مؤسسات قرآنی سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهند
کد خبر: 3783113
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

مؤسسات قرآنی سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر فعالان قرآنی در مؤسسات نتوانند سرمایه اجتماعی را کسب کنند، تمام تلاش‌ها و همچنین سرمایه اقتصادی و نیروی انسانی آن‌ها به هدر خواهد رفت.

مؤسسات قرآنی سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهندحجت‌الاسلام حجت مجیدی‌بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به راهکارهای قرآن برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با قرآن گفت: اولین اصلی که برای رسیدن به این مهم قرآن بیان می‌کند، «تفقه» است و این تفقه به معنای جست‌وجو، پژوهش و یادگرفتن است. ما اول باید راه کسب درآمد را یاد بگیریم تا بتوانیم به آن عمل کنیم.

وی اضافه کرد: دومین عنصر قرآنی اقتصاد پویا «تعقل» است. قرآن به ما می‌گوید حالا که راه‌های مختلف کسب درآمد را به دست آوردید، به تعقل و تفکر در انتخاب مسیر مناسب حرکت کنید. اینجاست که ما باید به تناسب شرایط محیط اجتماعی، فرهنگی، بومی و نیاز مخاطب خود در مؤسسات قرآنی دست به انتخاب درستی بزنیم و در این مرحله کار به صورت یکسان نخواهد بود چرا که شرایط یک مؤسسه در مرکز شهر با یک مؤسسه حاشیه‌ شهر وروستایی متفاوت است.

باور توحیدی و معادپنداری در کار قرآنی
وی گفت: دو عنصر دیگر برای یک اقتصاد پویا وجود دارد که اگر این دو نیز نباشد، راهکارها و تلاش‌های قبلی بی‌نتیجه خواهد بود؛ اولی اعتقاد به توحید و اینکه خدا روزی رسان است و عنصر آخر اعتقاد به معاد است. قرار نیست موسسات به هر دلیلی از مردم پولی دریافت کنند و یا اینکه هر هزینه‌ای را صرف کنند چرا که همه رفتارهای ما در قیامت بازخواست دارد.

مجیدی بیلندی ادامه داد: اهل‌بیت(ع) هم برای طی این مسیر هدایت‌هایی دارند. پیامبر اسلام(ص) مردی که برای کسب روزی فعالیت می‌کند را مثل مجاهد در راه خدا معرفی می‌کند و از این کلام می‌شود برداشت کرد که لازمه حرکت درست، تعهد و مسئولیت‌پذیری است. اگر تعهد و مسئولیت پذیری سرلوحه کارمان بود، خواهیم توانست مشکلات مؤسسات و مراکز قرآنی خود را با تلاش و کوشش مستمر حل کنیم.

لزوم حساب و کتاب در کار فرهنگی
وی افزود: امام رضا(ع) می‌فرمایند حقیقت ایمان کامل نمی‌شود مگر با تفقه در دین. داشتن اندازه در معیشت و شکیبایی و صبر در سختی ها، اگر حساب و کتابی در کار فرهنگی قرآنی ما نباشد، فعالیت اقتصادی درستی نخواهیم داشت و همچنین اسراف‌ها وشتاب زدگی ها نیز می‌تواند برنامه‎های اقتصادی ما را زمین بزند.

مجیدی ادامه داد: ما اگر بتوانیم ذائقه‌شناسی خوبی داشته باشیم به موفقیت در انتخاب مسیر خواهیم رسید. ذائقه‌شناسی یعنی اینکه هر مؤسسه به تناسب اقلیم، باور و سبک زندگی مردم برنامه‌های خود را تنظیم کنید و با خود بگوید چه فعالیتی برای مخاطب ما ارزشمند و اثرگذار است.

وی اظهار کرد: برای مثال اگر مؤسسه‌ای به این نتیجه برسد که جوانان و نوجوانان آن منطقه علاقه‌ خاصی به فعالیت در فضای مجازی دارند. مؤسسه باید فعالیت‌های خود را بر اساس این نیاز تدوین کند و برای رسیدن به هدف خود متمرکز باشد و باور داشته باشد که به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی بیان کرد: ما در برنامه امسال مؤسسات قرآنی اولویت خود را در تدبیر معاش و تمرکز بر تخصصی کردن مؤسسات خواهیم گذاشت که با همراهی و همدلی مؤسسات، مسیر راحت‌تر وساده‌تر خواهد شد.

سرمایه‌های لازم برای کار قرآنی
وی گفت: ما 4 سرمایه نیز برای طی مسیر درست اقتصادی نیاز داریم که یکی از آن‌ها‌ سرمایه اقتصادی است. سرمایه انسانی دومین نیاز ما در این بخش است. ما به باید سمتی حرکت کنیم که از ظرفیت و پتانسیل نیروهایی که در استان علاقه‌مند به فعالیت قرآنی هستند و تفکر خلاقانه دارند، بهره ببریم. بسیاری از جوانان ما که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند با اذهان خلاق و پرانرژی، توانایی فعالیت در مؤسسه قرآنی را دارند که این ظرفیت‌ها نباید نادیده گرفته شود.

مجیدی افزود: سومین سرمایه ما سرمایه الگویی است. اگر یک مؤسسه سرمایه الگویی نداشته باشد، موفقیت چندانی نخواهد داشت. در واقع الگوهایی که بر اساس فعالیت قرآنی در سال‌های قبل کار خود را آغاز کرد و هم‌اکنون به یک نشان موفق در بخش‌های مختلف جامعه قرآنی ما تبدیل شده‌، پشتوانه‌ها والگوهای ما خواهند بود.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مهم‌ترین عنصر لازم سرمایه‌ای برای یک مؤسسه قرآنی است، ادامه داد: سرمایه اجتماعی پایه و اساس یک مؤسسه قرآنی است؛ به طوری که اگر هر سه سرمایه اقتصادی، الگویی و انسانی را در یک کفه ترازو قرار دهیم، با سرمایه اجتماعی در طرف دیگر برابری می‌کند.

مجیدی اظهار کرد: اگر فعالان قرآنی در مؤسسات نتوانند سرمایه اجتماعی را کسب کنند، تمام تلاش‌های آنان و همچنین سرمایه اقتصادی و نیروی انسانی آن‌ها به هدر خواهد رفت. سرمایه اجتماعی یعنی همکاری و مشارکت اجتماعی مردم با مؤسسات؛ ما باید مردم را پای کار بیاوریم، مردم باید تقاضاها ونیاز ها وانتظارات خود را از مؤسسات قرآنی بیان کنند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی گفت: ما اگر به سرمایه اجتماعی موفق در کار مؤسسات قرآنی دست یابیم، خواهیم توانست به ثروت عظیم ملی برای کشور و استان خود به ارمغان آوریم. هیچ‌یک از مؤسسات قرآنی بدون داشتن چنین سرمایه‌ای توانایی انجام کارهای هدفمند و موفق را به دست نخواهند آورد.

وی بیان کرد: سرمایه اجتماعی یک ساختار سه مرحله ای اجرایی، محتوایی و کارکردی دارد و هر جز این سرمایه نیز وظایفی برعهده دارد. آنچه در نگاه به سرمایه اجتماعی مؤسسات قرآنی قابل توجه است، تأثیر مهم آن در موضوع درآمدزایی است و اگر این سرمایه نباشد، جز خستگی و هزینه، چیزی برای یک مؤسسه قرآنی نخواهد ماند.

مجیدی اضافه کرد: نگاه حمایتی از مؤسسات قرآنی باید به همراه هدایت به سمت استقلال هر مؤسسه باشد؛ با توجه به معضلات اقتصادی کشور باید حمایت‌های نهادی در حد توان و بر اساس وظیفه صورت گیرد اما اگر یک مؤسسه چشمش به حمایت یک ارگان برای اجرای امور باشد، به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی گفت: ما همانگونه که نیاز داریم اطلاعات و آگاهی مدیران مؤسسات قرآنی خود را بالا ببریم، باید با کمک خود مؤسسات دوره‌های آگاه سازی و گفتمان‌سازی مردمی را برگزار کنیم. ما مشکل اعتقاد مردم به حوزه های اقتصادی و سرمایه‌گذاری داریم. اگر مردم به این نتیجه برسند که فعالیت فعالان مؤسسه قرآنی، مفید فایده است، خود به سمت سرمایه‌گذاری در آن مؤسسه حرکت می‌کنند و سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی خراسان رضوی افزود: ما در استان خراسان مؤسساتی داریم که کار موفقیت آمیز آن نشان از پشتیانی یک اتاق فکر مردمی دارد. باید این فعالیت‌های موفق را گسترش دهیم و کاری کنیم که مؤسسات درجا نزنند و روز به روز درحال ارتقا باشند و این ارتقا با سرمایه انسانی و الگویی و اجتماعی حاصل می‌شود.

خودباوری؛ نیاز اصلی موسسات نیمه فعال
مجیدی با تقسیم‌بندی مؤسسات به سه حالت فعال، نیمه فعال و راکد گفت: با این تقسیم‌بندی باید به تقویت مؤسسات فعال پرداخت. نیمه‌فعال ها باید به خودباوری لازم در ادامه مسیر برسند و مؤسسات راکد هم اگر توانایی کار ندارند، جای خودشان را به گروه‌های جوان و خلاق بدهند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی کمیته تولید محتوا به کمک مؤسسات می‌توان در هر مؤسسه بستر کار علمی و پژوهشی را فراهم کرد تا اندیشمندان و اساتید حوزوی و دانشگاهی راه‌های تولید هر چه بهتر بر اساس نیاز هر مؤسسه را فراهم سازند.

مجیدی گفت: ما به عنوان امت واحد قرآنی اگر از هم فاصله بگیریم، آسیب‌های فراوانی گریبان گیر جامعه قرآنی خواهد شد؛ همانگونه که رمز بقای انقلاب اسلامی در این 40 سال اتحاد بوده، ما نیز در جمع قرآنی خود با این اتحاد بین فعالان و مسئولان قرآنی رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha