نجابتی، دبیر این جشنواره، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر بخش کارتون و کاریکاتور این رویداد هنری در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست نجابتی به ایراد سخن پرداخت و گفت: اهداف این جشنواره در نشست قبل تشریح شد و در این نشست باید به این نکته اشاره شود که آیا توانسته‌‎ایم به این اهداف دست پیدا کنیم یا نه؟ که البته با توجه به استقبال چشمگیر هنرمندان از بخش‌های مختلف آن به یکی از اهداف مهم خود در این جشنواره یعنی حضور پُرشور هنرمندان دست پیدا کنیم.

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در ادامه گفت: از جمله مسائل مختلفی که در این دوره از جشنواره بر روی آن متمرکز شدیم رویش‌های هنر انقلاب است یعنی توجه به استعدادهای نو و جوان در حوزه هنر انقلاب که در این راستا 20 کارگاه  برپا کردیم که در این زمینه نیز حوزه هنری، بسیج هنرمندان و برخی دیگر از نهادها و سازمان‌ها همکاری داشتند و باید بگوییم که کارگاه‌ها با توجه به اینکه در برخی از شهرها برای نخستین‌بار صورت می‌گرفت، اتفاق خوب و مطلوبی بود.

وی با اشاره به اینکه تا دو هفته پیش هم شاهد برپایی کارگاه گرافیک متحرک بودیم ادامه داد: برخی از این 20 کارگاه‌ به دلیل استقبال و علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان سه روزه برگزار شد و البته قصد داشتیم که این نشست را زودتر برگزار کنیم اما به دلیل استقبال خوب هنرمندان مهلت ارسال آثار را تمدید کردیم که این مسئله منجر شد که زمان این نشست هم به تعویق بیفتد.

نجابتی افزود: یکی دیگر از کارهایی که ما آن را به انجام رساندیم و از جمله اهداف این جشنواره محسوب می‌شود معرفی رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی است، با وجود آنکه اغلب در طول زندگی با مظاهری از رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی مواجه هستیم اما کمتر نسبت به آن‌ها شناخت داشته و نسبت به جزئیات آن اطلاعاتی داریم که به این منظور در یک اقدام 16 برنامه تلویزیونی 45 دقیقه‌ای تدارک دیده‌ایم که در ایام دهه فجر با نام «نقطه» از رسانه ملی پخش خواهد شد.

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح تأکید کرد: آئین افتتاحیه این جشنواره 4 بهمن‌ماه در سالن شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد و آئین اختتامیه این جشنواره 24 بهمن‌ماه برگزار می‌شود که در آن از 6 تن از مفاخر هنر انقلاب اسلامی نیز تجلیل خواهد شد.

دبیر پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» ادامه داد: از آنجا که تأکید ما در این دوره از جشنواره کاربردی شدن آثار هنری است که در این رویداد شرکت داده‌اند، لذا فایل هر یک از آثار این جشنواره را با کیفیت بالا در سایت هنر مقاومت برای استفاده عموم علاقه‌مندان بارگذاری کرده‌ایم و اساساً در نظر داریم با این اقدام آثار جشنواره را از اکران صرفاً نگارخانه‌ای خارج و جنبه‌ای کاربردی‌تر به آن‌ها ببخشیم چرا که اعتقاد داریم جشنواره باید مردم محور باشد.

نجابتی گفت: شورای سیاست‌گذاری جشنواره اصولاً  تأکید بر کیفیت آثار داشته و دارد و حتی در داوری‌ها نیز بسیار سختگیر بوده‌ایم چرا که سطح توقع مردم نسبت به آثار هنری بالا رفته است و البته برنامه‌ای نیز داریم که بخشی از این محصولات موارد استفاده دیگری همچون لباس، لوازم‌التحریر و مصارف خانگی نیز داشته باشد و لذا در این راستا به همکاری سازمان و نهادهای فرهنگی مرتبط نیز نیازمندیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که با وجود بین‌المللی برگزار نشدن این جشنواره آیا تمهیدی برای اکران آثار آن در برخی از کشورهای منطقه که با مقوله مقاومت سر و کار دارند، اندیشیده‌اید گفت: نوسانات قیمت ارز، موجب شد که این جشنواره را بین‌المللی برگزار نکنیم، هر چند که ما در این دوره از جشنواره به موضوعاتی اشاره داشته و داریم که بیشتر مصرف داخلی داشته‌اند همچون بحث دست‌اندازی به بیت‌المال، ساده‌زیستی و نفی اشرافی‌گری که تصور می‌کنم چندان وجهه و کاربردی بین‌المللی نداشته باشند.

نجابتی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر اینکه بخش پژوهشی این جشنواره که مرحوم احمدرضا دالوند آن را مدیریت می‌کرد به چه سرنوشتی دچار شد، گفت: تا زمانی که ایشان در قید حیات بود گویا کارهای این بخش پیشرفت 70 درصدی داشت که البته مدارکی در این زمینه هم البته به شکل پراکنده وجود دارد که خانواده آن مرحوم باید آن‌ها را به دبیرخانه تحویل دهد. به هر حال پس از پایان بخش اجرایی جشنواره، با مشارکت برخی پژوهشگران در حوزه فرهنگ و هنر سعی در هدفمند‌سازی این روند پژوهشی خواهیم داشت که در نهایت در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید.

این گزارش حاکی است، سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر اجرایی پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: 5091 اثر در بخش‌های گوناگون جشنواره از یک هزار و 425 هنرمند به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که سهم عکس و پوستر در میان آثار رسیده از همه حوزه‌‎ها بیشتر بود.

وی ادامه داد: استان تهران با 1059 اثر از 216 هنرمند، استان خراسان رضوی با 483 اثر از 106 هنرمند و استان اصفهان با 383 اثر از 102 هنرمند، رتبه‌های اول تا سوم ارسال آثار به این دوره از جشنواره را از آن خود کردند.

این هنرمند کاریکاتوریست تصریح کرد: با توجه به مسئول‌محور بودن جشنواره شاهد حضور چشمگیر بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به منظور مشارکت در امور اجرایی این جشنواره  هستیم که آثار با مساعدت آن‌ها در مراکز استانی به اکران درخواهد آمد و البته همانطور که اشاره شد از 4 بهمن‌ماه همزمان با افتتاحیه، فایل همه آثار با کیفیت خوب در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

دبیر بخش کارتون و کاریکاتور پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ادامه افزود: حضور چشمگیر هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست در این دوره از جشنواره اتفاق مهمی است که در مجموع 198 اثر در این بخش شرکت کردند و البته 40 کاریکاتور از این تعداد مربوط به 40 شخصیت منفوری خواهد بود که اقدامات آن‌ها در طول این چهار دهه برضد انقلاب و آرمان‌های آن بوده است.

شجاعی طباطبایی با اشاره به دایر شدن نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره در سالن شماره 2 مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سهم هر بخش از آثار اکران شده در این نمایشگاه به این شرح است: پوستر؛ 84 اثر، نقاشی دیجیتال؛ 51 اثر، تایپوگرافی؛ 67 اثر، عکس؛ 114 اثر، تصویرسازی؛ 80 اثر، مارتون؛ 198 اثر، طراحی صنعتی؛ 64 اثر و البته با توجه به اینکه داوری آثار گرافیک متحرک به پایان نرسیده است، تعدادی نیز از این بخش به مجموعه آمار اضافه خواهد شد.

همچنین در ادامه این نشست، مسیحا ربیعی؛ تولید کننده 16 برنامه تلویزیونی جشنواره «هنر مقاومت» در مورد مختصات این برنامه در ایام جشنواره و تأکید بر جنبه کاربردی هر یک از رشته‌های هنرهای تجسمی به منظور معرفی آن‌ها به مردم توضیحاتی ایراد کرد و در پایان نیز از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

 یادآور می‌شود، پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» به دبیری مسعود نجابتی در بخش‌های پوستر و تبلیغات شهری، تایپوگرافی، عکاسی، گرافیک متحرک، پرچم و کتیبه، کارتون، تصویرسازی، نقاشی، طراحی صنعتی، مفاخر هنر انقلاب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha