جدیدترین شماره از فصلنامه «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» منتشر شد
کد خبر: 3782987
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

جدیدترین شماره از فصلنامه «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» منتشر شد

گروه اندیشه ــ دومین شماره از دوره دهم فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی به صاحب امتیازی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مدیرمسئولی حسین میرزایی و سردبیری عباس منوچهری به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی مقالاتی با عناوین «استعاره و میان‌رشتگی؛ بیان موارد کاربستِ استعاره‌ها در پژوهش میان‌رشته‌ای» به قلم قاسم درزی؛ «بررسی و تحلیل انگیزه‌ها، میزان، و عوامل تأثیرگذار بر استفادۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از شبکه‌های اجتماعی علمی در دانشگاه تبریز» نوشته رسول زوارقی، افشین حمدی‌پور و فیروزه قاسمی‌زاده؛ «ضرورت توجه به «بین رشته‌ای‌‌ها» در نظام‌های رده‌بندی علم و منابع کتابخانه‌ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی» تالیف مظفر چشمه سهرابی و فاطمه زرمهر منتشر شده است.

همچنین مقالات «میدان آموزش به‌مثابه وابسته کارکردی غیرقابل اعتنا: مورد مطالعه، تحلیل جایگاه میدان آموزش ایران در میدان قدرت» نوشته فردین محمدی، محسن نوغانی، مهدی کرمانی و کمال خالق‌پناه؛ «ارزیابی دوگانه‌های علوم سخت/نرم و رشته/میان‌رشته‌ای براساس عنوان مقالات علمی ‌ـ ‌پژوهشی فارسی و آی‌اس‌آی انگلیسی» تالیف علی رضاقلی‌فامیان؛ «مقایسه طرز تلقی استادان دوره‌های زبان انگلیسی تخصصی و عمومی از دانش و مهارت‌های خود در دو سیستم آموزشی از راه دور و حضوری» نوشته راضیه ربانی‌یکتا و «چارچوب سیاست فرهنگی بین‌المللی‌شدن آموزش عالی در ایران؛ پژوهشی آمیخته» به قلم محمد نیک‌بین، غلامرضا ذاکرصالحی، رضا ماحوزی نیز از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره هستند.

استعاره و میان‌رشتگی

در چکیده مقاله «استعاره و میان‌رشتگی؛ بیان موارد کاربستِ استعاره‌ها در پژوهش میان‌رشته‌ای» می‌خوانیم «تشبیه و استعاره، از صنایعِ مهم ادبی محسوب می‌‍شوند که در تبیین و رفع ابهام از مفاهیم مبهم و پیچیده نقشی مهمی دارد. گرچه استعاره‍‌ها بیشتر در زمره صنایع ادبی به‌ حساب می‌آیند و ابعادِ زیبایی‌شناختیِ آن‌ها شناخته‌شده‌تر است، اما در دوره مدرن توانسته‌اند راه خود را به دنیای علم نیز باز نمایند و نقشی تأثیرگذار در اکتشافاتِ برجسته علمی در دوران معاصر داشته باشند. با توجه به اهمیتِ مقولۀ «پیچیدگی» در مطالعاتِ میان‌رشته‌ای و نقشِ بسزایِ استعاره‌ها در تبیین و پرده برداشتن از پیچیدگیِ امور، می‌توان از استعاره‌ها در مواضع مختلفی در پژوهش میان‌رشته‌ای استفاده کرد. چهار کاربستِ اصلیِ استعاره‌ها در مطالعاتِ میان‌رشته‌ای عبارت‌اند از: 1) تبیین معنای عمومی و کلّی از میان‌رشتگی؛ 2) تعیین کیفیتِ تعاملِ رشته‌ها با یکدیگر؛ 3) تعیین نحوۀ برقراری دیالوگ و گفت‌وگو میانِ رشته‌های مختلف؛ و 4) کمک به استخراج مسائل میان‌رشته‌ای و برنامۀ تحقیقاتی. بر این اساس و در قالبِ این چهار کاربستِ اصلی به بیان و توضیح 6 استعارۀ رایج در میان‌رشته‌ای خواهیم پرداخت. این 6 استعاره عبارت‌اند از: مرزگذری، پُل‍سازی، بازسازی، مجمع‌الجزایر، دوزبانگی، و نگاشت».

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اصل مقالات می‌‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام

 

 

captcha