منشأ عشق به حضرت زهرا(س) در باور ایرانیان
کد خبر: 3783155
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
عضو شورای اسلامی شهر تهران تبیین کرد:

منشأ عشق به حضرت زهرا(س) در باور ایرانیان

گروه معارف - عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کتاب‌های تاریخی، مجموعه زندگی حضرت زهرا(س) از دو صحفه کمتر است، اما مشاهده می‌شود که همین میزان اندک، چقدر بسط و گسترش یافته است که این امر نشان‌دهنده عشق پنهان مردم به آن حضرت است.

ایرانیان عشق پنهانی به حضرت زهرا(س) دارندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران شب گذشته، 30 دی‌ماه، در افتتاحیه پنجمین سوگواری «نگین شکسته» که به‌مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: ابوعبدالله رودکی، پدر شعر فارسی و آدم الشعراست. وی پایه‌گذار آن چیزی است که بعدها در شعر بزرگان جلوه پیدا کرد و منشأ ادبیات ما که یکی از افتخارات ایرانیان در سراسر دوره تمدنی است، شد.
وی افزود: در تاریخ گفته شده که رودکی نابینا بوده و بعدها این موضوع مورد تردید قرار گرفت. احتمال اینکه ایشان را نابینا کرده باشند، زیاد است زیرا اوصاف رودکی از طبیعت از نظر سبک‌شناسی نمی‌تواند تجربه کسی باشد که ارتباط مستقیم با طبیعت نداشته است. پس از پیدا شدن جمجمه رودکی در مزارش، تحقیقات نابینا کردن وی را تأیید کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های نابینا شدن رودکی، اظهار ارادت وی به آستان اهل بیت(ع) است. دیوان و مجموعه اشعار رودکی از بین رفته اما در همین اندک آثار به جای مانده، اظهار ارادت وی به اهل بیت(ع) مشهود است.
مسجدجامعی با بیان یکی از مصرع‌های شعر رودکی تحت عنوان «اندر جهان مگرو جز به فاطمی» بیان کرد: ابیات دیگر ایشان در وصف حضرت علی(ع) نیز این وجه را پررنگ می‌کند. بنیان زبان، ادب و شعر فارسی با نام مبارک حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) پیوند خورده است.
وی افزود: در اشعار رودکی هرچه پیشتر می‌آییم این علاقه بیشتر می‌شود، البته بعضی از علایق محلی نیز در اشعار او تأثیر گذاشته و مانند هر چیزی دیگری بر فرهنگ و علاقه محلی تاثیرگذار است ولی این نام‌های مبارک پیوسته تکرار می‌شود و رشد می‌کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: جایگاه حضرت زهرا(س) در ادب فارسی از ادبیات رسمی فراتر رفته و وارد ادبیات غیر رسمی می‌شود؛ به عنوان مثال ضرب المثلی تحت عنوان «حق زهرا بردن و دین پیامبر داشتن» مصداق بارز همین موضوع است.
مسجدجامعی تصریح کرد: روند اظهار محبت به حضرت، وضعیتی مشابه روند اظهار ارادت در شعر فارسی را داراست. بنده در خصوص فاطمیه اول و دوم و منشا شکل‌گیری آن بررسی انجام داده ام؛ براساس آن مشخص شد که در عزاداری ایرانیان فاطمیه اول و عزاداری سه روز، یعنی روز شهادت، روز قبل و بعد آن را شامل شده است.
وی ادامه داد: امروز به دلیل علاقه زیاد به این حضرت، سه روز شهادت به 10 روز تغییر پیدا کرده و فاطمیه تبدیل به فاطمیه دوم می‌شود و در کنار این مراسم و مناسبت‌های دیگری شکل می‌گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود عمر کوتاه حضرت و با توجه به سنت زمانه چندان امکان روایت از زنان وجود نداشت و یک جریان تاریخی حکومتی مسلط تلاش می‌کرد تا آنچه درباره حضرت وجود دارد، شنیده نشود یا در کنارش سعی می‌کرد با گفتار دیگری این معنا را کمرنگ کند تا آنچه درباره حضرت است، پوشیده بماند. همچنین تمام تلاش‌‍‌ها برای نگاه و اعتراض حضرت وجود داشت ولی حجم آثار، تحلیل‌ها و تفسیرهای مرتبط با حضرت زهرا(س) گسترش یافته است.
مسجدجامعی بیان کرد: در کتاب‌های مکتوب تاریخی، مجموعه زندگی حضرت از دو صفحه کمتر است اما شما مشاهده می‌کنید که همین میزان اندک چقدر بسط و گسترش یافته است که نشان دهنده عشق پنهان مردم به این حضرت است.
وی افزود: یک بار نزد آیت‌الله فاضل لنکرانی بودیم و بحثی در رابطه با پژوهش‌ها و آثار پیرامون حضرت صورت گرفت و ایشان به نکته‌ای اشاره کرد که به عقیده من این تلاش همراه با این نکته معنادار خواهد شد. ایشان گفت کار آنان خوب است ولی در مکان هایی باید در خیابان عزارداری و علم عزاداری بر پا کنیم. تحقیقات و نوشته‌ها در جای خود ولی این کاری است که باید امروز به آن بپردازیم و بنده گفتم که اگر جنبه ادبی و هنری به خود بگیرد، جذاب خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این تلاش دوستان در این محل که امسال پنجمین سال آن است که خوشبختانه در ولادت حضرت نیز کارهای دیگری را نیز سازمان می‌دهند و سعی می‌کنند از تمامی هنرمندان، نویسندگان و علما در این زمینه بهره‌ ببرند، عملی ارزشمند است.

انتهای پیام

captcha