نقش منفی انصار در غصب خلافت علوی
کد خبر: 3783084
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
‌رجبی‌دوانی تبیین کرد:

نقش منفی انصار در غصب خلافت علوی

گروه فرهنگی ـ یک پژوهشگر تاریخ گفت: شهید صدر مسئله غصب خلافت را متوجه دو خلیفه اول نمی‌کند بلکه خیانت انصار را به‌عنوان عاملی در این بخش مطرح می‌کند؛ در واقع انصار با نادیده گرفتن حضرت علی(ع) از اجرای حق جلوگیری می‌کنند.

نقش منفی انصار در غصب خلافت علویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ‌محمدحسین رجبی‌دوانی، ‌ پژوهشگر تاریخ شب گذشته، 30 دی‌ماه در نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» اظهار کرد: شهید صدر علامه‌ای کم‌نظیر و عالمی نامی در حوزه‌های مختلف بود و در هر بحث موارد دقیقی را بیان می‌کرد. اثر ایشان با عنوان «امامان شیعه، پاسداران حریم اسلام» نیز نگاه جدیدی به دوران ائمه(ع) دارد و شبیه به این نگاه را رهبر انقلاب نیز در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» ارائه کرده است.
وی افزود: راجع به سرگذشت فدک در تاریخ آثار زیادی نگاشته شده اما کتاب «فدک در تاریخ» شهید صدر صرفاً برای بیان یک بحث تاریخی ارائه نشده بلکه در قضاوت تاریخ بحث می‌کند؛ بحثی جامع که در آن پیوندی بین سقیفه و فدک ارائه می‌کند.

نگاه پژوهشی شهید صدر
این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: شهید صدر بدون حب و بغض و با نگاهی بسیار دقیق استنادات پژوهشی را ارائه می‌کند که برای هر گرایش و مذهبی عالمانه است و کسی نمی‌تواند برای رد به مبانی این کتاب نقدی بیاورد زیرا رد این اثر رد کردن عقل و فکر است.
وی اظهار کرد: شهید صدر در رابطه با غصب خلافت علوی می‌گوید این عمل هیچ پشتوانه شرعی نداشته و به اسلام ضربه زده است. در واقع حضرت زهرا(س) یک نوع انقلاب و حرکت نو آغاز کرد و با کار خود حقیقت مسیر اهل بیت(ع) را تبیین کرد.
رجبی‌دوانی با بیان اینکه این اثر نبوغ شهید صدر را می‌رساند، اضافه کرد: تلاش شهید صدر بر این بود تا حول بحث فدک، خلافت غصب شده امیر‌مؤمنان(ع) را بازخواست کند و اسلام را به مسیر حقیقی خود بازگرداند.
وی ادامه داد: آیت‌الله صدر عالمانه در رابطه با ولایت حضرت علی(ع) سخن می‌گوید و به نگاه منفی نسبت به جوان بودن امیرالمؤمنین(ع) برای خلافت، ایشان نقد می‌کند و می‌گوید چگونه می‌توان کسی را به‌عنوان خلیفه قبول کرد که گذشته خود را در شرک گذرانده است اما علی(ع) هیچگاه در برابر شرک کرنش نکرد.
رجبی‌دوانی با اشاره به راهبرد انقلابی حضرت زهرا(س) در بازگرداندن خلافت گفت: آنچه بیشتر در بحث خلافت مطرح می‌شود، این است که نقش خلیفه اول در این امر کمرنگ بوده اما شهید صدر نقش خلیفه اول را در سقیفه و برنامه از پیش تعیین شده در این مورد را بیان می‌کند.
وی با بیان اینکه مطالب این کتاب برای مخاطب عام سنگین است و نیاز به ترجمه تسهیل‌شده دارد، گفت: در این کتاب بیان حکومت نظامی در فصل غصب خلافت آمده است اما در حقیقت حکومت این دوران بسیار متزلزل بوده و غصب خلافت به پشتیبانی اختلافات جامعه صورت می پذیرد.

بدعت در دین
رجبی‌دوانی ضمن بیان نقدی درباره کتاب فدک در تاریخ عنوان کرد: در این کتاب آمده که جریان غاصب خلافت توانسته اهداف خود را پیش ببرد اما آن ها با سرگرم کردن مردم به فتوحات سرزمینی، بدعت هایی را در دین رواج دادند.
وی افزود: بنی‌هاشم در این کتاب با عنوان جریان آماده انقلابی معرفی می‌شود؛ حال آنکه بنی‌هاشم کارنامه‌ای سیاه در دفاع از پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) دارد و ایستادن تعداد اندکی از بنی‌هاشم در دفاع از حضرت علی(ع) به خاطر درد غدیر نبوده بلکه بحث دفاع قومی و قبیله‌ای مطرح بوده است.

انتهای پیام

captcha