مرجع تقلیدی که مسجد را پایگاه فعالیت خود قرار داده است
کد خبر: 3783196
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

مرجع تقلیدی که مسجد را پایگاه فعالیت خود قرار داده است

آیت‌الله العظمی امین خراسانی، مسجد خاتم الانبیا (ص) تهرانپارس را پایگاه فعالیت‌های دینی، علمی و فرهنگی خود قرار داده است.

مرجع تقلیدی که مسجد را پایگاه فعالیت خود قرار داده است

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: شناخت ائمه جماعات اثرگذار در سطح مساجد و پیرو آن جامعه، علاوه بر معرفی الگوهای نیک به افراد، می‌تواند مشوقی برای ائمه جماعات جوان‌تر در مدیریت هر چه بهتر مساجد نیز باشد.

خبرنگار ما طی سلسله گزارش‌هایی به معرفی تعدادی از ائمه جماعات با سابقه و اثرگذار در محیطی که در آن قرار داشته یا دارند، می‌پردازد و در همین راستا در این نوبت به شرح زندگی «آیت‌الله العظمی سیدمحمد امین خراسانی» از مراجع تقلید و امام جماعت مسجد خاتم الانیا(ص) تهرانپارس پرداختیم.

آیت‌الله العظمی امین خراسانی در بیستم بهمن ماه سال ۱۳۳۶ (هجری شمسی) در شهر سبزوار دیده به جان گشود و پس از طی دوران مکتب، دبستان و دبیرستان، از محضر استادان برجسته ای بهره برد: آیت‌الله سیدعلینقی امین (پدر ایشان)، آیت‌الله تنکابنی، آیت‌الله مجتهدی، آیت‌الله رحمانی مازندرانی، فخر وجدانی، علی پناه اشتهاردی، علوی گرگانی، اعتمادی، پایانی و ستوده.

آیت‌الله العظمی امین خراسانی در ادامه در درس خارج فقه و اصول برخی از مراجع معظم تقلید و استادان برجسته حوزه علمیه قم شرکت کردند: آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی، جوا تبریزی، آیت‌الله العظمی حسین وحیدخراسانی و ناصر مکارم شیرازی. این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، همچنین چند سال در درس خارج آیت‌الله العظمی خامنه ای، مقام معظم رهبری شرکت کردند.

رساله علمیه آیت‌الله العظمی امین خراسانی چند سال پیش چاپ شد و امروزه در اختیار عموم قرار گرفته و مورد استفاده علمی حوزویان، دانشگاهیان و سایر گروه های مردم است.

قرآن کریم در آیات متعدد و همچنین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سخنان خود، نقش مساجد را در ترویج معارف دینی مورد تاکید قرار داده اند به طوری که مساجد در این زمینه، نظیر و جایگزینی ندارند.

آیت‌الله العظمی امین خراسانی که پرورش یافته قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) است در راستای عمل به معارف دینی، مسجد را مرکز فعالیت های دینی، فرهنگی، علمی و اجتماعی خود قرار داده اند.

مسجد خاتم الانبیا(ص) تهرانپارس (خیابان بهار) سالیان درازی است که به برکت وجود آیت‌الله العظمی امین خراسانی، پایگاه نشر معارف قرآن و عترت(ع)، بیان احکام شرعی، برگزاری کلاس های علمی، دستگیری از نیازمندان و حرکت در مسیر ارزش های انقلاب اسلامی، شده است.

به گزارش خبرنگار ما، کلاس درس خارج آیت‌الله العظمی امین خراسانی، هر هفته با حضور جمعی از ائمه جماعات مساجد، علما و طلاب حوزه علمیه تهران در مسجد خاتم الانبیا(ص) برگزار می شود.

یکی از نکات جالب توجه درباره درس خارج آیت‌الله العظمی امین خراسانی، این است که روحانیون و طلاب به راحتی، پرسش های خود را مطرح می کنند و آیت‌الله العظمی امین خراسانی نیز با صبر و حوصله، پاسخگوی پرسش ها و اشکالات حاضران است.

مرجع تقلیدی که مسجد را پایگاه فعالیت خود قرار داده است

آنچه در رفتار آیت‌الله العظمی امین خراسانی به عنوان یکی از پیشوایان محراب، بسیار جالب توجه است، توجه ایشان به جایگاه مسجد است به طوری که شخصا در این خانه خدا، نماز جماعت اقامه می کنند.

تعلیقات علی العروه الوثقی، الحاشیه علی تحریر الوسیله، رساله فی البرائه و الاشتغال، نجاه العباد، مناسک حج تمتع – احکام، آداب و اسرار عمره مفرده، سیری در حج، مناسک الحج و العمره، مجموعه استفتائات و شرح کفایه الاصول، از جمله تالیفات آیت‌الله العظمی امین خراسانی است. رساله توضیح المسائل این مرجع تقلید نیز در سال 1387 چاپ شد و در معرض دسترس مقلدان این استاد درس خارج فقه و اصول، قرار گرفته است.

یادآور می‌شود؛ مسجد خاتم الانبیا (ص) در خیابان دماوند، نرسیده به سه راه تهرانپارس، خیابان بهار واقع شده است و شیعیان اهل بیت(ع) برای شرکت در درس خارج آیت‌الله العظمی امین خراسانی، و استفاده از برنامه های دینی، علمی و فرهنگی این مرجع تقلید و مسجد خاتم الانبیا(ص)، می‌توانند با شماره ۷۷۸۶۵۵۶۴ و ۰۹۱۲۳۵۱۹۴۷۲ تماس بگیرند.

سخن آخر اینکه، آیت‌الله العظمی امین خراسانی، باوجود سابقه انقلابی مهم، نقشی که در تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد داشتند و پیشینه ارزشمندِ مهم علمی و فرهنگی، «مسجد خاتم الانیا(ص) تهرانپارس» را پایگاه فعالیت‌های دینی، علمی و فرهنگی خود قرار داده است و به این صورت، اعتقاد راسخ خود به نقش مسجد در مدیریت مطلوب و شایسته جامعه را نشان داده است.

captcha