زیادی فالوور به کسی رفعت نمی‌دهد/ مهمترین اصل حضور روحانیت در فضای مجازی
کد خبر: 3782939
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در گفت‌وگو با ایکنا:

زیادی فالوور به کسی رفعت نمی‌دهد/ مهمترین اصل حضور روحانیت در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به اینکه درک عمیق معارف دینی و روح طلبگی از مهم‌ترین اصول حضور در فضای مجازی برای روحانیون است، اظهار کرد: صرف داشتن فالوور نمی‌تواند تعیین‌کننده مقام و رفعت افراد در فضای حقیقی و مجازی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا؛ در خصوص لزوم حضور روحانیت در فضای مجازی و چالش‌های تبلیغ در این فضا گفت: امروز با توجه به تبدیل شدن فضای مجازی به فضایی کاربرمحور، روحانیون هم با عناوین و فعالیت‌های گوناگون در این فضا حاضر هستند و به تبلیغ و تبیین دین می‌پردازند؛ لذا اساس استفاده از فضای مجازی به عنوان یک رسانه ضمن اینکه از ضروریات فعالیت روحانیون در این عرصه است، می‌تواند برای تبلیغ و تبیین مبانی دینی و قرآنی هم اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغ دین در این فضا نوعی مجاهدت است، ادامه داد: روحانیت امروز همان رسالتی که در فضای حقیقی دار‌د را در باید فضای مجازی هم داشته باشد. در این فضا به دلیل شرایط و امکانش هر مبلغ و طلبه می‌تواند بدون صرف هزینه، تعدادی مخاطب را جذب کند و به تبلیغ دین بپردازد. در صورتی که طلاب، روحانیون و مبلغین با جریان‌ها و تکنولوژی امروزی آشنا باشند، حضور آن‌ها در این فضا می‌توانند به نشر توحید، اخلاق اسلامی و تبلیغ در این زمینه منجر شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امروز قشر روحانیت در فضای مجازی، مانند تمامی اقشار جامعه، حضور دارند و حضور روحانیون در این فضا تفاوت چندانی با غیرروحانی ندارد. روحانیت زمانی که به عرصه مجازی وارد می‌شود همانند بقیه افراد است، اما با این تفاوت که مسئولیت خاص خودش را دارد.
 
حضور میان مردم از ذاتیات روحانیت است
حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه برای حضور روحانیت در این فضا، باز هم همان دلیل اولیه یعنی بداهت حضور روحانیت در یک محیط تبلیغی به خاطر وظیفه ذاتی آن‌ها باقی است، اما دلیل دیگری نیز اضافه شده، اظهار کرد: وب متعارف مجموعه‌ای از سایت‌ها بود، اما وب ۲ مجموعه‌ای از آدم‌هاست؛ آن‌هم جوامعی عظیم از انسان‌ها که در هیچ قالب دیگری با این ابعاد در تاریخ بشر گرد هم نیامده بودند؛ لذا حضور میان مردم از ذاتیات روحانیت است و حالا مردم اینجا هستند.

همانطور که روحانیت دامنه گسترده‌ای در مجلس، جهاد سازندگی و ارتش دارد، در لایه ملی هم باید همانند این‌ها در صحنه واقعیت حضور پیدا کند و در صحنه مجازی هم باشد، هرچند مقام معظم رهبری با نگاه آینده‌نگرانه در این فضا حضور پیدا کرده‌اند و اقداماتی داشته‌اند که موجب بیداری اسلامی شد.

وی در خصوص عملکرد برخی روحانیون سلبریتی در فضای مجازی، که اخیراً هم اخبار آن‌ها حواشی خاصی را به‌ دنبال داشته است، گفت: دو گزاره در مورد این مسئله داریم؛ قدم اول از سوی تولیدکننده محتواست که باید الزاماتی را در زمینه‌های علمی، اخلاقی، روشی، تکنیکی، فقهی و مانند آن داشته باشد. اگر هرکدام از این تولیدکنندگان محتوای این الزامات را رعایت کنند، کسی مخالفتی با آن‌ها نخواهد داشت، اما می‌بینیم اگر کسی در حیطه غیرتخصصی خودش در این فضا فعالیت کند، همه مردم متعرض می‌شوند و از او مطالبه می‌کنند که چرا وارد حوزه غیرمرتبط با خودش شده است. لذا باید این موارد را رعایت کنند. از طرف کاربر هم همین طور است.
 
هرکسی که فالوور زیادتری داشته باشد غرور بیشتری دارد
حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه متأسفانه امروز هرکسی که فالوور زیادتری داشته باشد احساس غرور بیشتری دارد، اظهار کرد: این مورد نمی‌تواند اثبات کند که رفعت مقام و منزلت به فرد می‌دهد؛ چه بسا اینکه دنبال‌کننده به دلیل دیگری مراجعه کرده است. مثلاً می‌تواند منتقد او و پیگر مطالبش باشد. لذا صرف اینکه کسی فالوور داشته باشد نمی‌تواند تعیین‌کننده مقام و رفعت فرد باشد و یا آن را با تعداد فالوورهایش بالا و پایین بیاورد.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش در این حوزه ضروری است و الزاماتی از جانب شخصی که پردازش اطلاعات می‌کند هم ضروری است و کاربر هم باید این الزامات را رعایت کند گفت: صرف حضور در این فضا به تنهایی نمی‌تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. نحوه حضور، نحوه ابراز و نحوه اظهار و جهت‌دهی اجتماعی به افراد هم باید لحاظ شود و همه این‌ها عواید خودش را دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه در خصوص آموزش‌هایی که در این حوزه داده شده خلأهایی داریم و باید در این خصوص کار کنیم، اظهار کرد: طلاب عزیز باید به این موارد دل بسپارند و به این جهاد فرهنگی و سبک زندگی جدید توجه کنند و با توجه به این ضرورت‌ها وارد آن شوند.

وی با بیان اینکه درک عمق معارف دینی و روح طلبگی ضمن داشتن شناخت عمیق و آشنایی با تحولات تکنولوژیک از مهم‌ترین اصول حضور در عرصه مجازی برای روحانیون است، گفت: نبود این درک باعث می‌شود که افراد در این فضای غبار‌آلود گمراه شوند، اما اگر این درک در فرد باشد، می‌تواند در مقابل سیل شبهه‌ها و بدگمانی‌ها بایستد و از این اقیانوس انسانی مخاطبان تشنه حق را با قلاب علم و تقوا صید کند و به ساحل معرفت آورد. همچنین مبانی مفهومی محیط‌های کاربرمحور را بشناسد و با ویژگی‌های فنی آن‌ها آشنا باشد. همچنین، از کاربری ابزار‌های نرم‌افزاری مورد نیاز برای تبلیغ دیجیتال آگاه باشد و مخاطب و عرف را بشناسد.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha