نگاهی به دوره آموزشی طلاب وظیفه در قم
کد خبر: 3783098
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

نگاهی به دوره آموزشی طلاب وظیفه در قم

کانون خبرنگاران نبأ ــ طلابی که متقاضی گذراندن دوره خدمت ضرورت در وزارت آموزش و پرورش هستند، می‌بایست با موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت و نحوه حضور در مدرسه آشنایی بدوی پیدا کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ طلابی که متقاضی گذراندن دوره خدمت ضرورت در وزارت آموزش و پرورش هستند، می‌بایست با موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت و نحوه حضور در مدرسه آشنایی بدوی پیدا کنند.
نیم‌نگاهی به فرایند اجرای دوره
بر این اساس در راستای سیاست‌ها، ضوابط و ملاحظات اجرایی آموزش‌های کوتاه‌مدت به‌منظور ارتقای توانمندی و سطح دانش، بینش و مهارت روحانیون وظیفه در مدارس، طی فرآیند نیازسنجی و حسب تصویب کارگروه برنامه‌ریزی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش دوره آموزشی، ویژه روحانیون وظیفه شاغل در مدارس، به مدت 54 ساعت به میزبانی قم و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش، مرکز آموزش‌های مهارتی و کاربردی حوزه‌های علمیه و نیز دبیرخانه ستاد همکاری‌ها در سالن همایش‌های خانه معلم قم برگزار شد.
متون و محورهای دوره آموزشی طلاب وظیفه
شرکت‌کنندگان در این دوره طی 54 ساعت حضوری و 60 ساعت غیر حضوری با موضوعاتی از قبیل تبیین سند تحول، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره، اصول و مبانی برنامه‌ریزی فعالیت‌های پرورشی، اهداف فعالیت‌های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) آشنا شوند.
از دیگر مطالب و موضوعات مطرح شده در کلاس‌های این دوره، آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی دانش‌آموزان و شبکه‌های مجازی و شیوه پاسخ‌گویی به شبهات، مهارت‌های فردی مبلغان در مدرسه، آشنایی با مهارت‌های بیان تفسیر قرآن و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، ادبیات کودک و نوجوان و آشنایی با شیوه‌های مطالعه مفید بوده است.
اخلاق حرفه‌ای در مدرسه
طلاب وظیفه همچنین در این دوره‌های حضوری و غیر حضوری، کلاس‌هایی تحت عنوان آشنایی با اهداف دوره‌های تحصیلی و شرح وظایف روحانیون در مدرسه و معرفی مراکز تخصصی حوزه علمیه، آشنایی با مقررات و مکاتبات اداری و شوراها و تشکل‌های مدرسه و اخلاق حرفه‌ای در مدرسه را می‌گذرانند.
همچنین طلاب وظیفه در این دوره کوتاه‌مدت با مباحثی چون روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد، مدیریت آموزشی، اصول و فلسفه آموزش و پرورش، جامعه‌شناسی تربیت، قصه‌گویی قرآنی برای کودکان و نوجوانان آشنا شدند.
بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حضور هدفمند طلاب در آموزش و پرورش انتظار می‌رود این طرح در سال‌های آینده جای خود را در نهاد تعلیم و تربیت باز کند و شاهد رشد و شکوفایی همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برای تربیت نسلی دین‌مدار و متدین باشیم.
نگاهی به نقطه نظرات طلاب شرکت‌کننده
برگزاری سومین دوره آموزشی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش، فرصت مناسبی بود تا در گفت‌وگو با جمعی از طلاب شرکت‌کننده در این دوره نقاط قوت و ضعف این طرح و نیز رسالت‌های یک طلبه در آموزش و پرورش را جویا شد.
استقبال از طرح طلبه معلم
طلاب شرکت‌کننده ضمن قدردانی از دبیرخانه ستاد همکاری‌ها جهت پیگیری وضعیت سرباز طلبه‌ها و به‌کارگیری آنان در بدنه آموزش و پرورش اظهار کردند: فراهم آمدن گذراندن خدمت نظام وظیفه طلاب در آموزش و پرورش توفیقی بود که به واسطه توافق وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه است و دارای آثار و برکات ارزشمندی است.
از ماندگارترین آثار تبلیغی طلبه
سیدمجتبی صمدی از طلاب سطح دو همدان گفت: اینکه طلاب در مدارس حضور پیدا کنند تردیدی نیست که آثار و برکات ارزشمندی بر جای خواهد گذاشت و طلاب می‌توانند در این فرصت دو ساله از طریق برقراری ارتباط صمیمی با دانش‌آموزان روح معنویت و گرایش به خوبی‌ها را در آنان تقویت کنند. به نظر بنده یکی از ماندگارترین آثار تبلیغی طلبه در طول عمر فعالیت‌های فرهنگی او خواهد بود.
داوود رضایی، طلبه‌ای از کرج نیز بیان کرد: حضور طلاب در آموزش و پرورش فرصت‌های جدیدی را برای شروع فعالیت‌های تربیتی در ساختاری متفاوت فراهم می‌کند. به نظر بنده باید با بهره‌برداری مناسب از این فرصت کاری کنیم که مدارس ما مشتاقانه به استقبال استقرار روحانی در کلاس‌های درس باشند.
شرط بقا؛ عملکرد خوب طلاب و همراهی فرهنگیان
وی گفت: حال که زمینه حضور در آموزش و پرورش به لطف همکاری‌های هر دونهاد فراهم است فاز بعدی استمرار این کار به عملکرد مفید طلاب و البته همراهی فرهنگیان ارجمند در صف یعنی مدرسه بستگی دارد هرچه این دو بال یعنی فرهنگیان و طلاب در مدرسه همدل و هماهنگ باشند خروجی کار برکات تربیتی مناسبی خواهد داشت.
مسئله تربیت بسیار پیچیده و دشوار
وی بیان کرد: مسئله تربیت بسیار پیچیده و دشوار است و دلیل این پیچیدگی هم به آن علت است که متولیان تربیتی با انسان که از پیچیدگی‌های متنوعی برخوردار است رو به رو هستند و باید از انعطاف لازم برای انجام هرگونه فعالیت برخوردار باشند.
رضایی که سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی را دارد و در خصوص سند تحول بنیادین مطالعاتی داشته است، هدف تربیت را مبنای سند تحول بنیادین و نقشه راه آموزش و پرورش دانست و گفت: سعادتمندی دنیوی و اخروی انسان که همان حیات طیبه است، از جمله اهداف وصول به قرب الهی است.
نگاه تمام ساحتی به تربیت
عباس مشکوری، طلبه‌ای از کاشان در خصوص هدف به‌کارگیری طلاب در بدنه آموزش و پرورش گفت: اگر ما می‌خواهیم حیات طیبه را در دستگاه آموزشی و تربیتی به معنای واقعی عملی کنیم باید به تربیت نگاه تمام ساحتی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: نگاه تک بعدی به مسئله تربیت دانش‌آموزان تعادل و توازن را در رشد و پرورش ساحت‌های مادی و معنوی آنان به هم می‌زند که یکی از موانع تربیت دینی دانش‌آموزان در مدارس همین مورد است.
چالش جدایی تربیت از آموزش
سیدسجاد پورمیررضایی از دیگر طلاب شرکت‌کننده در این دوره گفت: یکی از چالش‌های نظام آموزش و پرورش کشورمان جدایی تربیت از آموزش است، تربیت در عصر کنونی یک مجموعه به هم پیوسته است و موفقیت در این زمینه هیچ راهی ندارد به غیر از آنکه تمامی عوامل اجرایی این دستگاه عظیم تربیت را در اولویت فعالیت‌های خود قرار بدهند.
وی اظهار کرد: اینکه چند صباحی طلاب را در بدنه آموزش و پرورش به خدمت بگیرند چاره کار نیست، بلکه باید نسبت به جذب آنان اقداماتی عاجل انجام دهند.
پورمیررضایی افزود: آموزش و پرورش نباید تنها بر ریل دانش‌اندوزی صرف حرکت کند و باید به مسائل تربیتی توجه ویژه داشته باشد.
طلاب وظیفه را در اولویت جذب قرار دهید
مجید فتاحی، طلبه‌ای از استان قزوین، جذب و استخدام طلاب وظیفه در وزارت آموزش و پرورش را اقدامی مثبت دانست و گفت: از مسئولان کوشا و پیگیری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش می‌خواهیم که نسبت به جذب و به‌کارگیری طلاب وظیفه اقدام عملی داشته باشند.
وی گفت: حال که قرار است دو سال از عمر ما در این مسیر تعلیم و تربیت هزینه شود، لااقل فکر و خیال‌مان از نظر کار و اشتغال تأمین شود.
به مهارت‌محوری بیاندیشیم
این طلبه حوزه علمیه قزوین، آموزش‌محور بودن را از مشکلات آموزش و پرورش بیان کرد و افزود: آموزش و پرورش به‌عنوان متولی مهم امر تعلیم و تربیت در کشور باید به سمت مهارت‌محوری حرکت کند و در آن دانش به رفتار مبدل شود.
وی کیفیت تدریس معلمان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت:عشق به آموزش و تربیت باید همیشه در وجود یک معلم باشد و معلمی موفق است که مربی بوده و با نفوذ در دل دانش‌آموز تأثیر ماندگار بر جای گذارد.
رسالت سنگین معلمان پرورشی
مهدی عباس، طلبه‌ای از حوزه علمیه کرج هم گفت: هجمه‌های گسترده‌ای نسل جوان ما را تهدید می‌کند و اینکه معلمان و دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت نسبت به تهدیدات این فضا آشنا شوند نقش پیشگیرانه‌ای را در متن مدرسه ایجاد می‌کند و مربیان پرورشی به‌عنوان متولیان تربیتی می‌توانند ارتباط مؤثر و سرشار از محبتی نسبت به دانش‌آموزان بر عهده بگیرند.
وی اظهار کرد: زمانی بدنه آموزش و پرورش ما دینی و اخلاقی خواهد بود که معلم در درجه اول خود در راه رسیدن به فضایل اخلاقی تلاش جدی داشته باشد، چه بسا حجم عظیمی از اهداف تربیتی با مشاهده و الگوگیری دانش‌آموزان در این جهد اخلاقی و علمی نایل آید.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha