نقبی بر کتاب «محمد(ص)» اثر کارن آرمسترانگ
کد خبر: 3783025
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

نقبی بر کتاب «محمد(ص)» اثر کارن آرمسترانگ

گروه معارف ـ کارن آرمسترانگ، نویسنده و پژوهشگر انگلیسی کتابی با عنوان محمد(زندگی‌نامه پیامبر) به رشته تحریر درآورده است. نویسنده کتاب اگرچه مسلمان نیست، ولی اطلاعات نسبتاً خوب، نگاهی جامع و فراخ‌گستر از اسلام دارد.

نقبی بر کتاب محمد(ص) اثر کارن آرمسترانگ

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی از پژوهشگران دینی درباره کتاب «محمد(ص)» اثر کارن آرمسترانگ نوشته است: اندیشمندان غربی درباره شخصیت، تفکرات و دیدگاه‌های پیامبر اسلام(ص) کتاب‌ها و مقالات متعددی را نگاشته‌اند و از منظرهای گوناگون به پیامبر خاتم(ص) نظر کرده‌اند. در این میان نویسنده و پژوهشگر انگلیسی کارن آرمسترانگ نیز کتابی با عنوان محمد(زندگی نامه پیابر) در سال1991م. به رشته تحریر درآورده است. ایشان در حوزه دین‌شناسی تطبیقی صاحب بیش از ده‌ها کتاب و مقاله است که از آن جمله می‌توان به «کتاب دوازده گام به سوی زندگانی مهربانی» و «تاریخ خدا باوری» اشاره کرد.
نویسنده کتاب اگرچه مسلمان نیست، ولی اطلاعات نسبتاً خوب، نگاهی جامع و فراخ‌گستر از اسلام دارد. آنچه مشهود است بیانگر عدم دسترسی او به اطلاعات عمیق درباره شیعیان، دیدگاه‌ها و تفکرات آن‌‌ها است. وی هدف اصلی خویش را از نگارش کتاب زندگینامه پیامبر(ص)، پاسخی به کتاب آیات شیطانی سلمان رشیدی می‌داند. به نظر او محمد(ص) اگرچه مرد جهاد هم بود ولی یک صلح طلب واقعی بود؛ زیرا جان، اعتقاد و یاران نزدیک خود را در جریان صلح مکه گرو گذاشت؛ تا این اتحاد بدون خونریزی به انجام رسد.
کارن آرمسترانگ آرا و اندیشه‌های خود را متأثر از ویلفرد کانت ول اسمیت، محقق و اندیشمند کانادایی(1956م) می‌داند. آنچنانکه او می‌گوید:«آنچه قرآن می‌طلبد فقط تلاش برای ایجاد جامعه‌ای برابر و به دور از تعصبات طبقاتی است که قشر آسیب پذیرآن به درستی و امنیت بتوانند درآن زندگی نمایند؛ این زیر بنای پیام قرآن است».
نگاه این دسته از محققان و اندیشمندان غربی نگاهی برای ایجاد تعامل، شناخت بیش‌تر و پذیرش نظرات طرفین است که می‌تواند برای شناخت و آگاهی بخشی مؤثر و کارآمد باشد. در این نگاه هر دو طرف مسلمان و غیر مسلمان باید برای آشنایی طرف مقابل تلاش کرده و از منظر او به مسائل نظر افکند تا نگاهی واقعبینانه برای او حاصل شود. از این‌ رو، این گروه معتقدند همان‌گونه که مسلمانان در آغاز اسلام، مسیحیان را در قالب اهل کتاب پذیرفتند؛ امروز هم مسیحیان باید در غرب پذیرای مسلمانان بوده و فهم درستی از آنان داشته باشند.
انتهای پیام 

captcha