مقاومت اجتناب‌ناپذیر فیلم فجر در مقابل انیمیشن
کد خبر: 3782637
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

مقاومت اجتناب‌ناپذیر فیلم فجر در مقابل انیمیشن

یک کارگردان انیمیشن معتقد است: جشنواره فیلم فجر به جشنواره فیلم بودن شهرت دارد و بهتر این است که در بخش انیمیشن به "فیلم انیمیشن" جایزه داده شود و در این جشنواره خیلی تخصصی به آن پرداخته نشود.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: محسن عنایتی - کارگردان انیمیشن «بنیامین» - که یکی از سه انیمیشن برگزیده سی و هفتمین جشنواره فجر است، درباره جایگاه انیمیشن در"فجر" به ایسنا گفت: در سال‌های اخیر مقاومت جشنواره فجر در مقابل کیفیت انیمیشن‌ها و پذیرفتن آن‌ها اجتناب ناپذیر بوده است. همچنین در نظر گرفتن جایزه برای بخش انیمیشن اتفاق خوبی است، اما باید دید ترکیب داوری و سیاست‌هایی که برای جایزه دادن وجود دارد، چگونه است.

او با بیان اینکه "امسال بخش انیمیشن به صورت جداگانه داوری می‌شود" افزود: جشنواره فجر به جشنواره "فیلم بودن" شهرت دارد و به نظرم اگر به فیلم انیمیشن جایزه دهند، خیلی بهتر از این است که به آن تخصصی پرداخته شود.

این کارگردان با اشاره به اینکه "انیمیشن در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته است" ادامه داد: برای مثال انیمیشن «فیل‌شاه» که پارسال دیدیم از نظر فنی و تکنیکی سطح بسیار بالایی داشت، البته مشکلات فیلم‌نامه نویسی داشت که همه فیلم‌های ما این مشکل را دارند.

محسن عنایتی درباه دغدغه‌های ساخت انیمیشن بیان کرد: مدت زمان ساخت انیمیشن طولانی است، همچنین به تعداد نفرات بالا نیازمند است، بنابراین هزینه‌های این کار نیز خیلی بیشتر از فیلم‌های زنده است. مسئولین هم علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در بخش انیمیشن ندارند.

او ادامه داد: در عین حال ما هم علاقه‌ای نداریم پول دولتی وارد کارمان شود، چرا که پول دولتی، سفارش کاری را هم به دنبال دارد و موجب می‌شود آن چیزی که می‌خواهیم را نتوانیم بسازیم. اگر مسئولین در پخش فیلم به ما کمک کنند تا سرمایه ما بازگردد، با همان پول می‌توانیم به مسیر فیلم‌سازی ادامه دهیم. چرا که در انیمیشن به بازگشت پول خیلی امید است. درباره «بنیامین» نیز خیلی امیدواریم که مخاطبان زیادی را جذب کند.

این کارگردان درباره انیمیشن «بنیامین» گفت: پرسه تولید «بنیامین» حدودا دو سال طول کشید. روی فیلم‌نامه آن خیلی دقیق و با جزئیات کار شد. با برنامه‌ریزی پیش رفتیم، همچنین از نظر مخاطب شناسی رو فیلم کار کردیم و گستره زیادی از بازه سنی دارد.

او با بیان اینکه علاوه بر کودک و نوجوان بزرگسالان نیز با «بنیامین» ارتباط برقرار می‌کنند و این موضوع را در اکران‌های خصوصی مشاهده کردیم" افزود: در این انیمیشن سعی کردیم از الگوهای فیلمنامه نویسی به سبک دیزنی و دریم ورکز که  شرکت‌های بزرگ انیمیشن سازی هالیوود هستند، استفاده کنیم. چون ما به دنبال مخاطب هستیم بنابراین باید قصه تعریف کنیم و برای قصه تعریف کردن بهترین الگو این شرکت‌ها هستند. ما معتقدیم جذاب‌ترین انیمیشن در ایران است و خیلی خوش ساخت و روان است.

این انیمیشن به تهیه کنندگی  مصطفی حسن آبادی است و صدابرداری این اثر بر عهده آندری موکریتسکی بوده و صداگذاری را فرشید جلیلی نژاد انجام داده است.

چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری، مریم شیرزاد و ... در این انیمیشن صداپیشگی می‌کنند.

مدیریت دوبلاژ این فیلم برعهده امیر زند و موسیقی «بنیامین» هم توسط بهزاد عبدی ساخته و توسط ارکستر ویرتوزهای کیف در اوکراین اجرا شده است.

انتهای پیام

captcha