تدوین سند راهبردی فرهنگی دانشگاه پیام‌‌ نور کرمان
کد خبر: 3783029
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷

تدوین سند راهبردی فرهنگی دانشگاه پیام‌‌ نور کرمان

گروه فرهنگی - سرپرست دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان از تدوین سند راهبردی فرهنگی در پیام‌نور خبر داد و گفت: هدف این است که برنامه‌های فرهنگی دانشگاه هدف‌دار و جهت‌دار شوند.

به گزارش ایکنا از کرمان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور استان کرمان، حجت‌الاسلام محمدعلی پورمحی‌آبادی، سرپرست دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان دیروز دوشنبه، 1 بهمن تدوین سند راهبردی فرهنگی را اولویت برنامه‌های نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان عنوان کرد و گفت: به لحاظ اینکه اولویت برنامه‌های نهاد بحث راهبری فرهنگی است، تصمیم بر این گرفته شده که در آینده نزدیک سند راهبری فرهنگی در دانشگاه پیام‌نور تدوین شود.
وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها امروزه متاسفانه شاهد برخی از آفات هستیم که یکی از آنها عدم تناسب برنامه‌ها با نیازهای مخاطبان در دانشگاه‌ها است، افزود: در بعضی از دانشگاه‌ها نیازهای مخاطبان در حوزه فرهنگی توجه داده نمی‌شود و برنامه‌ها و فعالیت‌ها متناسب با آنها نیست.
حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی دومین آفت در برنامه‌های فرهنگی برخی دانشگاه‌ها را عدم توجه به به آسیب‌های موجود در جامعه دانست و بیان کرد: جامعه کنونی ما با آسیب‌های زیادی روبه‌رو است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات خودشان بر بررسی و رفع آن‌ها تاکید دارند، اما برنامه‌هایی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود که توجه به آسیب‌ها ندارند، لذا در جهت رفع و یا پیشگیری از آسیب‌ها برنامه‌ها تدوین نشده است.
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان کرمان تصریح کرد: سومین آفت در برنامه‌ریزی برخی ازدانشگاه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی این است که به سمت مدیریت صِرف حرکت کرده‌ایم و نگاه رهبری و رهبر بودن در فعالیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.
حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه‌ای ارائه دهیم که فقط سطح دانشگاه یا پیشرفت سازمان و مجموعه را ببینم در حالی که به مخاطب توجه نشده است، این نگاه مدیریتی صرف است، در حالی که اگر در کنار این مدیریت، نگاه رهبری و راهبری به فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم باید مخاطبان هم برای ما اولویت به شمار بروند.
وی نگاه صرف مدیریتی و عدم توجه به مسئله رهبری در فعالیت‌های فرهنگی را از آفات گریبانگیر شده برخی از متولیان حوزه فرهنگی دانست و گفت: به همین علت تصمیم به تدوین سند راهبری فرهنگی در دانشگاه پیام‌نور گرفته شد که در ابتدای امر نیاز به تعریف ساعت‌های آموزشی برای متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها است.
پورمحی‌آبادی اظهارکرد: با توجه به نگاه درست مسؤولان امر، حمایت همه‌جانبه ریاست دانشگاه و توجه به این امر توسط مدیر فرهنگی دانشگاه پیام‌نور استان کرمان، دوره‌هایی جهت آموزش تدوین کردند که به سمت سند راهبردی فرهنگی پیش رویم.
وی به حمایت‌های مسئولان برای تدوین سند راهبردی فرهنگی دانشگاه پیام‌نور استان کرمان اشاره کرد و گفت: قرار است با حضور دوستان نهاد رهبری دوره‌های آموزشی را برای مجموعه‌های فرهنگی واحدهای پیام‌نور استان داشته باشیم و به سمت تدوین سند برویم و از مهر سال آینده فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه متناسب با سندی که تدوین و نیازی که در واحدها و مخاطبان دیده شده است، پیش رود.
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان تدوین سند راهبردی فرهنگی را با در نظر گرفتن سه گروه مخاطبان دانشگاه شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان دانست و گافزود: از طرفی آسیب‌ها باید شناسایی شوند و متناسب با آن برنامه‌ریزی صورت گیرد و از سویی چشم‌اندازی را در حوزه فرهنگی برای آینده باید تعریف کنیم که لازمه فعالیت‌های فرهنگی است.
حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی به دست آوردن شاخص‌های اندازه‌گیری جهت رصد برنامه‌های فرهنگی مراکز را از محاسن تدوین سند راهبردی فرهنگی دانشگاه پیام‌‌نور برشمرد و گفت: حُسن دیگر این سند، تخصیص بودجه‌های فعالیت‌های فرهنگی متناسب با اولویت‌های مراکز و واحدهای دانشگاهی است.
وی تصریح کرد: با تدوین این سند اولویت‌های برنامه‌ای دانشگاه نیز در مراکز و واحدهای تابعه آن مشخص می‌شود و عامل پیشگیرانه‌ای برای آسیب‌ها و آفات فعالیت‌های فرهنگی پیام نور خواهند بود.
حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی گفت: هدف دانشگاه این است که برنامه‌های فرهنگی هدف‌دار و جهت‌دار شوند و با تعریف یک چشم‌انداز و با یک نگاه به سمت هدف واحد گام برداریم.
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان اظهارکرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که امروز در جامعه وجود دارد، حوزه‌های فرهنگی هم از این مشکل مصون نماندند و دچار کمبود هستیم.
حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی بیان کرد: در فعالیت‌های راهبری فرهنگ قائل به این هستیم که مدیریت راهبری فرهنگ به معنای انجام برنامه‌های فرهنگی زیادی با بودجه کم است و به سمت استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان می‌رویم و این مسئله بخش اعظم کمبود بودجه ما را جبران می‌کند.
وی با بیان اینکه تدوین سند راهبردی فرهنگی بیشتر تاکید بر شناخت محیط داخلی دانشگا‌ه‌ است، تصریح کرد: اینکه سیستمی از بیرون، برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه را داشته باشد به دلیل عدم شناخت کافی از محیط دانشگاه مشکل‌ساز می‌شود.
حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی گفت: در تدوین سند راهبردی دانشگاه پیام‌نور نظرخواهی از سایر ارگان‌ها خواهیم داشت، اما به این معنا نیست که ارگان‌های دیگر بخواهند در تدوین سند ورود کنند چون بخش کوچکی از این سند مربوط به ارگان‌ها است که آن هم به شکل استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها می‌شود.
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان تأکید کرد: در راستای تدوین سند، پرسشنامه‌هایی جهت نیازسنجی‌ها تهیه شده که به سمت قالب‌هایی نو برای نسل جوان و با جذابیت بیشتر برویم.
انتهای پیام

captcha