مسابقه عکاسی بین‌المللی «میراث‌ فرهنگی ناملموس و جوانان»
کد خبر: 3783150
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

مسابقه عکاسی بین‌المللی «میراث‌ فرهنگی ناملموس و جوانان»

کانون خبرنگاران نبأ ــ دومین مسابقه عکاسی بین‌المللی با عنـوان «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» با هدف بهتر دیده شدن و پاسداری از میراث ناملموس و انتقال آن به نسل جدید برگزار می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مرکـز میـراث ناملمـوس تهران بر آن است با برگزاری دومیـن مسابـقه عکاسی بین‌المللی با عنـوان «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» میراث فرهنگی ناملموسِ منطقه آسیای غربی و مرکزی را از طریق علاقه‌مندان به هنر عکاسی به تصویر بکشد.
این مسابقه با هدف بهتر دیده شدن و پاسداری از میراث ناملموس و انتقال آن به نسل جدید و آشنا شدن جوان‌ها به این مقوله برگزار می‌شود.

موضوع مسابقه

جوانان در تمامی اشکال میراث فرهنگی ناملموس حضور پررنگی دارند. هنگامی که میراث فرهنگی ناملموس انتقال می‌یابد ـ یعنی هنر، دانش، مهارت‌ها، معانی و ارزش‌ها از یک نسل به بعد منتقل می‌شود؛ این جوانان هستند که آن ارزش‌ها را دریافت و جذب می‌کنند. از این طریق، احساس تعلق خاطر به آن در ایشان به وجود می‌آید و زمینه‌ تداوم و حیات آن میراث در طول زمان فراهم می‌شود.

در همه جای دنیا، جوامعی که میزبان میراث فرهنگی ناملموس هستند ـ مجریان و حاملانِ میراث ـ روش‌های خاص خود را برای انتقال دانش و مهارت‌ها ایجاد کرده‌اند. این روش‌ها معمولاً به شیوه‌های شفاهی و فعالیت مستقیم تحت راهنمایی و هدایت وابسته‌اند.

موضوع مسابقه عکاسی «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» و به ویژه موارد زیر است:

نمایش حضور و مشارکت جوانان در تمام تجلیات میراث فرهنگی ناملموس
نمایش چگونگی انتقال میراث فرهنگی ناملموس
بیان تنوع در گونه‌های میراث فرهنگی ناملموس برای مثال: بیان‌های هنری، صنایع دستی و نساجی، استفاده از موهبت‌های طبیعت، نهادهای اجتماعی که جوامع و دانش را سازماندهی می‌کنند
برجسته کردن مشارکت زنان و دختران

مسابقه عکاسی «میراث‌ فرهنگی ناملموس و جوانان»

پیشینه‌ مسابقه‌ عکاسی

مرکز میراث ناملموس تهران در سال ۱۳۹۶ اولین دوره­ مسابقه بین‌المللی عکاسی خود را تحت عنوان «میراث فرهنگی در بستر طبیعی آن» در تهران برگزار کرد.

در نخستین تجربه‌­ برگزاری مسابقه عکاسی مرکز میراث ناملموس تهران، عکاسانی از 12 کشور ایران، تاجیکستان، ارمنستان، کره جنوبی، هندوستان، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکیه، پاکستان و افغانستان مشارکت داشتند. هیئت داوران پس از ارزیابی اولیه، ۴۰۳ عکس مرتبط با موضوع را به دبیرخانه معرفی کرد و پس از ارزیابی تخصصی، ۵۵ اثر به بخش نهایی و حضور در نمایشگاه راه یافتند. در مرحله‌ نهایی، از این بین هیئت داوران سه اثر را به عنوان برگزیده‌ نهایی و برنده‌ جایزه‌ نقدی و پنج اثر را شایسته‌ دریافت لوح تقدیر تشخیص داد.

محتوای آثار باید شامل دست‌کم یکی از موارد زیر باشد:

• نمایش حضور و مشارکت جوانان در تجلیات میراث فرهنگی ناملموس

• نمایش انتقال عناصر میراث فرهنگی ناملموس به نسل بعدی

• نمایش ایجاد تنوع در اجرا یا عملکرد و یا تجلی یک عنصر از میراث فرهنگی ناملموس در میان نسل­‌ها

• نمایش حضور مشارکت دختران و زنان

بنا بر فراخوان مرکز میراث ناملموس تهران همه دوستداران فرهنگ و علاقه‌مند به عکاسی امکان شرکت در این مسابقه را دارند.
علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر از این مسابقه می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

الهام مؤذنی 

انتهای پیام

captcha